سنجاب های قرمز همکار پلیس مبارزه با مواد مخدر می شوند

انسان ها پیش از این برای مبارزه با مواد مخدر دست نیاز به سوی سگ ها دراز می کردند و اکنون قرار است سنجاب های قرمز به این مبارزه بپیوندند.

به گزارش ترک باما، سوء استفاده از حیوانات برای نقل و انتقال مواد مخدر از قرن ها پیش در جهان وجود داشته است. در جهان امروز نیز قاچاقچیان مواد مخدر ده ها سال است که از حیوانات برای قاچاق مواد مخدر استفاده می کنند. این روش در سال های اخیر به شکل فزاینده ای توسط قاچاقیان به کار گرفته می شود. به ویژه، قاچاق حیوانات وحشی به منظور استفاده از آنها یک روش اصلی برای پنهان کردن مواد مخدر در بدن حیوانات تبدیل شده است.

اعتقاد بر این است که استفاده از حیوانات برای قاچاق مواد مخدر در مکزیک در دهه 1980 آغاز شد، زمانی که قاچاقچیان شروع به جاسازی بسته های مواد مخدر در حیوانات زنده کردند. این عمل از آن زمان به کشورهای دیگر گسترش یافته است و امروزه توسط قاچاقچیان همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

البته می دانیم که حیوانات برای مبارزه با مواد مخدر نیز در خدمت انسان ها قرار می گیرند. برای مثال سگ‌های ردیاب تریاک، هروئین و کوکائین سالها است که مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در سال‌های اخیر به دلیل اثربخشی آنها در مکان‌یابی این مواد، استفاده از آنها افزایش چشمگیری داشته است. استفاده از سگ های کشف کننده مواد مخدر به اوایل دهه 1900 برمی گردد، زمانی که از آنها برای کشف تریاک استفاده می شد. در اواسط دهه 1900، آنها برای کشف هروئین و کوکائین آموزش دیدند و از آن زمان به بخشی حیاتی از تلاش های اجرای قانون برای مبارزه با گسترش این مواد مخدر تبدیل شده اند.

اکنون خبر رسیده است که برای اولین بار در جهان، علاوه بر سگ ها حیوانات دیگر نیز به کشف مواد مخدر کمک کنند. این حیوانات گروهی از سنجاب های آموزش دیده و موادمخدریاب هستند که قرار است به زودی به پلیس مبارزه با مواد مخدر پلیس کشور چین ملحق شوند.

مطالب خواندنی و جذاب:

مبارزه با مواد مخدر با جثه کوچک سنجاب ها

خبرگزاری شفقنا به نقل از الشرق الأوسط  گزارش داده است که:« آموزش‌های تخصصی و حرفه ای مبارزه با مواد مخدر روی 6 عدد سنجاب قرمز از نژاد اروپایی با موفقیت انجام شده و این سنجاب‌ها برای کشف مواد مخدری که احتمال دارد توسط قاچاقچیان در اماکن بزرگ مثل انبارهای کالا و تجهیزات لجستیکی جاسازی شده باشد، به یاری پلیس می آیند.»

مزیت آموزش دادن به سنجاب های قرمز برای کشف مواد مخدر این است که به قدر کافی کوچک هستند تا به جاهایی که سگ ها امکان دسترسی به آن را ندارند، وارد شوند. سنجابها آموزش دیده اند که از چنگالهای خود برای خراش دادن جعبه ها استفاده و پلیس را از وجود مواد مخدر آگاه کند.

مربیان تربیت کننده سنجاب ها همچنین به این حیوانات آموزش داده اند که چگونه در فضاهایی که کالاها به صورت فشرده کنار هم چیده شده اند وارد شده و مواد مخدر پنهان شده در بسته بندی های محکم را از روی بوی این مواد پیدا کنند.

یکی از مربیان پرورش سگ پلیس در کشور چین که مأموریت یافت گروهی از سنجاب های قرمز را برای مبارزه با مواد مخدر آموزش دهد، در این باره می گوید « این سنجاب های قرمز بعد از آموزش هایی که به آنها داده شده بسیار عالی ظاهر شده اند. این حیوانات باهوش هستند و حس بویایی نسبتا قوی دارند، با این حال است مدتی طول بکشد تا واقعا در عملیات کشف مواد مخدر از آنها استفاده شود.»

شایان ذکر است؛ حیوانات دیگری نیز توسط انسان ها برای کشف و مبارزه با مواد مخدر آموزش دیده اند که عبارتند از موش، زنبور عسل و حتی فیل. به عنوان مثال، موش ها در کشورهای مختلف برای تشخیص بوی مواد مخدر در فرودگاه ها و مناطق دیگر استفاده شده اند. در برخی موارد حتی برای تمایز بین داروهای مختلف آموزش دیده اند.

موش ها همچنین برای کشف مواد مخدر آموزش دیده اند و حتی برای جستجوی مواد مخدر در زندان ها از آنها استفاده می شود. زنبورها همچنین برای کشف داروهای خاص آموزش دیده اند و در کشورهای مختلف برای شناسایی مواد مخدر در فرودگاه ها و مکان های دیگر استفاده شده است. فیل‌ها نیز در برخی موارد برای تشخیص مواد مخدر استفاده شده‌اند، اگرچه این امر کمتر از سایر حیوانات ذکر شده است.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

سنجاب حریف قاچاقچیای مواد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *