چه مدت طول می کشد تا از اعتیاد به الکل خلاص شوید؟

بهبودی از اعتیاد به الکل چقدر طول می‌کشد؟ سوء مصرف الکل اثرات مخربی بر مغز، بدن و ذهن افراد دارد و منجر به ایجاد تغییرات رفتاری و تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی افراد مبتلا می‌شود. به این دلایل، بهبودی از اعتیاد به الکل یک چالش بزرگ برای هر کسی است. اگر شما یا کسی که دوستش دارید با اعتیاد به الکل دست‌و پنجه‌نرم می‌کند، می‌توانید برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید، تا با مشاوران «ترک با ما» در اینباره صحبت نمایید. تیم دلسوز ما می‌تواند به شما یا عزیزانتان کمک کند تا زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید.

ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟

یکی از سوالات اساسی برای فردی که با اعتیاد به الکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کند این است که؛ ترک الکل چند روز طول می‌کشد؟ در پاسخ باید گفت، ممکن است چند هفته تا چند ماه یا حتی سال‌ها طول بکشد تا یک الکلی از نظر جسمی و عاطفی به اندازه کافی پایدار شود تا بتواند دوباره کنترل زندگی خود را به دست بی‌اورد. زمان لازم برای بهبودی از اعتیاد به الکل به عوامل متعددی از جمله شدت اعتیاد، منابع موجود برای درمان و تمایل فرد به پذیرش کمک و ایجاد تغییرات لازم برای ترک اعتیاد بستگی دارد.

بهبودی از اعتیاد به الکل معمولاً شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی، مشاوره‌های روان‌شناختی و ایجاد تغییرات در سبک زندگی است و اغلب به حمایت و تلاش مداوم برای حفظ پاکی و جلوگیری از لغزش نیاز دارد.

به خاطر بسپارید آنچه در این میان مهم است این است که بهبودی فرایندی یک شبه نیست و نیازمند تعهد برای ادامه مسیر است. با یک سیستم حمایتی مناسب و یک تعهد شخصی قوی، برای هر کسی که با اعتیاد به الکل دستو‌پنجه نرم می‌کند، این امکان وجود دارد که بهبودی کامل پیدا کرده و زندگی خود را بازیابی کند.

از نظر جسمی و روانی، بهبودی از اعتیاد به الکل بیشتر یک فرایند مادام‌العمر است تا یک نتیجه نهایی و قطعی.

بازیابی روانشناختی از اعتیاد به الکل

وسوسه و هوس‌های جسمی می‌تواند باعث لغزش در مراحل اولیه بهبودی، قبل از کاهش شدت میل به مصرف گردد. البته، هوس‌های جسمی می‌تواند به تدریج در طول زمان فروکش کند، اما وسوسه‌های روانی الکل یک موضوع کاملاً متفاوت است و ممکن است در درازمدت ادامه داشته باشد.

افراد مبتلا به اعتیاد به الکل می‌توانند وسوسه‌های شدید برای مصرف الکل را تجربه کنند که در اثر موقعیت‌ها و رویدادهای خاص ایجاد می‌شود و این هوس‌ها ممکن است حتی پس از تلاش برای اصلاح یا سرکوب آنها ادامه یابد این افراد ممکن است سعی کنند واکنش‌های احساسی خود را نسبت به محرک‌های خاصی که منجر به اجبار آنها به نوشیدن الکل می‌شود، اصلاح نمایند .با این حال، علیرغم تلاش آنها ارتباط بین این محرک‌ها و میل به مصرف الکل ممکن است به طور کامل از بین نرود. اما خبرخوب این است که با گذشت زمان، مقاومت در برابر میل به نوشیدن آسان‌تر می‌شود، زیرا قدرت یا بهتر بگوییم زور بیماری اعتیاد کمتر شده است.

 افرادی که از اعتیاد به الکل بهبود می‌یابند می‌توانند از راهنمایی‌ها و حمایت الکلی‌های باتجربه که در برنامه‌های توانبخشی و مراقبت‌های پس از درمان شرکت دارند، بهره‌مند گردند. این برنامه‌ها می‌توانند به این افراد کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه محرک‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است بهبودی آنها را به خطر بیندازند. افراد در حال بهبودی می‌توانند با قرار گرفتن در کنار افرادی که تجربیات مشابهی داشته‌اند، بینش‌ها و حمایت‌های ارزشمندی به دست آورند که به آنها کمک می‌کند در مسیر خود باقی بمانند و از لغزششان جلوگیری کنند.

بهبودی جسمانی از اعتیاد به الکل

اگر یک الکلی بتواند بر روی قطع مصرف خود باقی بماند، به تدریج از شدت هوس‌هایی که تجربه می‌کند، کاسته می‌شود تا زمانی که دیگر اثر چندانی از این هوس‌ها باقی نمی‌ماند. حداقل برخی از تغییرات عصبی مرتبط با اعتیاد به الکل دائمی نبوده و قابل ترمیم هستند. با این حال، سوء مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند باعث آسیب دائمی به بدن و مغز گردد، بنابراین مهم است که به‌دنبال درمان باشید و از لغزش خودداری کنید. برای کسانی که در حال بهبودی هستند بسیار مهم است که در تلاش‌های خود برای غلبه بر اعتیاد صبور و پایدار باشند و در صورت نیاز به دنبال کمک حرفه‌ای بروند.

اگر یک الکلی لغزش کند و یک بار دیگر شروع به مصرف نماید، وابستگی فیزیکی و اجبار به مصرف او دوباره به سرعت بازمی‌گردد. حتی پس از یک دوره طولانی پاکی، هوس‌های جسمانی همچنان می‌توانند ادامه داشته باشند و در صورت شروع دوباره مصرف، بسیار قوی‌تر از قبل باز‌گردند. در واقع، وقتی یک الکلی مصرف الکل خود را متوقف می‌کند و مدتی طولانی پاک می‌ماند، وابستگی فیزیکی او به‌جای خاموش شدن، به خواب می‌رود. از دیدگاه بیولوژیکی یا عصبی، بهبودی از اعتیاد به الکل فقط تا حدی امکان‌پذیر است و نمی‌توان آن را تضمین کرده و همیشگی تلقی کرد.

بازیابی رفتاری از الکلیسم

الکلیسم می‌تواند چندین اثر مخرب بر زندگی فرد ایجاد نماید، از جمله:

  • دوستی‌های خراب شده
  • ازدواجهای شکسته خورده
  • آشفتگی‌های خانوادگی
  • شکست‌های مالی
  • از‌دست‌دادن شغل
  • سوپیشینه‌ای همچون دستگیری رانندگی تحت تأثیر الکل
  • تصادفات جدی رانندگی

در واقع، خسارات جانبی زیادی در ارتباط با اعتیاد به الکل وجود دارد، اما اغلب همین نتایج غم‌انگیز است که در نهایت الکلی‌ها را به سمت بازتوانی و ترک اعتیاد از الکل سوق می‌دهد و بهبودی کامل را برایشان ممکن می‌‌سازد. این نقطه‌ای است که فرد می‌تواند به صورت کامل از اعتیاد به الکل بهبود یابد و از همان روز اول پاکی شروع می‌شود. تکمیل این فرایند به محض اینکه الکلی در حال بهبودی به جبران اشتباهات و آسیب‌هایی که در گذشته به دیگران زده بپردازد، انجام می‌شود. جبران این خسارت‌ها باید در اسرع وقت انجام شود تا فرد بتواند به صورت کامل روند بهبودی خود را طی کرده و زندگی خود را در پیش گیرد.

درمان اعتیاد به الکل را با وعده سلامت رفتاری بیابید

با شماره 09194085047 تماس بگیرید تا در مورد اینکه چگونه می‌توانیم به شما یا فردی که برایتان مهم است در روند بهبود اعتیاد به الکل کمک کنیم بیشتر بدانید. به یاد داشته باشید، مدت زمان بهبودی از اعتیاد به الکل مهم نیست، بخش مهم این است که فرد در حال مبارزه برای غلبه بر اعتیاد به تلاش خود ادامه دهد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

نعیم

سلام عرض شد، آقا
یه سوالی ترک الکل با طب سنتی هم ممکنه واقعا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *