هروئین و شیشه و نمک حمام ؛ قاتلان معتادان را بشناسید

هروئین ، شیشه یا همان مت آمفتامین و کوکائین را به عنوان خطرناک ترین مواد مخدرهای جهان می شناسیم اما نام نمک حمام کمتر به گوش کسی خورده است.

به گزارش ترک باما، دنیای مواد مخدر بسیار وسیع و متنوع است و هر ماده‌ای بر بدن انسان تأثیرات متفاوتی دارد. در حالی که برخی از این مواد ممکن است باعث افزایش موقت یا لحظه‌ای سرخوشی شوند، برخی دیگر می‌توانند عواقب مخربی داشته باشند که تا پایان عمر فرد ادامه دارند. همانطور که ما عمیق‌تر به دنیای مواد مخدر می‌پردازیم، مهم است که خطرناک‌ترین موادی را که امروزه وجود دارند را بشناسیم.

از مواد افیونی گرفته تا محرک‌ها و از هروئین گرفته تا نمک حمام تعدادی از داروها می‌توانند ذهن و بدن انسان را ویران کنند و منجر به اعتیاد، مصرف بیش از حد و حتی مرگ شوند. اما این مواد چه هستند و چگونه بر افرادی که از آنها استفاده می‌کنند تأثیر می‌گذارند؟

در این مقاله، خطرناک‌ترین داروهای جهان را بررسی می‌کنیم و اثرات، خطرات و عوارض جانبی آنها، میزان درگیر شدن افراد با این مواد و پیامدهای احتمالی آن‌ها و راه‌های ترک آنها را بررسی می‌کنیم. با روشن کردن خطرات این مواد، امیدواریم که افراد را توانمند کنیم تا در مورد مصرف مواد مخدر خود تصمیم بگیرند و آنها را تشویق کنیم تا در صورت نیاز به دنبال کمک باشند. پس آماده باشید تا در این مقاله نگاهی به موادی داشته باشیم که قدرت بالایی در تخریب زندگی ما دارند و این مواد با هم بشناسیم و کشف کنیم که چرا دوری از آنها برای ما حیاتی است.

هروئین

هروئین یکی از اعتیادآورترین مواد مخدر در جهان بوده و یک ماده افیونی بسیار قوی است. این ماده مخدر  از مورفین که یک ماده طبیعی به دست آمده از غلاف بذر گیاه خشخاش است، فرآوری می‌شود. هروئین یک داروی سریع‌الاثر است که باعث ایجاد سرخوشی شدید و به دنبال آن احساس آرامش در فرد می‌شود.

عوارض جانبی مصرف هروئین شامل افسردگی تنفسی (اختلال تنفسی که گاها به ۸ تا ۱۰ تنفس در ثانیه می‌رسد و می‌تواند منجر به کما و مرگ شود)، کاهش عملکرد شناختی، اعتیاد و علائم ترک است که می‌تواند شدید بوده و مشکلاتی همچون استفراغ، اسهال و گرفتگی عضلانی را دربر داشته باشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تقریباً 9.2 میلیون نفر در سراسر جهان هروئین مصرف می‌کنند.

درمان اعتیاد هروئین

درمان اعتیاد به هروئین شامل درمان با کمک دارو (MAT) است که با استفاده از داروهایی مانند متادون، بوپرنورفین یا نالترکسون می‌تواند در کاهش هوس و علائم ترک موثر باشد. درمان های رفتاری مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) نیز می تواند در درمان اعتیاد به هروئین موثر باشد.

مطالب مرتبط را بخوانید:

مت آمفتامین

مت آمفتامین که با نام «کریستال مت» یا به ساده‌تر از آن «مت» یا شیشه شناخته می‌شود، یک داروی محرک قوی است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. مت‌ آمفتامین را می‌توان کشید، تزریق کرد، استشمام کرد یا به صورت خوراکی مصرف نمود و باعث ایجاد احساس سرخوشی، افزایش انرژی و کاهش اشتها می‌شود.

عوارض جانبی مصرف مت‌ آمفتامین شامل ضربان قلب سریع، فشار خون بالا، هایپرترمی(بالارفتن غیر طبیعی دمای بدن)، پرخاشگری، پارانویا (بدگُمانی، اضطراب یا ترس بیمارگونه و غیرمنطقی) و اعتیاد است. طبق گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، تقریباً 27 میلیون نفر در سراسر جهان از متامفتامین استفاده می‌کنند.

درمان اعتیاد به مت آمفتامین با ترک هروئین متفاوت است و شامل MAT ،  استفاده از بوپروپیون یا نالترکسون برای کاهش هوس و علائم ترک می شود. درمان‌های رفتاری مانند مدیریت اقتضایی (CM) و مدل ماتریکس نیز می‌توانند در درمان اعتیاد به مت آمفتامین مؤثر باشند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

کوکائین

کوکائین یک داروی محرک قوی است که از گیاه کوکا به دست می‌آید. کوکائین را می‌توان اسنیف کرد، تزریق کرد یا کشید و باعث ایجاد احساس سرخوشی، افزایش انرژی و آگاهی می‌شود.

عوارض جانبی مصرف کوکائین شامل ضربان قلب سریع، فشار خون بالا، تشنج، اعتیاد و علائم ترک است که می‌تواند شامل افسردگی، اضطراب و خستگی باشد. طبق نظرسنجی ملی مصرف مواد مخدر و سلامت (NSDUH)، تقریباً 2.4 میلیون نفر در ایالات متحده در هر ماه کوکائین مصرف می‌کنند.

کوکائین به اندازه هروئین در ایران شایع نیست ولی درمان اعتیاد به کوکائین شامل MAT است و شامل استفاده از داروهایی مانند دی سولفیرام یا مدافینیل برای کاهش هوس و علائم ترک می‌شود. درمان‌های رفتاری مانند CBT و مصاحبه انگیزشی نیز می‌توانند در درمان اعتیاد به کوکائین مؤثر باشند.

حشیش ، گل و ماری جوانا مصنوعی

به حشیش ، گل و ماری جوانا مصنوعی، کانابینوئیدهای مصنوعی نیز می‌گویند این مواد همچنین با عنوان Spice یا K2 نیز شناخته می‌شوند و گروهی از مواد مخدر هستند که برای تقلید از اثرات ماری جوانا طراحی شده‌اند، با این حال بسیار قوی‌تر هستند و می‌توانند عوارض جانبی شدیدی از جمله تشنج، استفراغ و حتی مرگ ایجاد کنند. کانابینوئیدهای مصنوعی اغلب به عنوان جایگزین قانونی برای ماری جوانا فروخته می‌شوند، اما ایمن نیستند و می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند. این مواد معمولاً بر روی مواد گیاهی اسپری شده و سپس استعمال می‌شوند و استفاده از آنها باعث ایجاد احساس سرخوشی، تغییر ادراک و آرامش در فرد می‌شود.

عوارض جانبی استفاده از کانابینوئیدهای مصنوعی شامل ضربان قلب سریع، فشار خون بالا، توهم، اعتیاد و علائم ترک است که می‌تواند شامل افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری باشد. طبق گزارش UNODC، تقریباً 5 میلیون نفر در سراسر جهان از کانابینوئیدهای مصنوعی استفاده می‌کنند.

درمان اعتیاد به کانابینوئیدهای مصنوعی مثل درمان اعتیاد به هروئین با عوارض جسمی دردناک همراه نیست. این فرآیند شامل درمان با کمک دارو (MAT) است که می‌توان از داروها برای کمک به مدیریت علائم ترک و هوس بهره جست. MAT همچنین می‌تواند شامل درمان و مشاوره برای پرداختن به جنبه‌های روانی اعتیاد باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که کانابینوئیدهای مصنوعی یک کلاس نسبتاً جدید از داروها هستند و تحقیقات بیشتری برای تعیین مؤثرترین رویکردهای درمانی مورد نیاز است.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به هروئین و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

نمک حمام ؛ ناشناخته اما خطرناک مثل هروئین

نمک حمام نوعی ماده مخدر سمی، شیمیایی و مصنوعی است که از ترکیبات شیمیایی شبیه به آمفتامین‌ها، کوکائین و سایر داروهای محرک طراحی شده است. این ماده را معمولاً استنشاق می‌کنند، به صورت سیگاری می‌کشند یا تزریق می‌کنند و می‌توانند باعث ایجاد توهم شدید، پارانویا و حتی روان پریشی شوند. نمک حمام بسیار اعتیاد آور است و می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی مدت از جمله نارسایی کلیه و حملات قلبی شود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

بهترین راه برای ترک این ماده مخدر کمک گرفتن از متخصصان است. درمان اعتیاد به مواد مخدر اغلب شامل ترکیبی از دارو و درمان است و رسیدن به بهبودی پایدار ممکن است زمان ببرد. در برخی موارد، درمان با کمک دارو (MAT) می‌تواند برای کمک به کاهش علائم ترک و کاهش هوس مصرف مواد استفاده شود.

نمک حمام

علاوه بر درمان حرفه‌ای، چندین راهکار خودیاری وجود دارد که می‌تواند در ترک مواد مخدر مؤثر باشد. اینها شامل ایجاد یک شبکه حمایتی قوی، یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای به‌منظور مواجهه با هوس‌ها و محرک‌ها، و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که از پاکی فرد حمایت می‌کند.

در پایان، اعتیاد به مواد مخدر یک مشکل جدی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که داروهای زیادی وجود دارند که می‌توانند منجر به اعتیاد و عوارض جانبی مضر شوند، برخی از آنها به صورتی ویژه خطرناک هستند و باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کرد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

نمک حمام چیه واقعا از این نمکایی نیست که از تو دریاچه نمک ورمی‌دارن؟ شبیه اوناست

اردلان

27 میلیون نفر کریستال میکشن مغزم سوت کشید !!!!!!

ناشناس

سلام ببخشید مشاوره حضوری هم دارین؟

ناشناس

من دانشجوی سال آخر شیمی ام توی دانشکاه ما تقریبا همه گل میکشن و همه هم میگن گل و حشیش اعتیاد نداره حقیقت منم سال اول که توی خوابگاه بودم پابه پای بچه هام میکشیدم ولی بعد دیدم وابسته شدم و ترسیدم خونه گرفتم

احمد

ما یه همسایه داشتیم که پدرش اعتیاد شدید داشت و پسسره هم دست کمی از پدره نداشت
وضعیت زندگیشون خیلی بد بود خونه اشون تقریبا بیقوله بود این دو تا دختر داشت من واقعا دلم به حالشون می سوخت چون هر دوشون تحصیلکرده و خوشگل بودن و از وضعیت پدرشون خجالت میکشیدن
حقیقت من بدم نمی اومد از دختر کوچیکه برای ازدواج ولی یه بار که به خانواده ام گفتن قیامت شد
کاش بعضیا بدونن چی به سر بچه ها و خانواده اشون میارن با این کارا

ناشناس

سلام کسایی که یه زمانی از سرنگ استفاده کردن موقع اعتیادشون حتما مریضی گرفتن یا نه ؟ من خیلی فکرم درگیره توروخدا یه جوری جواب منو بدین

ناشناس

خسته نباشد شما می تونین بگین ترک هروئین چند روز طول میکشه دقیق؟

منصور

سلام کاش می گفتین برای ترک هروئین چه قرصی بخوریم بهتره ؟ من فکر نمیکنم خشک و خالی بتونم ترک کنم تو خودم همچین همتی رو نمی بینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *