ولنتاین برای معتادان در حال بهبودی چه معنا و مفهومی دارد؟

ولنتاین برای معتادان در حال بهبودی مشکل ساز است چرا که اغلب معتادان بعد از ترک اعتیاد به مواد مخدر با روابط احساسی خود دچار مشکل می شوند.

به گزارش ترک باما، روابط احساسی و عاشقانه برای تمام انسان‎ها چالش‌برانگیز و مشکل‌ساز هستند. قطعا روابط عاشقانه برای معتادان، مشکلات و پیچیدگی‌های بیشتری دارند چرا که آنها از ثبات احساسی و شخصیتی کمتری نسبت به انسان‌های سالم برخوردارند.

اصولا یکی از ریشه های مهم اعتیاد به مواد مخدر مشکلات ارتباطی و عاطفی است. برای معتادانی که اعتیاد خود را ترک می‌کنند نیز روابط احساسی به شدت مشکل ساز هستند. از این رو، ولنتاین که جشن عشق محسوب می‌شود برای معتادانی که ترک کرده‌اند، رنگ و بوی دیگری دارد.

ولنتاین برای معتادان در حال بهبودی یادآور روزهایی است که بخاطر مواد مخدر به عشق و  عواطف خود پشت کرده اند. همچنین ولنتاین برای معتادان در حال بهبودی – آن دسته از آنها که بعد از ترک وارد روابط عاشقانه جدید شده‌اند – دردسرهای فراوانی را ایجاد می‌کند. آنها در ایام ولنتاین به پیچیدگی‌هایی در روابط احساسی خود برخورد می‌کنند که تجربه و دانشی برای حل این چالش‌ها ندارند.

در یک کلام، ولنتاین برای معتادان – البته آن گروه از معتادان که ترک کرده‌اند و به روابط خود اهمیت می‌دهند – شیرینی‌ها و تلخی‌هایی دارد که اگر آگاهی‌های لازم را در مورد روابط احساسی و عاطفی کسب نکرده باشند، تلخی‌های آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

ولنتاین برای معتادان حسرت بیجا ایجاد می کند!

یکی از مسائلی که معتادان در حال بهبودی با آن مواجه می شوند این است که ولنتاین از راه می رسد و آنها جفت مناسب خود را نیافته‌اند! مجردی یا سینگل بودن یا جدایی از همسر و … از مشکلاتی است که برای بسیاری از معتادان پیش می آید اما آنها باید بدانند حسرت روابط عاشقانه برای آنها جایی ندارد. البته رابطه عاشقانه ، یک چالش شیرین است اما نه برای معتادانی که اصول اولیه رابطه را نمی دانند و برای این چالش آمادگی ندارند.

دکتر مریم سامانی در سایت رکنا نکات قابل تاملی درباره ولنتاین و روابط احساسی بیان کرده است که این نکات می تواند برای معتادان در حال بهبودی نیز بسیار مفید باشد. در ادامه گزیده ای از  این نکات را می‌خوانید.

بهترین راهکار و اقدام در ایام ولنتاین برای همه – چه کسانی که در روابط احساسی هستند و چه کسانی که در این روابط نیستند – عشق ورزیدن به خود و جشن گرفتن برای خودتان آنگونه که هستید، است. به باور این روانشناس، وقت گذاشتن برای بررسی آگاهانه هر چیزی که شما را به یک فرد منحصربه ‌فرد تبدیل می‌کند موجب ارتباطات اصیل در روابط انسانی خواهد شد.

چنانچه به طور واقع‌بینانه به روابط عاشقانه و احساسی بنگرید می بینید که آنها اغلب انتظارات بزرگی را برای روز عشق و ولنتاین از طرف مقابل شان دارند. بسیاری توقع هدیه‌های آنچنانی یا هدیه‌های کلیشه ای مثل عروسک های خرسی، دعوت به اماکن خاص برای یک شام ویژه و… دارند که اغلب این انتظارات برآورده نمی شود.

اما در افراد مجرد، اگر فرد در سال قبل روز عشق را در رابطه عاطفی بوده است آن را چنان در ذهن خود آب و تاب می دهد که روز ولنتاین برای او به یک روز سیاه و وحشتناک تبدیل می شود.

ولنتاین یک رویداد تجاری است

دکتر مریم سامانی معتقد است شکل مدرن روز ولنتاین در حقیقت یک رویداد تجاری است.  در این روز اهالی کسب و کار مردم را به خرج کردن و هدیه خریدن تشویق می کنند اما اگر بخواهیم هم عشق را داشته باشیم و هم هدف برنامه ریزی ها و سیاست های تجاری سازی مفاهیم قرار نگیریم توجه به این نکته است که عزت نفس خود را هدف آن نقشه های تجاری قرار ندهید.

وی به همگان توصیه می کند؛ مفهوم عشق را در خود پرورش دهیم. بر انرژی درونی خود متمرکز شویم و با تأمل بر عشق به خود جشن بگیرید؛ تنها در این شرایط است که انتظارات برآورده نشده آزارتان نخواهد داد. از دام مقایسه رابطه تان با دیگران و یا مقایسه رابطه تان با گذشته آسیب نخواهید دید و تنهایی که بخشی از زندگی فردی است شما را به دام رابطه های ناسالم نخواهد انداخت. به گمانم وقت آن رسیده که یاد بگیریم خود را دوست داشته باشیم و در عین حال برای هریک از دوستی‌ها، خویشاوندی‌ها و ارتباطات مان ارزش قائل شویم.

انتهای مطلب

 

دیدگاه ها

مژده

خدا رو شکر کسی به من چیزی نداده که در دوران بهبودی یادش بیفتم همه چیز خشمه.

شقایق

چه جالب

احسان

با چه نگاه متفاوتی به ولنتاین پرداخته بودین ، فکر میکنم داشتن رابطه خوب در درجه اول مستلزم شناخت خودمونه اینکه واقعا از رابطه چه انتظاراتی داریم و شریک عاطفیمون چطور میتونه مکمل خوبی برای ما باشه . خسته نباشید مطلبتون جامع و مفید بود

گوهر

من دهه سی زندگیم رو دارم میگذرونم راستش احساسات الانم خیلی به سمت منطق داره پیش میره ولی دلم برای هیجانات گذشته هم تنگ میشه . ولنتاین برای کسایی که تو رابطه بودن سال قبلش واقعا دردآورده چه خوب گفتین

ناهید

سلام یه مدت داستان های واقعی قسمت قسمت میذاشتین چرا دیگه نمیذارید؟

نازنین

راستش من از این مناسبت ها خیلی خوشم میاد و هدیه دادن و هدیه گرفتن از کسی که بهش علاقه دارم برام خیلی لذتبخشه
الان ذوق این موضوع تو وجودم کم شده ولی اون زمانی که انجامش میدادم خیلی برام لذتبخش بود

صادق

من با یه دختری دوست بودم خیلی دختر خوبی بود و هوامو داشت ولی خب من قدرشو ندونستم و خیلی اذیتش کردم بنده خدا به هر سازی که من زدم رقصید دست آخرم نتونست تحمل کنه و رفت نمیدونم الان کجاست ولی امیدوارم خوشبخت شه حقش اینی نبود که باهاش کردم واقعا رابطه با ما معتادا خیلی داستان داره

ناشناس

پسر من حدود 15 ساله که پاکه و با یه خانومی رابطه داره که خیلی دختر خوبیه ما خیلی بهش میگیم باهاش ازدواج کن ولی بهمون میگه دخالت نکنید خودمون بهتر می دونیم میترسیم این دختره از دستش بره پشیمون شه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *