آیا ترک اعتیاد به سکس خماری دارد؟

ترک اعتیاد به سکس و خماری آن موضوعی نیست که به راحتی بتوان درباره آن صحبت کرد. فرهنگ بسیاری از جوامع هر بحث مرتبط با سکس را سرکوب می‌کند.

وقتی بحث وابستگی معتادگونه به سکس و خماری بعد از قطع ‌رابطه‌ جنسی در میان باشد شاید بسیاری از ما راه انکار را در پیش بگیریم. شاید واقعا از این موضوع بی‌اطلاع باشید یا بگوئیم خماری ترک اعتیاد به سکس ؟! من هرگز چنین مشکلی نداشتم، ندارم و نخواهم داشت!!

این درحالیست که رابطه جنسی برای همه ما انسان‌ها یک چالش اساسی است. مشکلات و مسائل مرتبط با سکس برخی از ما را به اقدامات غیرمنطقی ‌می‌کشاند. در حالی که راه حل این مسائل آگاهی است نه اقدامات جنون آمیز!

اعتیاد به رابطه جنسی یکی از مباحثی به شمار می‌رود که آگاهی اندکی درباره آن وجود دارد. به همین نسبت ترک اعتیاد به سکس و پیامدها و عوارض آن نیز برای بسیاری از ما ناشناخته است. فرهنگ جوامع نیز در غالب اوقات اجازه گفتگو درباره این موضوع را نمی‌دهد.

ما در این مطلب تلاش می‌کنیم با توضیحات ساده آگاهی شما را درباره این نوع وابستگی افزایش دهیم.

لذت جنسی از چه چیزی ناشی می‌شود؟

وقتی سخن از لذت جنسی به میان می‌آید با همان انتقال دهنده عصبی معروف سر و کار داریم. ارگاسم و به اوج رسیدن با رابطه جنسی باعث بالا رفتن سطح دوپامین در مغز می‌شود. برای روشن شدن بحث باید بگوییم تاثیر لذت جنسی بر مغز شبیه اثری است که کوکایین روی مغز دارد.

بخشی ازآنچه در اعتیاد جنسی اتفاق می‌افتد این است که سیستم پاداش مغز از حالت عادی  خارج می‌شود. در واقع سیستم پاداش مغز توجه خود را بر دوپامین ایجاد شده از سکس معطوف می‌کند.

اعتیاد به سکس

چرا ترک اعتیاد به سکس سخت است؟

ترک اعتیاد به سکس از آن جهت سخت است که مغز ساز و کار معمول خود را کنار گذاشته و فرآیندهای خود را با میزان غیر معمول دوپامین که از لذت جنسی به دست می‌آید تنظیم و به آن عادت می‌کند.

این وضعیت باعث حالت هوس و وسوسه تکرار لذت جنسی می‌شود. این یک چرخه پایان ناپذیر است و تا زمانی که آن را متوقف نکنید ادامه خواهد یافت.

ما در این مطلب در پی ارائه راهکار برای پیشگیری از اعتیاد به سکس نیستیم. اما به طور خلاصه راهکار مهم برای پیشگیری از این وابستگی، پرهیز از زیاده‌روی در سکس و حفظ تعادل است.

اعتیاد به سکس

علائم خماری قطع مصرف سکس

تحقیقات نشان می‌دهد به محض پرهیز از سکس سطح دوپامین در مغز کاهش می‌یابد. مغز در برابر این کاهش واکنش نشان می‌دهد چرا که به سطح بالای دوپامین وابسته شده است. واکنش‌های مغز‌ باعث علایم خماری ترک اعتیاد به سکس خواهد شد که به طور خلاصه عبارتند از:

احساس بی‌حوصلگی و بی‌قراری

بی‌خوابی و بد خوابی و اختلال در خواب و خواب های آشفته و کابوس وار

اضطراب و نگرانی

افسردگی

احساس تنهایی

تغیرات ناگهانی حس وحال

بیش فعالی

تحریک پذیری، خشم و حساسیست افراطی

وسوسه شدید به رابطه جنسی و خودارضایی

خستگی شدید

اگر در حال خماری ترک اعتیاد به سکس هستید کاملا عادیست که این علایم را بصورت متناوب تجربه کنید. یک روز ممکن است پر انرژی باشید و روز بعد فوق‌العاده خسته و افسرده. حتی نوسانات حال و احساس شما ممکن است در طول ساعات یک روز متغیر باشد. خماری سکس ممکن است برای ما بسیار سخت باشد. هرچقدر هم که این خماری دشوار باشد فراموش نکنید که این علایم در طول زمان از بین خواهند رفت.

یک راهکار برای کاهش خماری ترک اعتیاد به سکس

اولین گام نوشتن دلایل ترک اعتیاد و بهبودی است. بنویسید چرا من در این شرایط هستم و چرا میخواهم اعتیاد جنسی خود را ترک کنم؟ چه چیزهایی را بخاطر اعتیاد جنسی از دست دادهام؟ اکنون درزندگی خود به چه نوع رابطه جنسی نیاز دارم و چه می‌خواهم؟ من با تجربه اعتیاد به رابطه جنسی و مشکلات آن اکنون چه ارتباطی می‌خواهم با انسانها داشته باشم؟

با خودتان رو راست باشید که از بهبودی و رهایی از انتقاد جنسی چه می‌خواهید.

بیرون بروید و ورزش کنید

در هنگام ترک اعتیاد به سکس چه در شرایطی باشید که احساس نگرانی و عصبی بودن می‌کنید یا کاملا از انرژی خالی باشید، ورزش به شما در متعادل شدن کمک خواهد کرد. انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی که برای احساس لذت طبیعی به آنها نیاز دارید با ورزش در مغز و بدن شما افزایش خواهند یافت.

با ورزش نه تنها حس و حال بهتری خواهید داشت بلکه تحرک باعث کاهش استرس و خواب بهتر شما خواهد شد. لازم نیست حتما فوتبال بازی کنید یا وزنه بزنید . حتی 30 دقیقه پیاده روی سریع هم می‌تواند این تاثیر را در شما نشان دهد. تحقیقات نشان داده است که ورزش وسوسه بازگشت دوباره به اعتیاد جنسی را هم به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

برای روابط خود حد و مرز بگذارید

در بهبودی از اعتیاد به سکس بسیار مهم است که حد و مرز خود را بشناسید. ایجاد حد و مرزشما را ایمن و سالم نگه می‌دارد. حد و مرز به این معنی است که شما به هیچکس اجازه ندهید رابطه جنسی را به شما تحمیل کند. ضمنا حد و مرز به این معنی است که در مورد نیاز خود به سکس، آگاهانه عمل کنید و نه صرفا از روی میل و وسوسه.

حد و مرز گذاشتن شامل پایان دادن به ارتباطات سمی، پرهیز از تماشای پورن، بلاک کردن مسیر ارتباطات ناسالم، قطع استفاده از اینترنت، دوری از محل های که باعث ایجاد وسوسه در شما می شود و … است.

منبع: thedwnrehab.com

مترجم: علی عربی

دیدگاه ها

ناشناس

من بعد از قطع ارتباطم با پارتنرم به شدت احساس نیاز و دلتنگی برای بوی بدنش داشتم نمیدونم این به اعتیاد به سکس ربط داره یا نه ولی خیلی شرایط سختی بود حتی شنیدم یکی از موضوعاتی که بعد از طلاق باعث میشه دو نفر بهم دیگه برگردن همین اعتیاد جنسی هست

محمدرضا

چه حقایق ازاردهنده ای!
برای کسی که تصمیم گرفته تعادلی در روابط جنسیش داشته باشه و یا حتی از اون دوره کنه بهتره که با گروه همراه باشه، مثلا همین جلسات NA رو شرکت کنه و افرادی شبیه خودش ببینه و از اونها انرژی بگیره. اینکه تنها تو خونه بشینی و به رهایی از اعتیادت به سکس فکر کنی مسیری بسیار دشوار و صعب العبوره

ناشناس

خیلی آموزنده بود

علی

بی جهت نیست خداوند برای هر رفتاری حد و مرز تعیین کرده

ف

من یه خانومی رو میشناسم که بیش فعالی جنسی داشته و بعد از مرگ همسرش چندین ساله داره ار خودش مراقبت میکنه تا درگیر این اعتیاد نشه ولی خاطراتی که گاها برام تعریف میکنه باعث شده درک کنم این اعتیاد چقدر میتونه سخت باشه و اگر حواس کسی بهش نباشه تخریب به بار بیاره

محمد

عالی بود. من نمیدانستم اعتیاد به سکس هم داریم

ناشناس

همسر من یه معتاد واقعی به سکسه جوری که شاید باورتون نشه میتونه بی وقفه اینکارو انجام بده من واقعا راضی ام بره باهر کسی فقط دست از سر من برداره هر چیزی حدی داره اینقدر شور این قضیه رو در آورده که من دیگه هیچ لذتی توی اینکار نمیبینم

سایه

چه جالب دوست صمیمی من حدودا چند ماهی هست که از یه ارتباط سمی اومده بیرون خیلی اذیت بود تو رابطه اش ولی الان دائما خاطرات خوبشو مرور میکنه و این حالتایی که شما گفتید مثل خواب آشفته و کابوس، اضطراب و آشفتگی، افسردگی، احساس تنهایی همه رو به شدت داره با این اوصاف باید دنبال شریک جنسی براش باشیم فعلا

مجید

خیلی خوشم میاد برای مطالبتون وقت میذارید همینجوری من در آوردی مطلب منتشر نمیکنید اینکه از منابع خارجی استفاده میکنی عالی تر میکنه کارتونو
من که سایتتونو به بوک مارکام اضافه کردم

ر ن

خواهر من روانشناسه میگه یه مراجعی داره که خانومه شوهر داره ولی ارتباط جنسی با یه مرد راضیش نمیکنه و داره به همین خاطر به شوهرش خیانت میکنه
خیلی تاسف باره که ما در این زمینه اونقدری رو خودمون شناخت نداریم که حداقل زمان انتخاب همسر نیازهامون رو به درستی شناسایی کرده باشیم و بر همون اساس وارد همچین تعهد پایداری بشیم

ناشناس

تا اونجایی که من میدونم برای کسایی هم که اعتیاد به سکس دارن انجمن وجود داره
ورود به انجمنشون هم گویا راحت نیست و باید یه سری سوالو اولش پاسخ بدن مثل ان ای نیست که هر وقت دوست داشتی بری بشینی تو جلسه خیلی سکرت برگزار میشه جلساتشون

ناشناس

ما یه همکار آقایی داریم این به معنای واقعی مشکل اخلاقی داره اصلا نگاه به سنش نمیکنه رو همه نظر داره ما فکر میکردیم خانومش مشکل داره یا چیزی یه بار خانومشم دیدیم اینقدر خوشگل و خوش تیپ بود موندیم همه مون احتمالا این آقاعه هم از این اعتیادا داره وگرنه زن به اون خوشگلی نباید اینجوری رفتار کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *