ترک سیگار فوری بهتر است یا تدریجی؟

سیگاری هایی که قصد کنار گذاشتن سیگار را دارند با این پرسش مواجه می‌شوند که ترک سیگار فوری روش بهتری برای ترک است یا ترک تدریجی سیگار؟

به گزارش ترک باما، تازه ترین آمارهای وزارت بهداشت زنگ خطر شیوع مصرف سیگار در بین تمام اقشار و مخصوصا جوانان زیر 18 سال را به صدا درآورده است. این آمار حکایت از آن دارد که بیش از 10 درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله ایران سیگار یا قلیان می کشند. از سوی دیگر طبق آمارهای رسمی هر سال  ۶۰ هزار نفر در ایران به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می ‌دهند.

آمار دقیقی از کسانی که اعتیاد به سیگار را کنار می گذارند در دست نیست اما بسیاری از سیگاری ها از روش های مختلف همچون ترک سیگار فوری یا ترک سیگار با قرص های نیکوتین ، سعی در ترک این عادت مرگ بار می کنند.

یکی از پرسش های مهم سیگاری ها این است که چرا برخی از سیگاری ها به سرفه و مشکلات ریوی دچار می شوند ولی برخی دیگر – حداقل ظاهرا – هیچ مشکلی پیدا نمی کنند یا زمانی طولانی سپری می شود تا عوارض سیگار سراغ آنها بیاید.

خطر مصرف روزی یک نخ سیگار چقدر است؟

یک متخصص بیماری‌های قلبی و عروقی در پاسخ به این پرسش با اشاره به شرایط جسمانی متفاوت افراد، گفت: بسته به عوامل مختلف از جمله سیستم ایمنی بدن و نوع فعالیت، ممکن است یک سیگاری بعد از یک یا دو سال و برخی دیگر بعد از سالها دچار عارضه شوند.

دکتر عاطفه انصاریان با بیان اینکه بسیاری افراد جامعه از عوارض سیگار و خطرات آن آگاه هستند، گفت: متاسفانه برخی افراد با آگاهی نسبت به خطرات سیگار، آن را مصرف می کنند و این امر نشان می دهد آنها فقط از این موضوع اطلاع دارند و هنوز به باور لازم در این زمینه نرسیده و خطرات آن را جدی نگرفته اند.

وی افزود: از طرفی بسیاری افراد سیگاری به بهانه اینکه فقط روزی یک یا دو نخ سیگار می کشند سعی می کنند از کنار خطرات مصرف این ماده دخانی به سادگی عبور کنند و این درحالی است که انجمن قلب و عروق آمریکا طبق تحقیقات انجام شده عنوان کرده که حتی مصرف روزانه یک نخ سیگار هم ریسک حوادث قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی را در افراد سیگاری دو تا سه برابر نسبت به افراد عادی افزایش می دهد.

بنابراین اگر فکر می کنید با روزی یک نخ سیگار کشیدن مشکلی برایتان ایجاد نمی شود بهتر است به ترک سیگار فوری فکر کنید.

سیگار با قلب چه می کند؟

انصاریان در خصوص خطرات سیگار برای قلب و عروق گفت: اولین اثر مصرف سیگار ایجاد پلاکت در عروق است که این امر موجب تنگی عروق می شود.

وی افزود: زمانی که این پلاکت در عروق تغذیه کننده قلب ایجاد شود، خونرسانی به قلب دچار اختلال می شود و علاوه بر این نقاط ایجاد پلاکت، به شدت مستعد ایجاد لخته خون هستند که خطر سکته قلبی را افزایش می دهد.

این متخصص قلب و عروق در خصوص اینکه چرا برخی افراد سیگاری علی رغم مصرف طولانی مدت سیگار دچار عوارض و بیماری های قلبی و عروقی نمی شوند، گفت: متاسفانه بسیاری سیگاری ها همین مسئله را بهانه ای برای مصرف سیگار کرده و ترک سیگار فوری را در اولویت خود قرار نمی دهند. این درحالیست که شرایط هر فرد در زمینه های بیماری های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بطور مثال در همین بیماری کرونا، ویروس یکی بود اما در برخی افراد بصورت بی علامت یا یک سرماخوردگی ساده ظهور می کرد و در برخی افراد عوارض شدید ریوی و حتی قلبی به جای می گذاشت و برای برخی افراد هم به قیمت جانشان تمام شد.

انصاریان گفت: این مسئله در خصوص سیگار هم صادق است. سیگار خطرناک است و در این شکی نیست، اما بسته به شرایط و عوامل مختلف از جمله سیستم ایمنی افراد و نوع فعالیت و… می تواند در برخی افراد سالها بدون عوارض بماند و می تواند در برخی دیگر ظرف مدت کوتاهی ایجاد عارضه کند.

وی افزود: بنابراین در خصوص سیگار قیاس های فردی اشتباه است و آنچه در بررسی جوامع آماری گسترده به دست آمده این است که سیگار خطرناک است و مصرف آن با عوارض بسیاری همراه است و در این شکی نیست و حال در برخی افراد در کوتاه مدت و در برخی در طولانی مدت ایجاد عارضه می کند.

ترک سیگار فوری بهتر است

انصاریان در خصوص ترک سیگار فوری هم گفت: ترک سیگار در هر زمان پر منفعت است و قطعا اثرات مثبتی به مرور زمان در فرد ایجاد می کند.

وی افزود: نکته مهم در خصوص ترک سیگار، ترک یکباره آن است و در زمینه این ماده دخانی ترک تدریجی چندان کارساز نیست و احتمال برگشت افراد وجود دارد.

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: سیگار مانند مواد مخدر نیست که ترک یکباره آن به بدن شوک وارد کند و بهترین راهکار همین است که افراد یکباره آن را ترک کنند، اما در خصوص مواد مخدر توصیه می شود با نظر پزشک و با تجویر برخی داروهای خاص این کار انجام شود.

انصاریان گفت: به هر حال با ترک سیگار فوری به تدریج آثار مخرب آن از بدن حذف می شود، البته در صورتی که پلاکت ایجاد شده و عروق تنگ شده باشد کار چندانی نمی شود کرد، اما ترک سیگار در این مرحله هم احتمال ایجاد لخته بر روی عروق را کاهش می دهد و در مجموع توصیه می شود افراد هرچه سریعتر نسبت به ترک این ماده دخانی اقدام کنند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای پیام

دیدگاه ها

علی

همش خوبه

اکبر

سلام به نظر من هرچی حاجی بگه همون بهتره

وحید

متاسفانه الان سیگار کشیدن مد شده و هرکس تو هر سنی شروع ب سیگار کشیدن میکنه بدون توجه به اینکه چه خطراتی براش داره و اکثرا هم سیگار با نیکوتین بالا انتخاب میکنن که بگن خیلی خفنن….

ناشناس

سپاس بیکران از مطالب آموزنده و علمی شما🙏🙏🙏

علی

ترک سیگار واجب تر از ترک مواد مخدره

لیلا سلیمانی نژاد

ترک‌سبگار فوری فقط یک روز جواب میده چون گیرنده های سروتونین مغز نیکوتین دریافت میکنند و اگه فرد سیگاری یه دفعه تصمیم به ترک بگیره مغز دستور دریافت نیکوتین رو‌ صادر میکنه ولی اگه دوز نیکوتین رو کم کم بیاریم پایین موثرتر و کارامدتر خواهد بود

غزاله

والا عموی من که میخواست سیگار رو بذاره کنار همش میگفتن اگر یه دفعه سیگار رو قطع کنی ریه‌ات آب میاره، ال میشی بل میشی، البته آخر سرم بنده خدا اینقدر سیگار کشید تا عمرشو داد به شما ولی در هر صورت منم این شایعه رو شنیده بودم

عباس

من شنیدم سیگار حتی بدتر از مواد مخدره

یلدا

یکی از چیزایی که من در مورد سیگاریها اصلا خوشم نمیاد دندونای زرد و چندششونه میدمون اینقدر سیگار میکشه که سیبیلشم زرد میشه یعنی حالم بهم میخوره نگاش میکنم

بهزاد

منم یه دفعه بوسیدم گذاشتم کنار خودمو و زن و بچمو خلاص کردم قبلش همش یه پک دو پک یه نخ دو نخ میکردم 5 سال اسیرش بودم

ا

آدم تا زمانی که یه خطایی میکنه و توشه نمیفهمه داره چیکار میکنه من چند سالییه بند میکشیدم الان که بچه‌ام مشکل پیدا کرده میگم خدا لعنتم کنه دستی دستی سلامتی بچه‌امو نابود کرد دکتر گفت سیگار برای کسایی که اطراف آدم سیگاری هستن خیلی بیشتر از خود اون آدم ضرر داره به ولله که من نمیدونستم اینو

ف

دختر مدیر ما همش سیگار برگ در دهنشه عنتر خانوم فکر میکنه با این چیزا آدم میشه

ناشناس

هر جوری بشه ترک کنی عالیه والا،جز ضرر هیچی نداره😑….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *