هشدار به معتادان درباره مرگبار بودن متادون و زخم های گوارشی

معتادان آسیب پذیری بیشتری در برابر زخم‌های گوارشی و متادون دارند به صورتی که بر اساس آمارهای پزشکی قانونی خطر مرگ بر اثر زخم های گوارشی و مصرف متادون در آنها بیشتر است.

به گزارش ترک باما، سازمان پزشکی قانونی هر سال آمار مرگ و میر معتادان به مواد مخدر را به صورت رسمی اعلام می‌کند. این آمار شامل معتادان و سایر افرادی است که ممکن است معتاد نباشند و اجبار به مصرف مواد را تجربه نکرده باشند. اما به دلیل مصرف مواد – حتی یک بار مصرف – جان خود را از دست داده باشند.

آمار سازمان پزشکی قانونی از معتادان و دیگر افرادی که بر اثر مواد مخدر در سال 1400 فوت کرده اند نسبت به سال 1399 تفاوت 15 درصدی دارد. با این حال این آمار نیز همچون بسیاری از آمارهای دیگری که توسط مراجع رسمی کشور اعلام می‌شود، محل تردید است.

کارشناسان معتقدند با توجه به جمعیت 3 تا 4 میلیونی معتادان در کشور تعداد فوتی های مرتبط با مواد مخدر بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است. به گفته آنها، بسیاری افرادی که در اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند با عناوین دیگری همچون نارسایی قلبی یا نارسایی ریوی و مغزی جواز دفن می‌گیرند.

گیرنده های درد در معتادان فعال نیست

نکته قابل توجه دیگر بالا بودن آمار مشکلات گوارشی و مرگ و میر معتادان به دلیل بیماری های گوارشی همچون زخم معده است. علی ضیایی کارشناس پزشکی قانونی در این زمینه توضیح داده است: حسگرهای انتقال درد در معتادان به دلیل مصرف بالای مواد مخدر، فعال نیست . از آنجا که اغلب معتادان دچار زخم معده و زخم‌های مزمن گوارشی هستند، بدون آنکه متوجه درد باشند بر اثر زخم‌های گوارشی و ریختن اسید معده در حفره شکمی جانشان را از دست می‌دهند!

ضیایی با اشاره به مرگ و میر بالای معتادان در زندان ها بر اثر زخم های گوارشی گفت: زخم‌های مزمن گوارشی معمولاً با استرس‌هایی که به فرد وارد می‌شود عمیق‌تر شده و موجب سوراخ شدن و ریختن محتویات معده به حفره شکمی می‌شود که کشندگی بسیار بالایی دارد.

اعتیاد چند نفر را در سال 1400 به کام مرگ کشاند؟

طبق آمار پزشکی قانونی، آمار تلفات  و مرگ و میر افراد معتاد و سایر مرگ های مرتبط با سوءمصرف مواد در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۵.۲ درصدی نسبت به سال 1399 مواجه بوده است. بر این اساس اعتیاد در  سال 1400 پنج هزار و ۳۴۲ نفر را به کام مرگ کشاند.

متادون بیشترین قربانی را از معتادان گرفت

در سال گذشته بیشترین موارد تلفات اعتیاد مربوط به داروهای مخدر با دو هزار و ۴۱۷ فوتی بوده است که از این تعداد دو هزار و ۱۰۱ نفر بر اثر مصرف متادون، ۲۲۴ نفر ترامادول و ۹۲ نفر نیز سایر داروهای مخدر جان باخته‌اند. پس اگر قصد قطع مصرف متادون را دارید در این کار تعلل نکنید چرا که با جان خود بازی می کنید.

بیشترین مرگ و میر معتادان در تهران ، فارس و اصفهان

طبق این گزارش در سال 1400 استان‌های تهران با یکهزار و ۳۳۷، فارس با ۴۴۷ و اصفهان با ۴۳۳ فوتی بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با ۲۵، ایلام با ۲۷ و خراسان شمالی با ۲۹ فوتی کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشتند. تعداد فوتی های بسیار پایین این استان ها قابل تامل است.

مرگ برخی از معتادان به دلیل حمل مواد به صورت انباری

یکی از دلایل مرگ های مرتبط با اعتیاد و موادمخدر، بلعیدن مواد با هدف جابجایی آن است که در بسیاری موارد باز شدن بسته‌های بلعیده شده موجب مرگ افراد می‌شود. این کار نوعی قاچاق مواد است که از استان های شرقی و جنوب شرقی کشور به شهرهایی همچون تهران انجام می شود. گاهی نیز معتادانی که از زندان به مرخصی می آیند برای قاچاق مواد به داخل زندان از این روش استفاده می کنند.

بادی پکرها و بادی سافرها چه کسانی هستند؟

علی ضیایی کارشناس پزشکی قانونی با هشدار در خصوص مرگ بادی پکرها و بادی سافرها گفت: بادی پکرها افرادی هستند که حجم بالایی از موادمخدر را برای جابجایی و معمولاً عبور از مرز می‌بلعند و و پس از دفع آنها را توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: اما بادی سافر فرد معتادی است که مواد مصرفی خود را برای مخفی کردن در پلاستیک‌های کوچک بسته‌بندی کرده و آن را می‌ب لعد تا بتواند آن را دوباره مورد استفاده قرار دهد که در خیلی موارد مشاهده می‌شود این بسته‌ها در معده فرد نشتی داده و خطراتی را برای افراد ایجاد می‌کند.

این کارشناس حوزه تشریح با اشاره به اینکه معمولاً در سال دو یا سه جسد از بادی پکرها به سالن تشریح کهریزک ارجاع می‌شود، تصریح کرد: در موضوع بادی پکرها از آنجا که حجم بسته‌های بلعیده شده بسیار زیاد است، افراد در صورت نشت مواد در معده یا روده‌هایشان به سرعت و حتی پیش از رسیدن به مرکز درمانی جانشان را از دست می‌دهند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

ممنون از آگاهیتون واقعا به من کمک کرد

احمد

علت کم بودن مرگ تو بعضی استان ها شاید اومدن اون افراد معتاد به تهران باشه چون با غذا دادن بهشون جاذبه ایجاد کردن! یا شاید هم مرگ این دسته از افراد رو به بیماری های دیگه نسبت دادن

محمد

مطلب مفیدی بود

ناشناس

چطور ما با ۱۸ سال مصرف خوراکی تریاک وشیره ومتادون وترامادول وB2 و بتا و اپیوم و…..هنوز زنده ایم خدا می‌دونه واقعا خدا رو هزاران بار شکر که از شر این لعنتی ها خلاص شدیم و دیگه کاسه چه کنم مواد مخدر دستمون نیست………

Sanaz

😰😰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *