اعتیاد به آلپرازولام و نکات مفیدی درباره ترک این قرص به شدت اعتیادآور

اگر اعتیاد به آلپرازولام شما را رنج می دهد و قصد ترک آن را دارید خواندن این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

آلپرازولام از جمله داروهای پرمصرف در کشور ما به شمار می رود. این دارو برای درمان اضطراب و اختلال خواب و افسردگی و حمله های ناشی از ترس شدید توسط روان پزشکان تجویز می شود. فروش این دارو به دلیل عوارض جانبی و اعتیاد آور بودن آن بدون نسخه پزشک ممنوع است. متاسفانه در ایران به راحتی می توان آلپرازولام را از دلالان دارو یا برخی داروخانه هایی که متصدیان سودجویی دارند تهیه کرد. سالمندان از جمله افرادی هستند که به این قرص ها وابستگی پیدا می کنند. آنها اغلب برای درمان افسردگی به مصرف این قرص می پردازند اما نهایتا برخی از آنها به وابستگی دچار می شوند و به ترک اعتیاد سالمندان نیاز پیدا می کننند.

اعتیاد به آلپرازولام چگونه ایجاد می شود؟

آلپرازولام در کشور ما بیشتر به شکل قرص مصرف می شود اما این دارو به شکل کپسول نیز در دنیا موجود است. آلپرازولام داروی قدرتمندی است و علائم اضطراب را به سرعت کاهش می دهد. به همین دلیل از داروهای محبوب در کشور ما است چرا که بسیاری از ما ایرانیان، با اختلال روانی اضطراب دست به گریبان هستیم. آلپرازولام در حالت درست آن باید برای درمان اضطراب‌های حاد و مزمن به مدت مشخص و تحت نظر روان پزشک مصرف شود. مصرف خودسرانه این دارو می تواند وابستگی و اعتیادی را در فرد ایجاد کند که همان اعتیاد به آلپرازولام است و خلاصی از آن به راحتی امکان پذیر نیست.

سوء مصرف معتادان از آلپرازولام برای فرار از بی خوابی

معتادانی که به موادی مثل شیره و تریاک اعتیاد دارند اغلب با مشکلات و اختلالاتی در خواب مواجه می شوند. معتادان به مواد محرک مثل شیشه نیز از این مشکلات رنج می برند. برخی از آنها برای فرار از بی خوابی ناشی از مصرف و اعتیاد خود به این قرص ها پناه می برند. این قرص ها مشکل بی خوابی آنها را تا مدتی رفع می کنند اما بعد از مدتی خود به مشکل بزرگتری تبدیل می شوند. چرا که اثر خود را از دست می دهند و باید دز بیشتری مصرف کنند تا به خواب بروند. به این ترتیب است که برخی معتادان گزارش می کنند که روزانه تا 30 قرص آلپرازولام یا حتی بیشتر مصرف می کرده اند تا بتوانند چند ساعتی بخوابند.

برای مشاوره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید.
اولین مشاوره شما رایگان است

عوارض اعتیاد به آلپرازولام

سایت کلینیک آکسون درباره عوارض این قرص نوشته است:

احساس  خواب ‌آلودگی و خستگی: آلپرازولام می‌تواند باعث ایجاد خواب ‌آلودگی شدید و کاهش هشیاری شود که ممکن است در برخی موارد مشکلاتی در رانندگی یا انجام کارهای دقیق ایجاد کند.

سرگیجه و بی تعادلی: مصرف این دارو ممکن است موجب سرگیجه، گیجی و عدم تعادل گردد.

مشکلات معده و گوارش: خشکی دهان، یبوست و مشکلات گوارشی نیز از جمله عوارض رایج آلپرازولام هستند.

اختلال حافظه و شناخت: استفاده طولانی‌مدت از آلپرازولام می‌تواند به مشکلاتی در حافظه و عملکردهای شناختی منجر شود.

ترک اعتیاد به قرص آلپرازولام در هر سن و سالی امکان پذیر است. ترک این قرص با کاهش دز مصرفی به صورت تدریجی و زیرنظر روانپزشک کاملا بی خطر است. فراموش نکنید اعتیاد به این دارو و یا سایر داروهای اعتیادآور صرفا با قطع مصرف، درمان نمی شود و روان درمانی به عنوان درمان مکمل باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *