علائم اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر را بشناسید

مراقبت از نوجوانان در برابر اعتیاد در روزگار کنونی بسیار حیاتی است و این مراقبت بدون آگاهی از علائم اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر امکان پذیر نیست.

به گزارش ترک باما، به عنوان والدین، تشخیص اینکه چه زمانی فرزندان نوجوان ما به مواد مخدر معتاد هستند، می تواند دشوار باشد. اعتیاد به مواد مخدر یک موضوع جدی است که نباید آن را سهل انگاری کرد و نیاز به توجه فوری دارد. برای ما به عنوان والدین مهم است که علائم مصرف مواد مخدر را بدانیم تا قبل از تبدیل شدن به یک اعتیاد کامل و خسارت بار مداخله کنیم.

مهم ترین علائم اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

هنگامی که به طور خاص علائم اعتیاد نوجوانان به حشیش، مت آمفتامین(شیشه) یا تریاک مطرح می شود، برخی از علائم رایج وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم:

  • تغییرات در رفتار : اگر زندگی نوجوان شما ناگهان مخفیانه تر شده، از فعالیت های خانوادگی کناره گیری کرده یا شروع به دوری از دوستان کرده است، ممکن است دچار اعتیاد به مواد مخدر شده باشد.
  • تغییرات در ظاهر فیزیکی: مراقب کاهش/افزایش ناگهانی وزن، قرمزی چشم ها (به دلیل کمبود خواب)، خونریزی های مکرر بینی و بهداشت ضعیف باشید. همه ممکن است به سوء مصرف مواد مخدر توسط نوجوان شما اشاره کنند.
  • مشکلات مالی غیرقابل توجیه : اگر متوجه شدید که مقدار زیادی پول بدون توضیح از بودجه خانواده کم می شود، این می تواند نشان دهنده این باشد که فرزند شما به جای سایر ملزومات مانند غذا یا لباس و غیره، برای مواد غیرقانونی هزینه می کند.

ترک اعتیاد نوجوانان

مطالب مهم را بخوانید:

همچنین درباره علائم اعتیاد نوجوانان مهم است که به هر گونه تغییر در عملکرد تحصیلی آنها توجه داشته باشید. مانند افت نمرات در مدرسه که می تواند به این معنی باشد که آنها به دلیل مشکل سوء مصرف مواد به جای تمرکز صحیح روی مطالعه، حواسشان پرت شده است. علاوه بر این، اگر می بینید که آنها دچار نوسانات خلقی هستند، به سرعت عصبانی می شوند، در مورد چیزها بیش از حد حالت تدافعی می گیرند. همه اینها ممکن است نشان دهنده مسائل اساسی مرتبط با مصرف مواد مخدر باشد.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد نوجوانان با شماره 09194085047 تماس بگیرید

با دیدن علائم اعتیاد نوجوانان عجولانه اقدامی نکنید

اگر با دیدن علائم اعتیاد نوجوانان مشکوک هستید که پسر/دختر شما اعتیاد پیدا کرده است، فوراً در جستجوی کمک حرفه‌ای نباشید یعنی به سرعت و برخلاف میلشان آنها را به مراکز ترک اعتیاد یا نزد پزشکان نبرید بلکه صریح و صادقانه با آنها در مورد آنچه مربوط به شما است صحبت کنید تا آنها بفهمند که چرا باید فوراً مداخله انجام شود. اجازه ندهید ترس و نگرانی شما را به اقدامات عجولانه سوق دهد. با آرامش با فرزندتان صحبت کنید و اگر لازم است برای این که برخورد مناسبی با او داشته باشید از یک مشاور روانشناس که در زمینه اعتیاد صاحب تجربه است کمک بخواهید.

دکتر قدیرزاده متخصص در حوزه اعتیاد در این باره می‌گوید:‌«خیلی وقت ها خانواده‌ها به ما مراجعه می‌کنند در حالیکه از سلامتی نوجوانشان نگران هستند و تغییراتی در خلق و خو و ظاهر فرزند آنها ایجاد شده  و می‌ترسند که نکند فرزندشان به سمت اعتیاد رفته باشد چرا که علائم اعتیاد نوجوانان را دارد.

درخواست پول هایی که توجیهی ندارد را جدی بگیرید

به عنوان مثال بعضی خانواده ها مطرح می‌کنند که تازگی‌ها نوجوانشان به دلائل مختلف پول توجیبی بیشتری در خواست می‌کند مثلا یک روز می‌گوید که کفشش پاره شده، روز دیگر کلاس تقویتی را بهانه می‌کند  یا اینکه دفتر و کتاب می‌خواهد.

مثال دیگری که فراوان رخ می دهد این است که برخی خانواده ها متوجه می شوند فرزندشان گوشه‌گیر یا خیلی پرحرف شده و البته هر دو هم می‌تواند  جزو علائم اعتیاد نوجوانان و به بیان دیگر علائم مصرف مواد مخدر یا قرص‌های روانگردان باشد. یا نکته دیگر این که اشتهایش خیلی زیاد یا کم شده که اینها علائم مصرف گل یا حشیش است و از سوی دیگر خانواده‌های می‌بینند که فرزندش به شدت کم اشتها شده که می‌تواند نشانه مصرف روان گردان یا قرص‌های اکس ، LSD یا شیشه باشد که اغلب کم اشتهایی می‌آورد.

دیده شده که بعد از مصرف برخی مواد مخدرها چشم ها قرمز می‌شوند به همین خاطر  از قطره‌های چشمی شفاف کننده استفاده می‌کنند که دیدن تعدادی از این قطره‌ها بدون مقدمه در کیف یا جیب بچه‌ها نیز می‌تواند شک برانگیز و از علائم اعتیاد نوجوانان باشد.

درمان اعتیاد نوجوانان

مطالب پربازدید را بخوانید:

وسایل و مواد ناشناخته در جیب نوجوانان

ضمنا اگر در کیف یا جیب نوجوان لوازمی مثل پایپ که وسیله ای از جنس شیشه و مخصوص مصرف مواد محرکی تحت همین نام یعنی شیشه  است، یافته شود قطعا نشانه اعتیاد نوجوانان به این مواد است. همچنین پیدا کردن مواد ناشناخته شبیه توتون اما به رنگ سبز یا سیگارهای غیر عادی در جیب جوانان که سر آنها بسته شده نیز می تواند علامت مصرف گل یا حشیش باشد. همچنین تغییرات رفتاری غیرعادی مثل افسردگی زیاد یا پرخاشگری نیز باید مورد توجه والدین باشد.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

بر اساس نظر روانشناسان نخستین نکته برای مواجه شدن با نوجوانی که علائم اعتیاد دارند این است که والدین با فرزندانشان دوست باشند، اعتماد به نفس آنها را تقویت کنند و سعی کنند در ارتباط با همه مسائل مختلف با نوجوانشان صحبت کنند حتی درباره اعتیاد و به آنها بگویند اعتیاد یک بیماری است و می توانند با درخواست کمک این بیماری را متوقف کنند.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

طوبی

پسر من میگه در هفته چند تا از این سیگاری ها میکشه باباش میگه حالا که اومده به ما گفته و اعتماد کرده بهمون بهش کاری نداشته باشیم ولی من میگم نباید همونم بکشه و باید پول تو جیبیش رو قطع کنیم موندم واقعا چیکار کنم

نازنین

من یه بار رفته بودم خونه دوست پسرم بعد تو اتاق مشترکشون با بردارش یه چیز عجیب و غریبی دیدم یه ماه خیلی بد بو روی لپ تاپ بردارش بود ولی راستش چون براارش خیلی کم سن و سال بود و می دونستم اگر ماده مخدر باشه چیزی نگفتم شرش خودمو بگیره

ناشناس

خواهر زاده من یه مدت با یه سری بچه نه چندان درست و حسابی میگرده و چند باری هم از این سیگاری هایی که شما گفتین تو جیبش پیدا کردن شوهر خواهرم میخواست ببرش پیش روانپزشک باهاش حرف بزنه ولی نمی دونست باید بگه این چیزارو تو جیبش پیدا کردن یا نه
به نظرتون بهتره خودشون بگن بهش یا دکتر ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *