اعتیاد به قهوه جدی است یا شوخی؟!

قهوه خورها نمی‌‎توانند به راحتی از این نوشیدنی خوش عطر دل بکنند اما آیا باید باور کنیم که اعتیاد به قهوه جدی است؟

اعتیاد به قهوه برای کسانی که علاقه چندانی به این نوشیدنی ندارند شوخی است. حتی کسانی که هر روز یکی دو فنجان قهوه می نوشند هم خیلی بعید می دانند به قهوه معتاد باشند. واقعیت این است که قهوه می تواند از نظر جسمی و روانی نوعی وابستگی ایجاد کند که بی شباهت به اعتیاد نیست.

اعتیاد به قهوه یک رفتار اجباری و پیش رونده است

اعتیاد رفتاری اجباریست به این معنی که فرد معتاد خود را مجبور به مصرف ماده ای می بیند و اگر مصرف نکند عوارضی ناخوشایند به سراغش می آید. این عوارض را اصطلاحا خماری می گویند. ضمنا اعتیاد رفتاری پیش رونده است به این معنی که فرد معتاد به تدریج نیاز پیدا می کند که تعداد و حجم مواد مصرفی خود را افزایش دهد. علاوه بر این اعتیاد کنترل زندگی عادی فرد را از او می گیرد.

اعتیاد به قهوه

وقتی رفتار مصرف کنندگان قهار قهوه را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که اغلب آنها دو مورد از سه مورد پیش گفته را دارند. به این معنی که در صورت مصرف نکردن قهوه خمار می شوند و عوارضی مثل سردرد، بی قراری، عدم تمرکز و … در آنها بروز می کند. از نظر پیش روندگی نیز بسیاری از مصرف کنندگان قهوه تدریجا مصرف خود را افزایش می دهند. پس اعتیاد به قهوه موضوعی جدی است . در مورد غیرقابل اداره شدن زندگی قهوه خورها با مصرف نکردن قهوه، فقط افرادی که مصرف بسیار بالایی دارند، چنین تجربه ای را از سر می گذرانند.

قهوه و رابطه آن با سردرد

سایت فرتاک نیوز در مطلبی به موضوع اعتیاد به قهوه پرداخته و در بخشی از این مطلب درباره علت سردرد بعد از ترک قهوه نوشته است؛ قطع مصرف قهوه به کمبود  آدرنالین و دوپامین در مغز منجر می‌شود. این‌ها هورمون‌هایی هستند که در هنگام خستگی و استراحت به کمک ما می‌آیند. در واقع با مصرف مکرر قهوه، کافیین موجود در آن در ترشح این هورمون‌ها به میزان طبیعی، اختلال ایجاد می‌کند. بعد از قطع مصرف قهوه و تا زمان بازتولید طبیعی دوپامین و آدرنالین، سردردها گهگاه به سراغتان خواهند آمد که البته این سردردها موقتی هستند.

خماری قهوه طولانی نیست

نویسنده این مطلب مدعی شده است که خماری بعد از قطع مصرف قهوه چندان طولانی نیست و حداکثر 2 تا 3 روز طول می کشد. بنابراین اگر شما هم از اعتیاد به قهوه رنج می برید از ترک آن ترسی به دل راه ندهید! از علائم خماری قهوه هم به مشکلات گوارشی ، عصبانیت ، افسردگی و اضطراب، سرگیجه، بی‌خوابی، علائمی مانند آنفولانزا، عدم تعادل روانی و بی حالی اشاره شده است.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

س. عبدللهی

جا داشت از چای هم یادی کنید که کمتر از قهوه نیست! من در طول روز شاید یکبار قهوه بخورم اما صددرصد حداقل ۵ تا لیوان چای رو تو ساعت مختلف مصرف میکنم.
اصلا اون لذتی که با نم نم خوردن این نوشیدنیها وارد رگهای تنت میشه قابل قیاس با نوشیدنی های دیگه نیست.
خماری نداشتنش هم بعد از ساعت ها دوری ازش قابل تحمل میشه وقتی بدونی که تا ساعت دیگه به کام میرسی.

ناشناس

شوخی است

م.ن

همیشه برام جالب بوده کسایی انقدر وابسته به قهوه هستند و دنبال جاهای مناسب برای نوشیدن یا تهیه ی قهوه هستند و خیلی زمان میگذارند و هزینه میکنند . پس قضیه از این قراره

محسن شاهملکی

سلام
نوشیدن روزی دو فنجان قهوه با ترکیب ۷۰ و ۳۰ به سلامتی کمک میکند ترجیحا روی یک قهوه ترک مدیوم میتواند جایگزین شود خصوصا با ترکیب شیر عالیست ..اما بیشتر از این امکان عوارض در دراز مدت ممکن است و در مقادیر بالا صرفا اعتیاد ممکن بودن و در اینصورت بیان نگارنده ناظر به این موضوع است.

ناشناس

سلام ادمین جان اساسا چرا باید قهوه یا چای رو ترک کنیم؟؟؟؟با این استدلال ما باید آب خوردن ،غذا خوردن ،خوابیدن ،دستشویی رفتن وقص علی هذا رو ترک کنیم چون بشدت بهشون وابستگی داریم واگه نباشن کنترل زندگی از دستمون در می‌ره🤗

علی

نه آقا دروغه

پریسا

فکر می‌کنم دوره ترک کافئین خیلی بیشتر از دو سه روز باشه.

احسان

من واقعا معتادم به قهوه. مطلب جالبی بود

صنم

خداروشکر که قهوه دوست ندارم چون عوارض ترکش رو اصلا میتونستم تحمل کنم

ناشناس

تنها چیزی که با خوردن قهوه تو بدن من اتفاقا میافته بی خوابی وحشتناکه نمیدونم چجوری بعضیا اعتیاد به مصرفش پیدا میکنن

محسن

من از قهوه فقط بوشو دوست دارم یادمه اولین بار که امتحان کردم دوستم که یه جورایی معتادش بود اینقدر ازش تعریف کرده بودمن با خودش میگفتم عجب شهد بهشتیه از دستش دادم
چشمتون روز بد نبینه یه لیوان قهوه داد دست من منم یه تک همه رو رفتم بالا اصلا باورم نمیشد اونهمه وقت از همچین زهر ماری اینجوری تعریف میکرده بعد از اون دیگه حتی یه بارم امتحانش نکردم

ناشناس

شوخیه

سجاد

من حاضرم بمیرم ولی از قهوه ام یه قلوپ کم نکنم

احمدرضا

همکار من تقریبا هر ماه یک سوم حقوقشو میده پای قهوه البته فکذ کنم برنامه نویسا براشون لازمه چون کارشون نیاز به هوشیاری و تمرکز بالایی داره کلا آدم خاصیه سرش هم به کار خودشه

نرگس

به عنوان یه معتاد به چایی باید بگم درک نمیکنم وقتی چایی به این خوشمزگی هست باید با قهوه خودتونو سرگرم کنید.

شهرام

بعنوان یه قهوه خور بگم که وابستگی داره و بیشترین اثرات قطع کردنش سردرد و کلافگیه.
خصوصا افرادی که قبلا سو مصرف مواد و الکل و… داشتن بیشتر مستعد وابستگی به کافئین هستن.
صادقانه تجربه ی خودمو اگه بخوام بگم اینه که هرچیزی رو دوست داری درست مصرف کن وگرنه مجبور به قطع مصرفش میشی.
حالا رابطه ، قهوه یا هرچیزی که لذت بده شامل همین قاعده است برای من.
بعلاوه اینکه قهوه های رقیق مثل آمریکانو و یا قهوه دمی و همچنین قهوه با درصد بالاتر عربیکا صدمه کمتری به شما میزنه و کمتر شما رو در مسیر سومصرف میندازه.
همچنین من چند ساله که قهوه مصرف میکنم از زمانی که زیاد حتی ازش سر در نمیاوردم.
با تعداد مصرف کمتر و این نکات که گفتم به مشکل خاصی نخوردم مگر همون سردرد.
و در نهایت اینکه نگاه ما به یه نوشیدنی سالم بهتره بعنوان یه چیزی که بترکونه و چشام بزنه بیرون و نعشه بشم و اینا نباشه وگرنه دوغ و چای هم برای ما معتادان در حال بهبودی می‌تونه سم باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *