ترک شیشه با قهوه آسان‌ تر می‌شود یا سخت تر؟

تحقیقات درباره آسان‌تر شدن ترک شیشه با قهوه در حال حاضر به نقطه ای رسیده است که می توان گفت قهوه چندان کمکی به ترک شیشه نمی کند.

به گزارش ترک باما، قهوه نوشیدنی محبوبی است و خواص فراوانی دارد اما بهتر است معتادان در حال ترک شیشه علاقه خود را نسبت به این نوشیدنی کم کنند.  تحقیقات نشان می دهد افراط در نوشیدن قهوه و یا نوشیدن آن در ساعت های نزدیک به زمان خواب می تواند روند خواب را به شدت مختل کند. معتادان در حال بهبودی معمولا در روزهای ابتدایی قطع مصرف با اختلال خواب دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین نوشیدن قهوه اختلال خواب آنها را تشدید می کند و ترک شیشه با قهوه برای آنها معنایی ندارد.

افراد معتاد و غیرمعتاد فراوانی به نوشیدن قهوه عادت دارند. برخی افراد نیز با قاطعیت می گویند قهوه برای ترک اعتیاد به تریاک و شیشه و متادون و انواع و اقسام مواد مخدر و محرک مفید است. تحقیقات علمی و تجربه معتادان در حال بهبودی چنین چیزی را تایید نمی کنند.

برای موفق شدن در ترک اعتیاد این مطلب مهم را حتما بخوانید

قهوه قطعا اعتیاد آور است

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است، اما می تواند اعتیاد آور نیز باشد. بسیاری از مردم برای گذراندن روز خود به قهوه متکی هستند و برخی حتی ممکن است بدون آن احساس اضطراب یا تحریک پذیری کنند. در حالی که نوشیدن قهوه فواید زیادی مانند افزایش هوشیاری و بهبود خلق و خو دارد، مصرف بیش از حد آن قطعا می تواند منجر به اعتیاد شود.

کافئین موجود در قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند که با مسدود کردن گیرنده های خاصی که مسئول ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در ما هستند، بر سیستم عصبی مرکزی ما تأثیر می گذارد. این باعث می شود برای مدت کوتاهی احساس بیداری و هوشیاری بیشتری داشته باشیم. اما این اثر پس از چند ساعت از بین می‌رود و باعث می‌شود افراد در طول روز کافئین بیشتری مصرف کنند تا بعداً از تأثیرات آن خارج نشوند و چرخه ناسالمی از وابستگی به آن ایجاد شود.

پیش از پرداختن به این که ترک شیشه با قهوه امکان پذیر است یا نه بد نیست این نکته را بدانید که برخی معتادان در حال بهبودی که اعتیاد به تریاک، شیره ، متادون ، شیشه و … را ترک کرده اند گزارش می کنند که بعد از خوردن یک شات قهوه اسپرسو دبل با کیفیت، احساسی شبیه همان نئشگی مواد مخدر را تجربه کرده اند!

این احساس چنان برای آنها لذتبخش است که در دام تکرار آن گرفتار شده اند و نوشیدن هر روز 10 تا 20 شات اسپرسو به روال هر روزشان تبدیل شده است! شاید مسخره به نظر برسد اما آنها نمی توانند به راحتی از این اعتیاد رهایی پیدا کنند و بعد از قطع مصرف تا چند رو حس گم کردگی و کلافگی و خشم آنها را آزار می دهد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

اگر استرسی و افسرده هستید مراقب قهوه خوردن خود باشید

مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف منظم مقادیر زیاد قهوه (بیش از 4 فنجان در روز) سطوح تحمل را افزایش می دهد، به این معنی که برای دستیابی به اثرات سرخوشی کافئین به دوزهای بالاتر نیاز داریم.  به همین دلیل است که ممکن است بعد از مدتی از شروع مصرف قهوه به جای یک فنجان به دو یا سه فنجان نیاز داشته باشید و ناگهان به خود بیایید و ببینید روزانه 10 تا 20 فنجان قهوه می خورید. علاوه بر این، افرادی که از قبل زمینه های اختلالات روانی مانند اختلالات اضطرابی دارند، و افراد استرسی یا افسرده ای هستند، در صورت عدم مدیریت صحیح، در هنگام مصرف مقادیر بیش از حد قهوه در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند.

نکته مهم دیگر در موضوع ترک شیشه با قهوه این است که مصرف قهوه به میزان متعادل و برای همه افراد اعتیاد ایجاد نمی‌کند. بنابراین در حالی که مصرف متعادل قهوه اثرات مثبت متعددی از جمله  افزایش دقت و تمرکز، بهبود عملکرد شناختی، سطوح انرژی بالا، خلق و خوی بهبود یافته و … ایجاد می کند، مصرف بیش از حد آن ممکن است به طور بالقوه مشکل ساز شود و مصرف کنندگان را به سمت اعتیاد سوق دهد. پس فراموش نکنید اگر به قهوه اعتیاد پیدا کنید بدون تجربه علائم ترک مثل سردرد، خستگی ، کلافگی، گیجی، عصبی شدن و … از آن رها نخواهید شد.

ترک متادون با قهوه

ترک تریاک با نوشیدن قهوه ناسازگار است

برخی مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند به درمان اعتیاد به تریاک کمک کند. می دانیم اعتیاد به تریاک می تواند باعث وابستگی فیزیکی شود که منجر به علائم ناخوشایند ترک مانند بدن درد، بیخوابی، لرز، حالت تهوع و استفراغ در هنگام تلاش برای ترک مصرف شود.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافئین (ماده فعال قهوه) می‌تواند با افزایش سطح دوپامین در مغز این علائم ترک را کاهش دهد – بنابراین به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بر میل خود به تریاک غلبه کنند. البته گزارش های متعددی نیز وجود دارد که نشان می دهد نوشیدن قهوه می تواند کسانی را که در حال ترک تریاک هستند، تندخوتر و عصبی تر کند. ضمنا این نوشیدنی می تواند بی خوابی آنها را تشدید کند. بنابراین توصیه می شود افراد هنگامی که در حال قطع مصرف تریاک و در حال سم زدایی هستند، نوشیدن قهوه را هم متوقف کنند. بعد از طی شدن دوران سمز دایی مصرف متعادل قهوه در حد روزی یک تا دو فنجان در ساعت های پیش از ظهر برای این افراد مفید است.

خطر لغزش با مصرف افراطی قهوه افزایش می یابد

مت آمفتامین یا همان شیشه یکی دیگر از مواد بسیار اعتیادآور است که از مواد شیمیایی مانند افدرین یا سودوافدرین ساخته شده است. این ماده محرک اعتیاد آور و توهم زا با مشکلات جدی سلامتی از جمله حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیوی و حتی مرگ ناشی از مصرف بیش از حد در صورت مصرف در طول زمان مرتبط است.

ترک شیشه با قهوه آسان تر نمی شود

محققان کشف کرده‌اند که نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه می‌تواند به طور بالقوه میل فرد به این ماده خطرناک را از طریق افزایش هوشیاری، تمرکز، سطح انرژی آن کاهش دهد – که همه اینها می‌تواند پاک ماندن را آسان‌تر کند.

با این وجود مطالعات اخیر سوالاتی را در مورد بی خطر بودن نوشیدن قهوه برای افرادی که تحت درمان اعتیاد به متادون یا شیشه هستند، مطرح کرده است. در حال حاضر که اتفاق نظر روشنی در مورد این موضوع وجود ندارد اما اگر علم را کنار بگذاریم و به تجربه معتادان در حال بهبودی رجوع کنیم به این نتیجه می رسیدم که ترک شیشه با قهوه آسان تر نمی شود.

علم در این زمینه چندان هم ساکت نیست. بر اساس مطالعات علمی مت آمفتامین و متادون هر دو با دوپامین در مغز تعامل دارند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که در مسیرهای پاداش نقش دارد و می تواند تحت تأثیر محرک هایی مانند کافئین قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده منظم از مواد محرک مثل کافئین موجود در قهوه می‌تواند در بهبودی پس از سوء مصرف مواد اختلال ایجاد کند و حتی ممکن است خطر بازگشت به رفتارهای سوء مصرف مواد را افزایش دهد.

به همین دلیل، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش هوس های مرتبط با الگوهای رفتاری اعتیادآور مرتبط با این داروها، اجتناب از قهوه را به طور کامل در طول درمان توصیه می کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است منجر به کم‌آبی بدن شود که می‌تواند روند بهبودی شما را پیچیده‌تر کند، زیرا کم‌آبی با افزایش عوامل خطر مانند خستگی یا نوسانات خلقی مرتبط است که می‌تواند به مرور زمان باعث عود اختلالات مصرف مواد شود.

نهایتا باید گفت مصرف افراطی و نامتعادل قهوه می تواند روند بهبودی از اعتیاد از تریاک و شیشه  و متادون و سایر مخدرهای مهم را مختل کند و بهتر است معتادان در مصرف قهوه محتاط عمل کنند.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

رضا

تا به حال ندیدم جایی با این میزان جزئیات به مراقبت های زمان سم زدایی ، بعد از سم زدایی بپردازه و اطلاعات تا این میزان جالب حتی در مورد تغذیه ارائه بده عالی بود مرسی

قیامت

تا جایی که من میدونم بعد از ترک تا چند وقت طرف بی خواب میشه خب قهوه هم بخوره که مطمنا سرویس میشه

ناشناس

فکر کنم استفاده زیاد از چایی هم تو این دوران خوب نباشه درسته ؟

فرهاد

سلام من قرار بود امروز حدود ساعت 2 بتون زنگ بزنم کار پیش اومد میتونم فردا همون ساعت بزنگم ؟؟؟؟؟؟

مجتبی الماسی الماسی

سلام لطفا برای ترک شیشه کمکم کنید.کارمند هستم نمیتونم بخوابم خونه ترک کنم چکار باید کنم.راهنمایی لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *