مصرف مشروبات الکلی افسردگی را درمان می‌کند؟

بسیاری از مردم وقتی با مشکل افسردگی و غم مواجه می شوند مصرف مشروبات الکلی را مسکن و برطرف کننده غم خود می دانند اما این باور تا چه حد با یافته های علمی مطابقت دارد؟

به گزارش ترک باما، باوری در میان برخی مردم رواج دارد که بر اساس آن مشروبات الکلی را ضد افسردگی می‌دانند. این باور چنان در ادبیات ایران زمین ریشه دارد که اشعار شاعران بزرگ ایران مملو از توصیه به می و شراب برای فراموش کردن غم های زندگی و روبرو نشدن با افکار و پرسش های عمیق فلسفی است!

این باور که الکل و مشروبات الکلی بتواند مشکلات و اختلالت روانی همچون افسردگی را بهبود بخشد هیچ پایه علمی ندارد. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف نوع خاصی از مشروبات به میزان بسیار محدود برای سلامت قلب مفید است اما مطالعات نشان داده است که هدف مطلوب از مصرف مشروبات الکلی می تواند به کلی کنار گذاشته شود. به این معنی که همزمان خطر افزایش مصرف و پیشروی به سوی الکلیسم و اعتیاد به مشروبات الکلی برای کسانی که مشروب را برای سلامت قلب مصرف کنند، به شدت وجود دارد.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در کسانی که زمینه یا علائم اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب دارند، تشدید کننده و افزایش دهنده این علائم است.

ترک اعتیاد برای افراد دچار افسردگی سخت تر است

سایت جمعیت تولد دوباره در مطلبی در این باره نوشته است؛ هنگامی که فردی هم مشکل سوء مصرف مواد و هم یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اضطراب دارد، به آن اختلال همزمان یا تشخیص دوگانه گفته می شود.

مقابله با سوء مصرف مواد، اعتیــاد به الکــل یا اعتیاد به مواد هرگز آسان نیست، و زمانی که فرد با مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اضطراب نیز دست و پنجه نرم کند، دشوارتر میشود.

در اختلالات همزمان، افراد هم مشکلات مربوط به سلامت روان و هم اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند که ممکن است مانع توانایی آنها برای عملکرد بهینه در محل کار یا مدرسه، حفظ یک زندگی با کیفیت در خانه، مدیریت مشکلات زندگی و ارتباطات باشد. اختلالات همزمان روی یکدیگر نیز تأثیر می گذارند و شرایط را پیچیده تر می‌کنند.

وقتی یک مشکل سلامت روان؛ درمان نشود، مشکل سوء مصرف مواد معمولا بدتر می شود. در واقع هنگامی که مصرف الکل یا مواد مخدر افزایش می یابد، مشکلات سلامت روان نیز معمولا افزایش می یابد و بالعکس افزایش مشکلات روانی منجر به افزایش مصرف مواد و الکل و تشدید اعتیاد می‌شود.

ترک الکل

نیمی از معتادان مشکلات روانی دارند

مشکلات سوء مصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان شایع تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا:

تقریباً ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی شدید تحت تأثیر سوء مصرف مواد قرار دارند.

۳۷درصد از مصرف کنندگان الکل و ۵۳ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر نیز حداقل یک بیماری روانی جدی دارند.

از کل افرادی که به عنوان بیمار مبتلا به اختلالات روانپزشکی تشخیص داده شده اند، ۲۹ درصد از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

مشروبات الکلی افسردگی و اضطراب را بدتر می کنند

مشکلات سوء مصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان وقتی نادیده گرفته می‌شوند بهتر نمی‌شوند – بلکه به احتمال بسیار زیاد بدتر می‌شوند. در اینجا یک سوال اصلی مطرح میشود که چه چیزی اول پدید آمده است: سوء مصرف مواد یا مشکل سلامت روان؟

به نظر میرسد این داستان مثل قضیه مرغ و تخم مرغ است. سوء مصرف مواد و اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اگرچه یکی لزوماً مستقیماً باعث دیگری نمی شود. سوء مصرف موادی مانند ماری جوانا یا مت آمفتامین می تواند باعث واکنش های روانی طولانی مدت شود، در حالی که الکل می تواند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کند.

سوء مصرف مواد ممکن است علائم بیماری روانی را به شدت افزایش دهد یا حتی علائم جدیدی را ایجاد کند. سوء مصرف الکل یا مواد مخدر همچنین می‌تواند با داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای اضطراب و تثبیت‌کننده‌های خلق تداخل داشته باشد و باعث می‌شود آنها در مدیریت علائم و تأخیر در بهبودی شما مؤثر نباشند.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

فرهاد

یه بخش مختص ایران باید میذاشتید و مواد الکلی‌ای که اینجا هست. ما با بقیه جاها فرق داریم. اونقدر آت و آشغال قاطی الکل و مشروب میکنن که علاوه بر تشدید افسردگی بیمارهای جدی فیزیکی هم برات درست میکنن!

اکبر

سلام فقط حاجی می‌تونه همه چیز رو درمان کنه

علی

الکل صد برابر بدتر از تریاکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *