مصرف گل و مشروب الکلی با هم چه خطرهایی دارد؟

همه ما در مورد خطرات مصرف گل و مشروب الکلی به صورت توامان و در کنار هم – یکی بلافاصله بعد از دیگری – چیزهایی شنیده‌‌ایم اما این شنیده‌ها تا چه حد حقیقت دارد؟

به گزارش ترک باما، این روزها مصرف گل و مشروب الکلی به صورت همزمان در بین جوانان خصوصا در مهمانی ها و پارتی ها و سفرها و … رواج یافته است. سوال این است که این گونه لذتجویی ها چه عواقبی در پی خواهد داشت؟

بسیاری از معتادان و افراد عادی جامعه با واژه «اوردوز» آشنایی دارند. تعریف ساده و قابل فهم این واژه ، مصرف مواد یا داروهای مخدر بیش از کشش و ظرفیت جسم است که منجر به آسیب‌های شدید به فرد یا مرگ او می‌شود.

یکی از شایع‌ترین انواع «اوردوز» زمانی روی می‌دهد که فردی مواد مخدر و مشروبات الکلی را به صورت توامان و در کنار هم مصرف کند. مصرف هم‌زمان مواد مخدر و مشروبات الکلی – یکی بلافاصله پس از دیگری – را مصرف تداخلی نیز می‌گویند.

تصورات عامیانه از مصرف گل و مشروب الکلی به صورت همزمان

برخی افراد تصور می‌کنند اگر ابتدا الکل و در پی آن مواد مخدر مصرف کنند، خطر چندانی آنها را تهدید نمی‌کند! باید دانست این تصور پشتوانه علمی ندارد.

تصور شایع دیگر در بین معتادان و بسیاری از افراد عادی هم این است که مصرف مواد مخدر و بلافاصله بعد از آن مصرف الکل، خطرناک و حتی گاه مرگ آور است. تجربه نشان داده است که این تصور تا حد زیادی درست است.

به طور کلی مصرف توامان مشروبات الکلی و مواد مخدر مختلف با توجه به ساختار متفاوت شیمیایی متفاوت الکل و سایر مواد و داروهای مخدر، موجب ایجاد تداخل این مواد با هم شده و سلامت فرد را با تهدید جدی مواجه می کند.

متاسفانه مصرف مشروبات الکلی و بعد از آن مصرف مواد مخدر بین بسیاری از معتادان و افرادی که خود را مصرف کننده تفننی مشروبات الکلی و مواد مخدر تلقی می‌کنند بسیار رایج است بدون آن که این افراد از خطری که برای خود ایجاد می‌کنند، مطلع باشند.

سایت انجمن تولد دوباره در مقاله ای با تیتر «خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل چیست» ، که توسط خانم سعیده اسمی زاده ترجمه و اقتباس شده ، این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه خلاصه‌ای از این مطلب را می خوانید.

مصرف همزمان کوکائین و الکل

مصرف کوکائین و الکل یکی از رایج‌ترین ترکیبات در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر است. کوکائین محرکی است که فشار خون، ضربان قلب و هوشیاری فرد را افزایش می‌دهد و این موضوع کمک می‌کند تا الکل سریع‌تر به مغز برسد.

مخلوط کردن کوکائین و الکل باعث ایجاد کوکااتیلن می‌شود که احساس لذت زیادی ایجاد می‌کند. از خطرات ترکیب کوکائین و الکل می‌توان به حمله‌ی قلبی، مصرف بیش از حد مواد و سپس مرگ مصرف‌کننده‌ی آن‌ها اشاره کرد.

مصرف همزمان الکل و هروئین

وقتی هروئین با الکل مصرف می‌شود، تنفس و ضربان قلب بسیار کند شده و تا حدی خطرناک می‌شود که تهدیدکننده‌ زندگی است.(به نظر می رسد این اتفاق در مورد سایر مشتقات تریاک همچون مورفین و شیره نیز روی دهد.)

مصرف گل و مشروب الکلی با هم

از آنجا که گل ، ماریجوانا و حشیش و الکل نهایتا باعث افسردگی می‌شوند، ترکیب ماری‌جوانا و الکل احتمال مصرف بیش از حد آن‌ها را افزایش می‌دهد. ترکیب هر دو ماده می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، اضطراب زیاد و مسمویت الکلی شود.

مصرف همزمان قرص‌های خواب‌آور و مشروبات الکلی

مصرف قرص‌های خواب‌آور به تنهایی خطرات مختلفی دارد. با این حال، هنگامی که با الکل ترکیب می‌شوند، اثرات قرص‌های خواب‌آور می‌تواند زندگی را تهدید کند. نوشیدن حتی مقدار کمی الکل در هنگام مصرف قرص‌های خواب‌آور می‌تواند اثرات آرام‌بخشی آن را افزایش دهد. هیچ کس هنگام مصرف قرص‌های خواب‌آور نباید الکل بنوشد، زیرا این کار باعث خواب‌آلودگی عمیق، مشکل تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

مصرف توامان داروی ضد افسردگی و الکل

مخلوط یک داروی ضد افسردگی با الکل می‌تواند عوارض جانبی هر یک را بدتر کند. یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر مصرف الکل و داروهای ضد افسردگی، احساس افسردگی یا اضطراب بیشتر است که می‌تواند به ناتوانی در خواب و اختلال در رفتار منطقی منجر شود.

مصرف همزمان مشروبات الکلی و مواد مخدر در زنان خطرناک‌تر است

عوارض جانبی ناشی از تداخل الکل و مواد مخدر ممکن است به ویژه در زنان آسیب‌زا باشد. در واقع، زنان نسبت به مردان ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از تداخل الکل و مواد مخدر باشند. بدن زنان آب کمتر و چربی بیشتری نسبت به مردان دارد.

به همین دلیل، اگر زنان و مردان به یک اندازه الکل بنوشند، باز هم الکل در خون زنان بیشتر از مردان خواهد بود و در نتیجه عوارض ناشی از مصرف الکل نیز برای زنان بیشتر است. مقدار بیشتر الکل در خون، همچنین باعث تشدید اثرات مخرب مواد مخدر شده و خطرات تداخل این دو را در زنان افزایش می‌دهد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

خطرهای خیلی بد

اکبر

سلام حاجی ما گل و مشروب که میزنه تازه می‌ره روش جنس می‌کشه هیچ اتفاقی هم براش نمیافته

صبا

من مصرف همزمان الکل با قرص‌های ضد افسردگی رو تجربه کردم به حدی حالم بد شد که دوستم بنده خدا خودشو باخته بود و نمی دونست چیکار کنه من به خاطر اینکه نگران نشهبهش نگفتم قرص ضد افسردگی میخورم و از اونجایی مهمونی بود و بهم تعارف کردن مشروب بخور یکم و منم خوردم واقعا گاهی اوقات فکرمیکنم خدا اون شب نجاتم داد
من خیلی خودم رو قوی میدونستم و فکر میکردم الکل روم زیاد تاثیر نداره ولی اینجوری شدم خلاصه اگر شمام مثل من توی این توهمات هستید خیلی حواستون رو جمع کنید

ک م

چقدر این مطلبتون عالی بود
من همیسه دوست داشتم بدونم تاثیر استفاده همزمان موادهای مختلف با مشروب چیه

من

میبینم که ملت همه پایه ان…

داود

عالی بود مطالبتون خیلی درست وعلمی اشاره کردید مرحبا👏

محسن

من موندم اونی که کوک میزنه چرا روش مشروبم میزنه بابا کوک خودش به تنهایی خداست دنبال چی میگردی واقعا تو! فازت چیه!

صادق

فکر کنم کسایی که تا این حد پیش میرن که مشروب و الکل ر.و با هم مینن بخاطر زیاده خواهیشونه واقعا وگرنه دیگه یکی از این محرکا کافیه این همه افراط برای چی واقعا
البته اعتیاد یعنی افراط دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *