ترک اعتیاد با آب درمانی و هر آنچه درباره آن باید بدانید

معتادانی که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند از مزایای آب درمانی در فرآیند بهبودی سخن می‌گویند اما آیا ترک اعتیاد با آب درمانی واقعا امکان پذیر است؟

معتادانی که گام در مسیر بهبودی می‌گذارند روش‌های مختلفی را برای ترک امتحان می‌کنند که آب درمانی یکی از آنهاست. درباره اثربخش بودن ترک اعتیاد با آب درمانی و به بیان دقیق‌تر سم‌زدایی با آب‌درمانی حرف و حدیث بسیار است.

برخی معتادان می‌گویند آب‌درمانی در دوران سم‌زدایی به آنها کمک کرده درد کمتری بکشند و تنش‌های عصبی آنها کاهش یابد. تجربه آب‌درمانی در دوران سم زدایی برای این افراد به معنی پاشویه با آب سرد و دوش آب‌سرد بوده است. نکته قابل ذکر این که همه معتادان چنین تجربه‌ای را تایید نمی‌کنند.

اگر به درمان اعتیاد خود فکر می کنید و
از خماری ترس دارید رُمان « آلزایمر » را بخوانید

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد

و همچنین برای دریافت اطلاعات درباره رُمان آلزایمر با شماره 09194085047 تماس بگیرید

برای موفق شدن در ترک اعتیاد این مطلب را حتما بخوانید:

آب درمانی ترک اعتیاد را آسان می‌کند؟

بیشترین تاثیر مثبت از آب درمانی بر کاهش عوارض خماری را معتادان به تریاک، شیره و هروئین گزارش می‌کنند. طبق گفته‌های این گروه از معتادان، پاشویه و دوش آب سرد اثر آرامبخش در دوران سم‌زدایی بر آنها داشته است.

با این حال تحقیق جامعی که نشان‌دهنده تاثیر پاشویه و دوش آب‌سرد بر کاهش عوارض خماری باشد در دست نیست. ذکر این نکته خالی از فایده نیست که دوش آب سرد به افزایش سوخت و ساز بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌انجامد اما این که اثر این موارد بر کاهش خماری تا چه حد باشد، در هاله ای از ابهام است.

!!! نکته مهم !!!

اگر در حال درمان اعتیاد خود یا عزیزانتان هستید و سوالاتی برای شما ایجاد شده است به بخش پرسش و تجربه سایت «ترک باما» مراجعه کنید. سوالات شما در این بخش توسط معتادانی که موفق به ترک اعتیاد خود شده اند و همچنین درمانگران متخصص ترک اعتیاد پاسخ داده می شود. ضمنا خواندن سوالات و پاسخ های منتشر شده در این بخش می تواند، مسیر ترک اعتیاد را برای شما هموار کند. برای ورود به بخش پرسش و تجربه اینجا کلیک کنید.

مطالب مهم را بخوانید:

ترک اعتیاد با آب درمانی

شاید بتوان این طور گفت که ترک اعتیاد با آب درمانی ، پایه علمی محکمی ندارد. این بدان معنی نیست که معتادان باید خود را از تجربه‌کردن چیزی که احتمالا به آنها کمک می‌کند محروم کنند. تجربه معتادان فراوانی که دوره سم‌زدایی را گذرانده‌اند نشان می‌دهد آب‌درمانی تا حدی دردها و التهابات خماری را تسکین می‌دهد.

بنابراین اگر قصد سم‌زدایی دارید می‌توانید پاشویه و دوش آب سرد را جزو اقدامات تسکینی دوران سم‌زدایی خود قرار دهید. در صورتی که شما به مواد مخدر پایه مورفینی معتاد باشید احتمال آسان‌تر شدن تحمل عوارض ترک اعتیاد با آب درمانی در شما بیشتر است.

اگر پاشویه با آب سرد و همچنین دوش آب سرد در کاهش عوارض خماری به شما کمک نکرد، ضرر و آسیبی هم به شما نمی‌رساند. فراموش نکنید که اگر سینوزیت یا نارسایی کلیوی و یا قلبی دارید، دوش آبسرد ممکن است برای شما خطراتی ایجاد کند.

مطالب مفید را بخوانید:

ترک اعتیاد با آب درمانی فقط پاشویه و دوش آب سرد نیست!

برداشت اغلب معتادان از آب درمانی به دوش آب سرد و شستن پاها با آب سرد محدود می‌شود. این درحالیست که کمک آب درمانی به معتادان فقط منحصر به این دو مورد نیست.

آب‌درمانی در معنای عام آن بیش از هر چیز به معنای نوشیدن آب در مقادیر مشخص و ساعت‌های معین است. این‌گونه آب درمانی هم به منظور درمان بیماری‌های جسمی و هم برای بهبود بیماری‌های روانی کاربرد دارد. پزشکان، روانپزشکان و محققان در این زمینه مقالات و کتاب‌های فراوانی به رشته تحریر درآورده‌اند. به بیان دیگر، اثر آب نوشیدن بر درمان بسیاری از بیماری‌ها از نظر علمی به اثبات رسیده است.

آب درمانی ترک اعتیاد

ضمنا آب درمانی به معنای راه رفتن در آب،  در کاهش دردهای عضلانی و دردهای ستون فقرات موثر است. روش‌های این نوع آب درمانی را نیز متخصصان فیزیوتراپی در مقالات و کتاب‌های خود تشریح کرده‌اند. البته احتمالا در این مقالات و کتاب ها هم اثری ترک اعتیاد با آب درمانی و تاثیر راه رفتن در آب بر کاهش دردهای خماری چیزی نخواهید یافت.

معتادان می‌توانند در دوران سم زدایی آب درمانی به معنای نوشیدن آب و راه رفتن در آب را مدنظر قرار دهند. نوشیدن آب طبق اصول و روش‌هایی که در کتاب‌های مخصوص آموزش آب درمانی به آن اشاره شده –  ما قصد تایید روش خاصی را در این مقاله نداریم –  می‌تواند بر کاهش خماری اثربخش باشد.

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ادعایی که فقط ادعاست!

لازم است تاکید کنیم اگر اعتیاد شما سنگین و پرسابقه است از آب درمانی انتظار معجزه نداشته باشید. اگر در جایی تبلیغی مبنی بر ترک اعتیاد بدون خماری با کمک آب‌درمانی دیدید، بدانید که این فقط یک ادعاست.آب درمانی صرفا جنبه کمک به کاهش عوارض خماری دارد. ترک اعتیاد با آب درمانی ممکن است به شما کمک کند خماری کمتری داشته باشید. اما هرگز به معنای ترک اعتیاد بدون خماری نیست.

تحقیقات علمی درباره درمان اعتیاد با آب درمانی چه می گوید؟

آب درمانی یا استفاده از آب برای درمان بیماری‌ها، روشی است که قرن‌ها قدمت دارد. این روش در سال‌های اخیر به‌عنوان یک روش جایگزین درمان مورد توجه قرار گرفته است. با محبوبیت روزافزون آن، نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد اینکه درمان با آب چقدر می‌تواند موثر باشد و چه نوع بیماری هایی با این روش قابل درمان هستند، احساس می شود.

هنگامی که به اثربخشی آب درمانی در درمان اعتیاد به مواد مخدر به طور خاص نگاه می کنیم، شواهد محدودی از مطالعات بالینی وجود دارد که نتایج مثبتی را هنگام استفاده در کنار سایر اشکال درمانی مانند درمان شناختی – رفتاری (CBT) نشان می دهد. در واقع ترک اعتیاد با آب درمانی بدون روش های مکمل دیگر مثل روان درمانی از نظر علم مورد تایید نیست.

به عبارت دیگر تحقیقات و مطالعاتی که تاکنون انجام شده حکایت از تاثیر مستقل قابل توجه آب درمانی بر درمان و بهبود اعتیاد نداشته است. همچنین ادعاهایی که در مورد ترک شیشه با آب درمانی ، ترک متادون با آب درمانی ، ترک تریاک با آب درمانی و … مطرح می شود از نظر علمی راستی آزمایی نشده است.  با این حال، قبل از اینکه بتوان در مورد اثربخشی این روش نتیجه گیری قطعی کرد، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

مطالب مهم درباره بهبودی از اعتیاد را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

فرزاد

سقوط آزاد (ترک یابویی)در اصطلاح من بعنوان کسی که تجربه میدانی داشتم دیدم و شنیدم که برای بعضی فقط بعضی از دوستان جواب داده البته روشها متفاوت بوده آب درمانی در سالیان گذشته در اوایل دهه ۸۰یکی از بهترین راه ها بوده اما امروزه خیر درمان با اب امکان تشنج تیک زدن را بهمراه دارد اما بعد از سپری شدن یک دوره چند روزه از سم زدایی راهکار بدی نیست

سهیل

اینو یادتون رفت بگید که موقع دوش، آب سرد نباید خیلی هم سرد باشه چون توانایی بدن پایینه و ممکنه واکنش منفی نشون بده

ثریا

توی کمپ ها از آب درمانی فقط دوش آب سرد و شیلنگ آب سرد روی پا گرفتنشو بلدن. آب درمانی خیلی خوبه برای معتادا ولی امکانات می خواد . استخر تر و تمیز می خواد.

ناشناس

درود بر شما مطالب جالبی انتشار میدید سوال من اینجاست آیا برای کسی که درگیر آمفی تامین و متا آمفی تامین یا الکل هست هم آب درمانی جواب میدهد مسلما خیر دید امروز با دیروز بسیار متفاوت میباشد نگاه من درمان بشکل پرهیز بعد از یک پروسه کوتاه مدت است اما دیده ایم کسانی که بزور شخصی را در اب استخر یخ میندازند به این امید که شخص ارام شود

اکبر

آب واقعا معجزه می‌کنه به شرط اینکه اصولی بکار گرفته بشه داخل کمپ ها پرتت میکنن داخل آب سرد

مقصود

توی کمپی که من بودم زورکی آدمو مینداختن توی استخر. اعتراضم می‌کردی با مسخره کردن جوابتو میدادن. این بود آب درمانیشون!

رسول

شیلنگ آب سردی که روی پا می‌گیرن برای من خیلی آرامبخش بود. از درد ساق پا داشتم مشت میزدم توی پام. شیلنگ آبو که گرفتم روش تا نیم ساعت دردش ساکت شد.

محمدرضا علیزاده

مطلب جالبی بود آب درمانی برای ترک اعتیاد مفیده و باید در این زمینه اطلاعات بیشتری به افرادی که می خوان ترک کنن داده بشه

احسان

سنا تو استخر خیلی به سم زدایی و دفع مرفین کمک میکنه واقعا عالی

معتاد

من دوهفته هست درحاله ترکم روزی ۱متادون ۴۰ ونیم گرم شیشه مصرفم بوده هفته اول ۱چهارم کردم بامسکن میخوردم هفته دوم قرص کلونیدین با گابنتین والپرازلام البته دوروز مقدار کمی شیشه زدم باز دوروز نزدم باز دیشب زدم ولی گابا نخوردم میخوام از جمعه هیچی نخورم و اب سرد ۱دفعه با سطل بریزن روم اخه تو کم این کارو انجام میدادم زود سرپا شدم البته روزی ۷تا۱۰بار انجام میدادم حالا چیکاد کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *