اعتیاد به کار را با این 5 نشانه شناسایی کنید

اعتیاد به کار نوعی از اعتیادست که سلامت جسم و روان را از فرد معتاد می‌گیرد و اطرافیان وی را نیز به شدت آزار می‌دهد.

اعتیاد به کار یا همان اعتیاد شغلی از جمله وابستگی‌های رفتاری به شمار می‌آید که در گروه بندی انواع اعتیاد جزو اعتیادهای رفتاری مثل اعتیاد به خرید یا اعتیاد به غذا خوردن دسته‌بندی می‌شود.

معتادان به کار معمولا در محیط  کار و اجتماع افراد مقبول و مورد تاییدی هستند. بسیاری از افراد معتاد به کار در شمار افراد موفق جامعه قرار دارند. آنها با کار و تلاش فراوان ثروتمند می‌شوند یا دست کم خود را از خط فقر دور می‌کنند. اما مقبولیت اجتماعی و توان مالی این افراد سرپوشی بر دردهای بیشمار درونی است که آنها با کار کردن و مورد تایید قرار گرفتن از آن فرار می‌کنند!

اعتیاد به کار هم مانند دیگر اعتیادهای رفتاری نوعی رفتار تکرارشونده‌ است. فرد معتاد به کار وقتی کاری برای انجام دادن نیست دچار اضطراب و حس بی‌ارزشی می‌شود.

افراد مبتلا به اعتیاد به کار اغلب خانواده های نابسامانی دارند. همسر و فرزندان آنها با آنها بیگانه‌اند. معتادان به کار فرصتی برای توجه به همسر و فرزند خود ندارند. این افراد مستعد ابتلا به اختلالات روانی دیگر مثل وسواس نیز هستند.

متاسفانه کسی نمی تواند از معتادان به کار انتقاد کند چون آنها و تایید کنندگان آنها در مقابل می‌گویند که آنها فقط مسئولیت پذیر و پرکار هستند! روزنامه ایران در مقاله‌ای به بررسی معضل اعتیاد به کار پرداخته و ویژگی‌هایی برای این افراد برشمرده که گزیده‌ای از آن را در ادامه می خوانید:

1. کار را به هر چیز دیگر ترجیح می دهند

معنی‌ این حرف این است که معتادان به کار در همه حال کار را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند. البته این‌ گونه نیست که عواطف انسانی و روابط خانوادگی برای آنها اصلاً اهمیتی نداشته باشد اما کار به هر حال خیلی چیزها را برایشان در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد.

2. ساعت های زیادی را در محل کار می مانند

اشخاص دچار اعتیاد به کار معمولاً ساعت‌های زیادی از روز و حتی شب را در محل کار خود سپری می‌کنند؛ در حالی که ممکن است در بسیاری از موارد به حضورشان هیچ نیازی نباشد. آنها به‌راحتی از وقت استراحت و تفریح خود می‌زنند تا بیشتر و بیشتر کار کنند.

3. مبتلایان اعتیاد به کار ترس از شکست خوردن در کار دارند

این افراد ترس زیادی از شکست‌خوردن در فعالیت‌های شغلی خود دارند و دائماً به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند به موفقیت بیشتری در شغل خود برسند و این فکر تمام مدت ذهن آنها را درگیر می‌کند؛

4. از کار کردن برای سرپوش گذاشتن به ناکامی ها استفاده می کنند

این افراد از کار برای سرپوش‌گذاشتن روی ناکامی‌های خود استفاده می‌کنند. افرادی هستند که به لحاظ اجتماعی دارای روابط مناسبی نیستند و ضعف‌هایی در این مورد دارند و اتفاقاً بسیار مشاهده می‌شود که این افراد خودشان را به اصطلاح در کار غرق می‌کنند تا ضعف‌های دیگر را بپوشانند.

5. از بحران ها با کار کردن فرار می کنند

کارکردن برای فراموش‌کردن بحران‌های بزرگ زندگی یک فرد مثل مرگ عزیزان و طلاق امری است که در بسیاری افراد مشاهده می‌شود. ممکن است کار افراطی در ابتدا به آنها کمک کند و حتی از طرف دیگران تشویق به این کار شوند اما باید مراحل سوگ بحران را به هر حال طی کرد و این‌ طور نیست که کار زیاد باعث فراموشی شود و حتی ممکن است فرد با کارکردن بی‌اندازه به سلامتی خود آسیب برساند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

راهکارهایی برای درمان اعتیاد به کار

منصور عظیمی روانشناس، در این مقاله درباره راه های درمان اعتیاد به کار گفته است: «در صورت ابتلا به این اختلال در وهله اول باید سعی کنید از کارکردن بی‌اندازه و در ساعت‌های غیر ضروری خودداری کنید.

بهتر است زمان خود را تنظیم کنید و ساعاتی را به کار و ساعاتی را به استراحت اختصاص دهید. برای این کار می‌توانید به همکاران‌تان نگاه کنید که آنها چه الگویی برای کارکردن دارند. به خودتان بگویید شغلی مشابه با آنها دارید و لازم نیست خیلی بیشتر کار کنید. تمرین کنید زمانی که کار نمی‌کنید به کار فکر نکنید. در نهایت هم می‌توانید از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید تا مشکل شما حل شود.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

Sanaz

اعتیاد به کار زمانی بده که زندگیتو و روزهای فراغتت رو درگیر کنه

سارا

مواردی هم هست که فرد از ابتدا یاد گرفته که فقط کار کنه و چیز دیگری بلد نیست، مثل یک ربات میمونه که برنامه دیگه ای جز کار براش تعریف نشده. وقتی این افراد با جنبه های دیگه ای از زندگی روبرو بشن یا از اون فرار میکنند یا فقط میمونن و تماشا میکنند و طرز استفاده از اون موقعیت رو یاد ندارن. که همین باعث ایجاد مشکلات خیلی زیادی برای اینده خودشون و زمان حال نزدیکان و آشناهاشون میشه

شکیلا شرقی

سلام تشکر از شما
من خودم بعد از مرگ خواهرم به چنین چالشی دچار شدم و واقعا آزار دهنده است

محسن شاهملکی

اموزنده بود

آیدا

شوهر من این اعتیاد رو داره و برام من خیلی آزار دهنده‌اس چون اغلب اوقات عصبی و پرخاشگره و من دائما باید سعی کنم درکش کنم در حالی که خودم اصلا تحمل چالش رو ندارم و تو محیط کاری که این موضوعات بشه حتی به قیمت بی پولی میذارم میام بیرون

یحیی صمدی

یکی از جنبه‌های خیلی خوب کسانی که اعتیاد به کار دارن اینه که تو میدونی موفقن صد در صد تو کارشون من به شخصه اگر بخوام کسی رو انتخاب کنم مطمنا بین این افراد انتخاب میکنم ولی کنترل میکنم بیش از حد از خودشون کار نکشن این آدما تو کارشون خیلی حاذق میشن و اگر تو مجموعه تون باشن و قدرشون رو بدونید برد اون مجموعه رو تضمین میکنن

ناشناس

یه نوع اعتیاد دیگه هم وجود داره مخصوصا بین کسانی که در بهبودی از مواد مخدر هستندوان هم اعتیاد به بیکاری وتنبلی هست که به شدت مسأله بهبودی رو هم تحت الشعاع قرار میده

یلدا

من اگر کاری روکه انجام میدم دوست داشته باشم به صورت اعتیاد آوری میچسبم بهش ولی از اونجایی که کار مورد علاقه‌ام رو بقیه نمیپسندن و زیاد بهم کامنت منفی میدم مجبوری ساعات انجامشو کم میکنم

فرزاد

عدم الویت بندی مناسب افزاط خود یک رفتار اعتیادی است به اینجور افزاد الویت باخته هم میگویند او در واقع در حال مصرف کار هست و در ذهن توجیح این است که در حال فراهم کردن بستر مناسب هستم برای خانواده
غافل از اینکه خانواده سهم دارد اون سهم اسمش حضور است توجه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *