لغزشی های مزمن چه تفاوتی با سایر معتادان دارند؟

لغزشی های مزمن کسانی هستند که به صورت مکرر و مدت کوتاهی بعد از ترک اعتیاد به مصرف مواد مخدر یا الکل روی می آورند.

به گزارش ترک باما، لغزش یا همان بازگشت به مصرف مواد بعد از ترک اعتیاد، یک اتفاق پرتکرار در مبحث بهبودی از بیماری اعتیاد است. تعداد لغزشی ها آنقدر زیاد است که می توان گفت اگر معتادی بعد از ترک کردن لغزش نکند، کار بزرگی کرده است. ماجرای لغزش البته با ماجرای لغزش مکرر متفاوت است. لغزشی های مزمن کسانی هستند که شاید در طول یک سال 3 تا 10 بار یا حتی بیشتر ترک کنند و دوباره مصرف کنند.

تجربه نشان داده است که بخشی از کسانی که بارها لغزش می کنند از مشکلات و بیماری های همراه مثل افسردگی، اضطراب، وسواس فکری و … رنج می برند.

سایت  انجمن تولدی دوباره در زمینه لغزشی های مزمن نوشته است؛ لغزش فرایندی است در آن فرد از مصرف نوشیدنی الکلی یا ماده مخدری را که به مصرف آن عادت و اعتیاد دارد، دست می کشد اما بلافاصله و یا در فاصله کوتاهی دوباره مصرف را از سر می گیرد.

این سایت در تعریف عود نیز نوشته است؛ عود هنگامی روی می دهد که فرد معتاد یا الکلی به نوشیدن و یا مصرف مواد مخدر بازگشت کرده و به صورت مکرر به مصرف ادامه دهد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

چرا لغزشی های مزمن ترک نمی کنند؟

به نوشته تولدی دوباره؛ بسیاری از معتادان در حال بهبدی با خطر لغزش مواجه هستند زیرا مصرف مزمن مواد می تواند منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز شود که ممکن است فرد را به سمت عود بکشاند. در روانپزشکی، عود یا بازگشت رفتار مصرف مواد مخدر، پس از یک دوره بهبودی رخ می‌دهد.

البته با وجودی که عود یک فرایند محتمل در فرایند بهبودی است؛ تمام بهبود یافتگان به صورت مکرر عود را تجربه نمی‌کنند. در واقع به کسانی که به طور مکرر دوره‌هایی از عود و بهبودی را تجربه می‌کنند “لغزشی های مزمن” گفته می‌شود.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به شیشه و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

برای لغزشی های مزمن اغلب سمزدایی بیست و یک روزه ای که به طور معمول در کمپ های ترک اعتیاد انجام می شود یا شرکت در جلسه انجمن معتادان گمنام به تنهایی جواب نمی دهد. غالباً عودکننده‌های مزمن پس از حضور کوتاه در کمپ و مراکز ترک اعتیاد، مرکز را ترک می‌کنند و فوراً مصرف مواد یا الکل را آغاز می‌کنند. این چرخه‌ای است که بسیاری از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و آن را درک نمی‌کنند.

سوال اینجاست که “چرا لغزشی های مزمن ترک نمی‌کنند؟ شاید مهمترین دلیل حضور اختلالات و بیماری های همراه درمان نشده باشد. این افراد اغلب درگیر مشکلات روانپزشکی و یا جسمی دیگر نیز هستند که این بیماری ها و اختلالات راه را برای عود و بازگشت مجدد باز میکند. از طرف دیگر عزت نفس این افراد اغلب ضعیف است و نگرش ” من نمیتوانم؛ من از پس این کار بر نمی آیم” نسبت به خود دارند.

در هر حال علت عود مزمن هرچه که باشد، تقریباً همه لغزشی های مزمن نیاز به درمان طولانی‌مدتی دارند تا به آنها کمک کند بدون بازگشت مجدد به اعتیاد به جامعه بازگردند. این درمان‌ها باید علاوه بر مبحث بهبودی؛ درمان سایر جنبه‌های روانپزشکی و جسمی مراجعان را نیز دربربگیرند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

؟؟؟

سلام من خیلی لغزشام زیاده به محض اینکه مصرف رو میذارم کنار حس میکنم از درون خالی شدم و دیگه هیچ انگیزه ای برای زندگی پیدا نمیکنم
از ترسام اگر بخوام بگم به قدری زیاد میشه که مثل مرغ پر کنده دائم به این در و اون در می زنم تا الان بیشترین زمانی که پاک موندم 5 ماه بودم و حدود 6 ساله که اینجوری با پاکی و ترک دارم سر میکنم پیش روانپزشکم رفتم گفته مشکل افسردگی دارم ولی داروها و مشاوره هاش که تموم شد باز هم روز از نو روزی از نو
خودم فکر میکنم بخاطر وضعیت روابطم اینجوری میشم ازدواج نکردم تو خونه بابامم ولی تو رابطه احساسیم هم همچین وضع خوبی ندارم

سولماز

سلام مشاور خانوم هم دارین ؟ من نمیتونم مشکلمو به مرد بگم

امیدواری

من خیلی ساله نمیتونم ترک کنم از همین مدل لغزشی های مزنم که گفتین با خودم میگم زن بگیرم باز یه انکیزه ای میشه برای ترکم می دونید هیچ چی کمکم نمیکنه تو پاکی بمونم همش میگم پاکم شدی که چی برای کی ؟ خواهرم میگه اینا بهونه اس تو نمی خوای ترک کنی شما چی میگن؟

نسا

مهم نیست چند بار لغزش میکنی شاید تو لغزش صدمت سرت بخوره به سنگ و پاک بشی برای همیشه مهم اینه امیدت رو از دست ندی بردار شوهر من اینقدر لغزش کرد که همه طردش کردن ولی دست آخر ترک کرد واقعا البته زنش گذاشت رفت ولی خب همین که الان خودشو جمع و جر کرده هم جای شکرش باقیه

غلام

سلام آقای مشاور ترک تریاک سخت تره یا ترک متادون من میخوام خدا بخواد برای عید برم بخوابم برای ترک ولی خب گفتم اگر میتونم قبل از کمپ رفتن مصرفم رو کم کنم با اینا بکنم خیلی تحمل درد و خماری ندارم واقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *