اعتیاد به هروئین ؛ خطر مرگ کدام معتادان را تهدید می‌کند؟

یکی از ترس های پررنگ معتادان به هروئین برای خلاص شدن از شر اعتیاد به هروئین این است که از خماری بمیرند! سوال اینجاست که این ترس چقدر می تواند به حقیقت تبدیل شود؟

به گزارش ترک باما، مطالعات اخیر در مورد موفقیت و شکست در ترک هروئین نشان داده است که درمان اعتیاد به هروئین از روش های پرهیز مدار – ایمان مدار و مبتنی بر گروه درمانی – رفتار درمانی تا 1.8 برابر بهتر از دارو درمانی در بهبود این نوع اعتیاد موثرتر عمل کرده اند. در واقع معجزه ای که گروه هایی مثل NA در پاک نگه داشتن معتادان به هروئین رقم زده اند هیچ روش درمانی دیگری نتوانسته رقم بزند.

با این حال، داروهایی که برای درمان اعتیاد به هروئین به کار می روند هنوز هم می توانند موثر باشند و تحقیقات برای یافتن داروهای جدید و موثرتر برای درمان این اعتیاد ادامه دارد.

علاوه بر این، درمان‌های رفتاری مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان اعتیاد به هروئین و همچنین رسیدگی به علل زمینه‌ای اعتیاد مؤثر هستند. علاوه بر این، تحقیقاتی نیز در مورد استفاده از درمان‌هایی با کمک دارو مانند متادون و بوپرنورفین(بی 2) انجام می‌شود که در کاهش هوس و جلوگیری از لغزش مؤثر هستند.

متاسفانه در کشور ما ایران متادون و بی 2 به جای آن که بخشی از حل مشکل اعتیاد باشند، خود به مشکل بزرگتری تبدیل شده اند! به این معنی که این داروهای به شدت اعتیاد آور به راحتی توسط ساقیان مواد مخدر و برخی داروخانه ها و عطاری های سودجو به فروش می رسند و موجب اعتیاد افراد فراوانی شده اند.

بنابراین اگر قصد ترک اعتیاد به هرویین را دارید در مورد مصرف خودسرانه متادون و بی 2 بسیار محتاط باشید. بد نیست بدانید که این داروها خطر مرگ را هم به دنبال دارند و بیشترین مرگ و میر معتادان در ایران به دلیل مصرف خودسرانه متادون و بی 2 است.

اعتیاد به هروئین با بدن ما چه می کند؟

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که وقتی هروئین وارد خون انسان می شود چه فعل و انفعالی روی می دهد باید در مورد مسائل پزشکی پیچیده صحبت کنیم اما به ساده ترین زبان، این ماده مخدر در آزمایشگاه ها و با ترکیب برخی مواد شیمیایی با مورفین یا همان شیره تریاک به دست می آید . وقتی هروئین مصرف می کنیم یک سیستم عصبی مرکزی را در مغز مختل می کنیم، به این معنی که عملکردهای بدن را کند می کند.

همچنین مصرف هروئین و اعتیاد به هروئین سیستم پاداش مغز را تحریک می کند و هروئین می تواند باعث شود که فرد احساس لذت و سرخوشی کند و به دنبال آن دوره ای از خواب آلودگی و آرامش به دنبال داشته باشد. این همان لذت شیطانی است که فرد را پایبند این ماده مخدر خانمانسوز می کند.

مصرف هروئین می‌تواند بعد از مدت کوتاهی مثلا حدود یک ماه یا کمی بیشتر باعث ایجاد تحمل و افزایش اعتیاد به هروئین در فرد شود، به این معنی که برای دستیابی به اثرات مشابه و نئشگی قبلی باید مقدار بیشتری از این ماده مخدر را مصرف کند. هروئین همچنین می تواند باعث وابستگی جسمی فرد شود، به این معنی که با قطع مصرف دارو علائم ترک و خماری های بسیار دردناک را تجربه می کند. علاوه بر این، مصرف هروئین می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله افسردگی، یبوست، حالت تهوع، و ضعف سیستم ایمنی و … ضعیف شود.

ممکن است یک معتاد بخاطر ترک هروئین بمیرد؟

اگر در فکر ترک اعتیاد به هروئین هستید بهتر است از خطر مرگ ، ترس به خود راه ندهید. معتادان بسیار اندکی بخاطر ترک هروئین جان خود را از دست می دهند . این اتفاق شاید برای یک نفر در میان 10 هزار نفر بیفتد که تقریبا هیچ است. یعنی از احتمال مرگ بخاطر سرماخوردگی هم کمتر است!

احتمال مرگ یک معتاد به هروئین در اثر درمان اعتیاد به هروئین به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله شدت اعتیاد، نوع درمانی که دنبال می شود و پاسخ فرد به درمان. به طور کلی، خطر مرگ ناشی از درمان اعتیاد به هروئین بسیار کم است و اکثر افرادی که برای درمان اعتیاد خود تحت درمان قرار می گیرند، شانس خوبی برای بهبودی کامل دارند. معتادان به هروئین وقتی می خواهند ترک کنند بهتر است از مرگ نترسند بلکه از لغزش بترسند.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که لغزش همیشه یک احتمال است و در صورت لغزش، خطر مرگ به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. پس معتادان به هروئین باید بدانند خطر مرگ در صورتی آنها را تهدید می کند که بعد از ترک اعتیاد و پاک شدن، لغزش کنند و به چرخه مصرف برگردند.

بنابراین مهم است که اطمینان حاصل شود که افرادی که تحت درمان اعتیاد به هروئین هستند، حمایت جامع و مداوم، هم در طول و هم بعد از درمان، دریافت می کنند. این حمایت در گروه هایی مثل معتادان گمنام به خوبی انجام می شود.

مطالب مهم را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

م . ن

سلام.
ممنون از آگاه سازی تون .
منم یکی از بهترین دوستام به هروئین اعتیاد پیدا کرد و متاسفانه تو همین مسیر از دست رفت .

ناشناس

سلام به نظرتون بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد هروئین چیه ؟ من واقعا خیلی تحملم تو درد کمه نمی دونم چیکار کنم به شدت از حخماری میترسم به شدتتتت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *