چطور پدر معتاد خود را ببخشیم و چرا باید ببخشیم؟

وقتی سخن از اعتیاد به میان می آید رنجی که یک فرزند از اعتیاد پدر معتاد خود می کشد به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرد. این رنج تنها با بخشش التیام می یابد اما چگونه؟

به گزارش ترک باما، وقتی والدینی معتاد به مواد مخدر هستند یا با انواع دیگری از اعتیاد مثل اعتیاد به الکل یا اعتیاد به روابط احساسی ناسالم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، بچه‌ها از این موضوع بسیار رنج می‌برند. اگر والدین معتاد داشتید، بخشش آنها مطمنا موضوع آسانی برایتان نیست. شاید مورد آزار کلامی، عاطفی یا فیزیکی قرار گرفته‌اید.

شاید مجبور بوده‌اید بیش‌تر از یک کودک مسئولیت داشته باشید و از خواهر یا برادر کوچکترتان مراقبت کنید. همچنین ممکن است توجه و محبت والدین خود را که حق هر کودکی است، دریافت نکرده باشید. هر تجربه‌ای که داشتید، یادگیری نحوه بخشیدن والدین معتاد به شما قدرت می‌دهد و آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد.

برای مشاوره ترک اعتیاد در افراد سالمند با شماره 09194085047 تماس بگیرید

آموزش نحوه بخشیدن والدین معتاد

به یاد داشته باشید که والدین شما مجموعه‌ای از معایب و تجربیات را در زندگی خود داشته‌اند. اعتیاد بر همه افراد درگیر از جمله اعضای خانواده تأثیر می‌گذارد. هنگامی که به بخشش والدین معتاد خود فکر می‌کنید، به این واقعیت توجه داشته باشید و سعی کنید کمی نسبت به آنها همدلی کنید.

مطالب مهم را بخوانید:

بدانید که بخشش چیست؟

بیشتر مردم بخشش را درک نمی‌کنند. اگر فکر می‌کنید پس از تمام اتفاقاتی که تاکنون برایتان افتاده، غیرممکن است که والدین معتاد خود را ببخشید، ممکن است به این دلیل باشد که معنی بخشش را نمی‌دانید.

بخشیدن کسی به معنای فراموش کردن اتفاقات نیست و نیازی به آشتی شما دو نفر ندارد، بلکه بخشش امری شخصی است. این کاری است که شما برای خود و رفاه خود انجام می‌دهید. شما حتی نیازی به عذرخواهی والدین‌تان برای بخشش ندارید. شما باید مایل باشید گذشته‌ای را که هنوز به شما آسیب می‌زند، رها کنید.

به این فکر کنید که بخشش پدر معتاد چگونه به شما کمک می‌کند

تشخیص اینکه بخشش برای کسی که آن را می‌بخشد چقدر حیاتی است، موضوعی دشوار است. اگر همیشه فکر می‌کردید که بخشش برای کسی است که بخشیده می‌شود، به زمان و تفکر در مورد معنای واقعی این واژه نیاز دارید. به این فکر کنید که والدین‌تان چه آسیبی به شما وارد کرده‌اند و شما با نبخشیدن آن‌ها اجازه می‌دهید همچنان بر امروز زندگی شما تأثیر بگذارد. به این فکر کنید که چه حسی به شما دست می‌دهد اگر تمام احساسات منفی مرتبط با آن آسیب‌ها را رها کنید و دیگر قربانی نباشید.

فعالانه بخشش را در ترک اعتیاد سالمندان انتخاب کنید

بخشش چیزی نیست که به سراغ شما بیاید. مصرف مواد و سوء مصرف والدین شما اثرات گسترده‌ای دارد و بدون تلاش آگاهانه، هرگز برای بخشش آماده نخواهید شد. بهتر است فعالانه انتخاب کنید و سپس والدین خود را ببخشید. اگر بتوانید والدین معتاد خود را ببخشید در فرآیند ترک اعتیاد سالمندان قدم مهمی برداشته اید.

تمام اقدامات لازم برای بخشش تنها مختص خود شماست، بنابراین تمامی موضوعاتی که باعث رنجش و آسیب شما گردیده را در یک دفترچه یادداشت کنید و با صدای بلند بخوانید و هر روز در موردشان فکر کنید، تا زمانی که بتوانید آنها را رها کنید. احساس کنید تنش، خشم و کینه از زندگی شما خارج می‌شود، مانند وزنه‌ای که از روی شانه‌های شما برداشته شده است. البته اگر بتوانید احساسات خود را به کسی که می‌بخشید بگویید، تاثیر بخشش بسیار قوی‌تر خواهد بود. مگر اینکه والدین شما کاملاً مقاوم باشند یا در دسترس نباشند، بخشیدن شخصاً ارزش تلاش را دارد. حتی ممکن است عذرخواهی کنید، اما اگر این کار را نکردید، به هر حال آن احساسات را رها کنید.

باز هم فراموش نکنید بخشش شما فقط برای شماست و به محض اینکه والدین‌تان را ببخشید، صرف‌نظر از اینکه چه اتفاقی در روابط شما می‌افتد، شما آماده خواهید بود که وارد مرحله جدید، رضایت بخش‌تر و شادتر زندگی خود شوید.

بیاموزید که چگونه به والدین معتادتان کمک کنید

بخشش می‌تواند دشوار باشد و بهبودی از رفتارهای والدین معتاد یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اگر علاقه‌مند به کمک به والدین معتاد خود هستید، می‌توانید با مشاوران ما به شماره 09194085047 تماس گرفته و مشکل خود را در میان بگذارید. برنامه‌های بازپروری اعتیاد برای کسانی که با اعتیاد فعال یا سوء مصرف دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، امید و حمایت بسیاری ایجاد می‌کند. با کمک مشاوره‌های تخصصی می‌توانید به والدین خود فرصتی برای شروع زندگی جدید دهید.

انتهای پیام

دیدگاه ها

محسن مروتی

سلام در مورد ترک اعتیاد آسان هم مطلب بذارید من تحمل سختی ندارم زیاد خیلی اذیت میشم

نیما فرزانش

من این مطلبتون رو خوندم و با هر جمله اشک ریختم من خیلی خواستم بابامو ببخشم ولی تا الان نتونستم اون جمله که نوشته بودین بخشش به معنی این نیست که تمام اون اتفاقات گذشته رو فراموش کنید خیلی منو آروم کرد چون تو این چند سال همش فکر میکردم باید فراموش کنم و بیشتر دچار خشم میشدم که چرا الان سه سالی میشه که بابام مرده ولی دل من هنوز با این مرد صاف نشده ایشالا یه روزی بتونم ببخشمش

و ن

من یه سوالی داشتم که نمی‌خوام کسی سوالم رو ببینه و فقط خودتون بخونید و جوابم رو بدین کجا بپرسم ؟ لطفا یه راهنمایی بکیند منو گرفتارم

ی

خیلی مطلب خوبی بود من برای مادرم فرستادم چون ما همه رفتیم سر زندگی مون ولی اون هنوز داره با بابام زندگی میکنه و مجبوره زندگی کنه شاید حرفاتون کمک کنه حالش بهتر شه

کامران

من اصلا آدم اهل بخششی نیستم واقعا به نظرم سخت ترین کار دنیا بخششه ولی این چیزایی که گفتین رو امتحان میکنم شاید کار کرد برام

ی

من تو اعتیاد برادرم خیلی اذیت شدم وقتی اوردوز کرد من تو خونه باهاش تنها بودم و خودم زنگ زدم اور|ژانس اومدن بردنش سنم خیلی کم بود و از اون موقع هنوزم که هنوزه از بیمارستان و دکتر میترسم حتی تا وقتی تموم کرد هم کسی نیومد من باز تنها بودم ازش خیلی رنجش دارم ولی اونم سنش کم بود گاهی دلم براش میسوزه ما خیلی زود یتیم شدیم مادرم نمیتونست خرجمون رو در بیاره شاید اگر وضعمون بهتر بود الان اونم زنده بود و یه کاری دست و پا کرده بود نمیدونم دارم چی مینویسم یه دفعه سر درد و دلم باز شد

ناشناس

انگار بعضی بدبختی ها تمومی نداره کاش این نوشته و اون پیام خانومی که نوشته بود برادرش اوردوز کرده نمیخوندم یاد خودم افتادم که چجوری هر روز باید سه نفرو به زور از پای بسازط جمع میکردم که از گشنگی نمیریم

زیبا

بدبختمون کردن حالا ببخشیمشون زیادیشون نمیکنه

یاسر

خیلی کار سختیه بخدا به حرف آسونه

سارا

برای منی که بابا و داداشام با هم همه اعتیاد داشتن باید چیکار کرد کدمشون رو ببخشم آخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *