چگونه از مشاوره ترک اعتیاد بعد از ترک متادون استفاده کنیم؟

از کجا یاد می‌گیرید که چگونه برای زندگی پس از ترک متادون برنامه‌ریزی کنید؟ مشاوره ترک اعتیاد و برنامه‌های مراقبتی پس از سم زدایی، به‌منظور کمک فرد به انتقال از مراکز درمانی به زندگی روزمره طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها معمولاً شامل خدمات پشتیبانی می‌شوند که می‌توانند شما را در مسیر نگه دارند و احتمال بهبودی طولانی‌مدت را برایتان افزایش دهند. برای این منظور می‌توانید با شماره  09194085047  تماس حاصل فرمایید و درباره روند بهبودی و برنامه‌های مراقبت پس از ترک متادون با مشاوران ما صحبت کنید.

آموزش نحوه برنامه‌ریزی برای زندگی پس از ترک متادون

برنامه‌ریزی برای زندگی پس از ترک متادون ، به‌منظور پاک ماندن طولانی‌مدت امری ضروری است. زندگی پس از ترک اعتیاد مجموعه‌ای از چالش‌های خاص خود را دارد، اما همچنین می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای شروعی دوباره نیز باشد. به همین سبب، داشتن یک برنامه برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوبی، مانند لغزش و بازگشت مجدد به مصرف مواد مخدر یا الکل و پذیرش کامل زندگی جدید، امری ضروری است.

شاید خطرناک‌ترین راه برای حفظ بهبودی، عدم استفاده از مشاوره ترک اعتیاد و نداشتن برنامه و اجتناب از انجام کارهای لازم در روند بهبودی باشد. با داشتن یک برنامه اصولی به‌منظور مدیریت زندگی پس از دوره توانبخشی، بهترین شانس را برای بهبودی موفق، لذت‌بخش و کامل به خود می‌دهید. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای ایجاد این برنامه برایتان آورده شده است.

مطالب مهم و مرتبط را بخوانید:

از دوره سم‌زدایی شروع کنید

برنامه عملی شما برای زندگی پس از ترک اعتیاد، باید در طول دوره سم‌زدایی و توانبخشی شروع شود. کارشناسان مرکز ترک اعتیادی که در طول فرایند سم‌زدایی در دسترس شما هستند، می‌توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه عملی برای زندگی جدیدتان تهیه نمایید. آنها می‌توانند شما را راهنمایی کنند، تا بفهمید زندگی جدید شما بدون مواد مخدر یا الکل چگونه خواهد بود.

اعضای خانواده خود را در روند بهبودی‌تان مشارکت دهید

در حین اتمام دوره توانبخشی خود، فرصتی برای دیدار با اعضای خانواده‌تان در نظر بگیرید. برنامه‌های آینده خود را با آنها در میان بگذارید. برای تهیه یک برنامه بهبودی از آنها مشاوره و حمایت بخواهید. مشارکت دادن کسانی که بعد از ترک متادون با آنها زندگی خواهید کرد امری ضروری است، زیرا اینها افرادی هستند که مستقیماً از شما در روند بهبودی‌تان حمایت خواهند کرد.

تعیین کنید دوستان واقعی‌تان چه کسانی هستند

شناسایی دوستانی که از روند بهبودی شما حمایت می‌کنند و کسانی که حمایت نمی‌کنند، بسیار مهم است. تمام دوستانی را که به شما کمک نمی‌کنند و حتی ممکن است سعی در آسیب رساندن به پیشرفت شما داشته باشند را حذف کنید. اینکه از قبل بدانید کدامیک از دوستان‌تان مفید نیستند و باید از شر چه کسانی خلاص شوید، دور نگه‌داشتن آنها را پس از بازگشت به خانه آسان‌تر می‌کند. مهم است که اطراف خود را با دوستانی پر کنید که از بهبودی شما حمایت می‌کنند و به شما کمک می‌کنند سبک زندگی سالم و بدون مواد مخدر را حفظ کنید.

یک گروه پشتیبانی برای خود ردیف کنید

درمان اعتیاد با سم‌زدایی به پایان نمی‌رسد. برای بهبودی موفقیت‌آمیز از اعتیاد، باید درمان یا مراقبت از اعتیاد را ادامه دهید. داشتن  گروه پشتیبانی یک راه عالی برای انجام این کار است. گروه‌های حمایتی اغلب محیطی امن و حمایت‌کننده را فراهم می‌آورند که در آن افراد می‌توانند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از حمایت عاطفی و عملی کسانی که در دوران بهبودی هستند نیز برخوردار شوند. برای این منظور  قبل از ترک مرکز توانبخشی، مشخص کنید به چه گروهی حمایتی برای ادامه دادن ترک متادون می‌پیوندید و چه زمانی جلسات آنها برگزار می‌شود.

محرک‌های خود را فهرست کنید و برنامه‌ریزی کنید که چگونه از آنها دوری نمایید

این وظیفه‌ای است که مشاوران شما در مرکز  توانبخشی صلاحیت انجام آن را دارند، بنابراین آنها را در این مسیر همراهی کنید. یک لیست از چیزهایی که فکر می‌کنید باعث لغزش شما می‌شوند تهیه کنید و با درمانگر یا مشاور خود، برای اجتناب از هر یک از آنها برنامه‌ریزی نمایید. این محرک‌ها می‌تواند شامل چیزهایی مانند افراد خاص، مکان‌ها، احساسات یا موقعیت‌هایی باشد که احتمال مصرف مواد مخدر یا الکل را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر استرس شما را به سمت نوشیدن الکل تحریک می‌کند، فهرستی از فعالیت‌های جایگزینی تهیه نمایید که می‌تواند به شما در کاهش استرس در آن زمان‌ها کمک نماید.

برای کار، تحصیل و فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید

برای کسانی که در مرحله بهبودی قرار دارند، احساس بی‌حوصلگی، بی‌هدفی و نداشتن کاری برای انجام دادن، محرک‌های اصلی بازگشت مجدد به مصرف هستند. زندگی شما قبلا حول‌محور مواد مخدر یا الکل می‌چرخید و هنگامی که از این محرک‌ها استفاده می‌کردید، احتمالاً منبعی از تحریک و هیجان در زندگی شما وجود داشت. بنابراین، یافتن فعالیت‌های جدیدی برای جایگزینی که‌ بتواند همان حس لذت و رضایت را، به روشی سالم برایتان فراهم آورد، در حفظ پاکی بعد از ترک متادون بسیار مهم است. تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی چه فعالیتی تمرکز کنید و برنامه‌ریزی نمایید که چگونه با آنها برخورد کنید. از خودتان بپرسید:

  • آیا به مدرسه بر می‌گردی یا سر کار؟
  • آیا ‌دنبال شغل جدید می‌روی؟
  • آیا کسب‌و‌کاری راه‌اندازی می‎کنی یا به دنبال کار داوطلبانه می‌گردی؟

در  مرحله سم زدایی در مورد این چیزها فکر کنید و تصمیم بگیرید و از دنبال کردن رویاهای خود نترسید، حتی اگر خیلی دور از دسترس‌تان به نظر می‌رسند.

حتی برای لغزش‌ بعد از ترک متادون برنامه‌ریزی کنید

شاید مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید برنامه‌ریزی برای لغزش است. مهم نیست چقدر تلاش کنید، ممکن است این اتفاق بی‌افتد. پس تصمیم بگیرید که در صورت این اتفاق چه کاری انجام خواهید داد، چگونه با آن کنار می‌آیید، و چگونه به قطع مصرف و بهبودی بر می‌گردید.

مراقبت‌های پس از توانبخشی را با وعده سلامت رفتاری بیابید

برنامه‌ریزی برای زندگی پس از توانبخشی و ترک متادون ، بهترین راه برای حفظ بهبودی پس از ترک اعتیاد است و سم‌زدایی تنها اولین گام در این مسیر است. اکنون شما چالش‌های پاک زندگی کردن را دارید. برنامه‌ریزی کنید و آماده باشید تا زندگی جدید خود را با امید و هدف شروع نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه‌های مراقبت پس از توانبخشی با شماره 09194085047 تماس بگیرید.

انتهای پیام

دیدگاه ها

ف

میدونم این سوالی که دارم احتمالا منطقی نیست ولی بازم میپرسم شاید شما شیوه ای سراغ داشته باشین
بهترین روش ترک متادون بدون درد رو میخواستم بدونم حقیقت برای یکی از آشنایانمون میخوام که نسبتا هم مسن هستند و طاقت بدنی شون پایینه ممنون میشم راهنمایی کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *