غذا رسانی به معتادان کارتن خواب اشتباه است؟

در حالی که برخی سازمان های مردم نهاد و خیریه اقدام به غذا رسانی به معتادان کارتن خواب می‌کنند، یک مقام مسئول در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران این اقدام را اشتباه دانست.

به گزارش ترک باما، در یک دهه اخیر، بعضی خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، غذارسانی به معتادان کارتن خواب را در دستور کار خود قرار داده‌اند. گروهی از افرادی که مبادرت به غذا رسانی به معتادان می‌کنند خود نیز پیش از این جزو معتادان کارتن خواب بوده‌اند.

به باور دست اندرکاران خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهادی که غذا رسانی به معتادان و کارتن خواب‌ها را انجام می‌دهند این کار می‌تواند یک امنیت غذایی حداقلی برای آنها فراهم کند. این غذا در برخی فصول سرد سال جان آنها را نجات می‌دهد و در مواردی موجب می شود آنها به خاطر یک وعده غذا دست به سرقت نزنند.

ضمنا خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعال در امر غذا رسانی به معتادان و کارتن خواب ها معتقدند رسیدگی به تغذیه معتادان و کارتن خواب ها ، این افراد به بازگشت به جامعه امیدوار می کند و دریچه بازگشت به زندگی عادی را به روی آنها باز نگه می دارد.

پیش از این این طور به نظر می رسید که غذا رسانی به معتادان و کارتن خواب ها مخالف جدی ندارد اما مصاحبه دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نشان داد این کار، مخالفانی دارد که برای مخالفت خود استدلال های قابل تاملی دارند.

تفاوت شبه معتاد و معتاد

مصطفی هادیزاده، در این باره گفته است : در حال حاضر مراکز نگهداری از معتادان متجاهر در استان تهران ۱۶ هزار ظرفیت دارد که ۱۱ هزار و ۲۰۰ ظرفیت مربوط به تهران بزرگ است.

وی می‌افزاید: تمامی مستندات حاکیست پلیس زمانی که افراد را جمع‌آوری می‌کند تلاش دارد معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند و این دقت در زمان عملیات انجام می‌شود، اما با این وجود ۳۱ درصد افرادی که وارد مرکز غربال برای تشخیص می‌شوند، «کارتن خواب‌هایی» هستند که معتاد نبوده و تنها «شبه معتاد» هستند که شهرداری برای آنها برنامه‌هایی در نظر دارد. ۷۰ درصد دیگری که وارد مرکز می‌شوند، مجددا با دقت بالاتری مورد غربالگری قرار می‌گیرند که بعد از آن مشخص می‌شود بخشی از این افراد معتاد متجاهر نیستند.

معتادان متجاهر شهرستانی باید به مبدا خود برگردند!

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اعلام این آمار که ۵۰ درصد معتادان متجاهر در تهران هیچ سکونتگاهی در تهران ندارند و از شهرهای دیگر آمده‌اند، زیرا در تهران امکان بهتری برای آنها وجود دارد، تاکید می‌کند: اصرار ما بر این است تا این افراد به استان‌های مبدا خود بازگردند.

هادی زاده خاطرنشان می‌کند: درمان اعتیاد صرفا وارد کردن معتاد به یک مرکز و بستن درب مرکز نیست. قطع مصرف و ترک اعتیاد با درمان اعتیاد متفاوت است. دوره قطع مصرف یک هفته است، اما گام بعدی این است که خانواده و جامعه او را بپذیرند.

چرا غذا رسانی به معتادان متجاهر اشتباه است؟

وی با تاکید بر اینکه درمان اعتیاد دارای مراحل متعددی است، درخصوص چرایی مهاجرت برخی معتادان متجاهر به تهران معتقد است: این افراد از طریق زباله‌گردی، سرقت‌های خرد و… راحت‌تر می‌توانند هزینه‌های مصرف خود در تهران را تامین کنند. بارها به NGOها و خیریه‌ها اطلاع داده‌ایم در منطقه مرکزی تهران غذا توزیع نکنند. حجم غذایی که در این مناطق توزیع می‌شود یک جاذبه است. این که معتاد متجاهر را اینگونه مدیریت کنیم اشتباه است چراکه برای او جاذبه ایجاد می‌شود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

فکر نمیکنم

عباس ح

دیدگاه متفاوتی بود به این داستان

بی نام

می گویند یک نفر به دوستش گفت من بسیار انسان خسیسی هستم و نمی توانم حتی یک هزار تومانی به کسی بدهم دوستش در جواب گفت تو که آدم خوبی هستی من حتی نمی توانم ببینم کسی هم به کسی که هزار تومانی بدهد

ساره

غذا دادن شد جاذبه برای معتادان؟ پس براشون جای خواب هم تعریف نکنید دیگه خیلی پررو میشن….
مصرف کننده واقعی مواد مخدر این مسئولینن و موادی به دستشون میرسه که از دنیای ادمیزاد خارج میشن

ناشناس

به نظر میزسه آقایون خودشون هیچ برنامه ای ندارن مردم هم که خودشون دارن کمک میکنن میخوان دست کمک اونارم قطع کنن

ف

نمیدونم چرا تو مملکت ما همه فقط اورد ناشتا میدن شما که بلدی درست و درمون کمک کنی خب انجام بده اینا از خداشونه مردم گرفتار مواد شن دیگه هیچی از گرونیو این چیزا سر در نیارن

ناشناس

یه لقمه نونم نمیتونن ببینن که میدن دست مردم خدا ازشون نگذره

علی

بگذاریم از کرسنگی بمیرند هم درست نیست

مریم

کاش به جای اینکه نون اینارو قطع کنن یکی نون خودشونو قطع میکرد خلاص میشیدم

صادق

یکی از بازیکنای تیم ملی هم تریاک میزده البته بنده خدا اون فوت شد دیگه

صبا

بهتره از اینکه سرشونو بکنن تو زباله از اونجا غذ ا بخورن که یزیدو منع میکنن خودشون یه پا یزیدن

احسان آقا

من یه بار یه معتادی رو دیدم که از تو سطل آشغال یه تیکه نون باگت رو ورداشت گذاشت دهنش اینقدر با دیدن این صحنه ناراحت شدم که حد نداره خداکنه این حرکتارو جلوشو نگیرن به خدا اونام آدمند کسی از رو خوشی که نمیره کارتون خوابی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *