سم زدایی متادون و 5 باور غلط درباره قطع مصرف متادون

وقتی 48 ساعت اول قطع مصرف متادون را پشت سر گذاشتم متوجه شدم بعضی باورها و اطلاعات قبلی من درباره سم زدایی متادون اشتباه بوده است. در واقع طی  48 ساعت دوم قطع مصرف، درباره فرآیند سم‌زدایی متادون به آگاهی‌های جدید و مهمی رسیدم.

من یک مرد 33 ساله هستم که به متادون معتاد شده بودم و سم زدایی متادون را تجربه کردم. قبل از اعتیاد به متادون، به تریاک و شیره معتاد بودم. این که اعتیاد به تریاک و شیره چطور زندگی مرا به جهنم تبدیل کرده بود را توضیح نمی دهم چون سخن به درازا می کشد.

برای ترک اعتیاد بدون تجویز پزشک و صرفا به توصیه دوستان شروع به مصرف قرص‌های متادون کردم. نتیجه این خوددرمانی، اعتیاد به متادون بود و از چاله به چاه افتادم! متادون نقطه پایان اعتیاد برای من بود و بعد از ترک متادون دیگر هیچ مخدری مصرف نکردم.

مدتی قبل تجربه ام را درباره 48 ساعت اول قطع مصرف متادون را نوشتم و منتشر کردم. این تجربه به کسانی که قصد سم زدایی متادون را دارند کمک می‌کند بدانند وقتی قطع مصرف کردند ساعت به ساعت چه چیزی در انتظارشان است.

مطلب مهم و مرتبط را بخوانید:

اکنون می خواهم آنچه در 48 ساعت دوم سم زدایی متادون برایم اتفاق افتاد را بیان کنم. وقتی تجربه مرا در 48 ساعت دوم قطع مصرف متادون بخوانید آگاهی شما درباره ترک متادون به شدت افزایش می‌یابد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند راحت‌تر از شر این ماده مخدر لعنتی خلاص شوید.

1. سم زدایی متادون خیلی هم ترسناک نیست

صفحات دنیای مجازی مملو از این باور غلط است که سم زدایی متادون خیلی ترسناک است. خواندن این تجربه های شکست خورده مرا ترسانده بود. شاید شما هم در بعضی از سایت‌ها یا پیج‌های اینستاگرام درباره دردها و سختی‌های خماری متادون خوانده باشید. توصیه من به شما خیلی ساده است. از متادون نترسید و اگر هم می‌ترسید اجازه ندهید این ترس جلوی اقدام شما به ترک را بگیرد.

بیشتر ترس و اضطراب من درباره شروع به قطع مصرف متادون ، واهی بود. من سم زدایی متادون را برای خودم تبدیل به غولی ترسناک کرده بودم ولی در عمل آنقدرها هم ترسناک نبود.

وقتی 48 ساعت دوم را سپری کردم، پا درد من تدریجا کاهش پیدا کرد. بی‌خوابی من هم به تدریج شروع به بهبود کرد. در مجموع 48 ساعت دوم بسیار بهتر از 48 ساعت اول بود.

2. بی خوابی بعد از ترک متادون کشنده و غیرقابل تحمل نیست

یکی از مشکلات سم زدایی متادون ، بی خوابی است. خود من چند بار بخاطر همین بی‌خوابی دوره سم‌زدایی را همان شب اول نیمه کاره گذاشتم و دوباره مصرف کردم.

تجربه من در 48 ساعت دوم قطع مصرف متادون نشان داد این بی خوابی غیرقابل تحمل نیست. چُرت‌های خیلی کوتاه در طول روز و شب 48 ساعت دوم فشار بی‌خوابی را کم کرد.

بی خوابی ترک متادون

ضمنا این بار من برای بی‌خوابی برنامه‌ریزی داشتم. در اوقات بی‌خوابی سرم را به دیدن فیلم و شرکت در جلسات آنلاین NA گرم می‌کردم. خوشبختانه این جلسات در تمام اوقات 24 ساعت برگزار می‌شود.

3. در دوران سم زدایی متادون به آرامش نیاز دارید، نه تنهایی

شاید شما هم مثل من فکر کنید برای ترک متادون باید در جایی تنها باشد و هیچکس مزاحمتان نشود. این باور تا حد زیادی اشتباه است. من در 48 ساعت دوم قطع مصرف متادون یک همراه خوب داشتم. گاهی با هم صحبت می کردیم و گاهی فیلم می دیدیم. گاهی هم مرا ماساژ می‌داد!

به شما هم توصیه می‌کنم اگر قصد ترک متادون را دارید تنها نمانید. به دنبال یک کمپ یا کلینیک ترک اعتیاد باشید که محیطی آرام را برایتان فراهم کند. شاید قصد داشته باشید در خانه اقدام به سم زدایی متادون کنید. در این صورت بهتر است یک نفر که انسان صبوری باشد و حال شما را درک کند در کنارتان باشد.

4. با قطع مصرف متادون دوش آب سرد نگیرید!

تجربه من در سم‌زدایی‌های قبلی که تریاک یا شیره را ترک می کردم در این ترک به کارم نیامد! در دوره سم‌زدایی تریاک و شیره دوش آب سرد و پاشویه آب سرد در کاهش درد پای من موثر بود. این بار در دوره سم زدایی متادون و خصوصا در 48 ساعت دوم، دوش آب سرد پادرد مرا بیشتر کرد.

5. معده خود را مملو از غذاهای مقوی نکنید

وقتی یک نفر بیمار است اطرافیانش به او توصیه می کنند خود را تقویت کند. این باور در میان ما ایرانی‌ها طرفداران زیادی دارد که هر چه اقلام خوراکی مقوی است را باید به خورد فرد بیمار داد!

در مورد افرادی که در حال پس دادن خماری هستند هم همین باور وجود دارد.طبق تجربه من هر چه هم معده خود را از خوراکی‌های مقوی پر کنید، از سختی دوره سم زدایی متادون شما کم نمی شود!

اتفاقا برعکس! وقتی در حال سم زدایی متادون و پس دادن خماری هستید ضمن این که در 48 ساعت اول و دوم بی اشتهایی بر شما غلبه دارد، اگر به زور معده تان را پر کنید و خوراکی ها و غذاهای پرکالری بخورید، حالتان بدتر می‌شود.

توصیه من این است یک غذای ساده و سبک در هر وعده بخورید. یک کف دست نان و کمی عسل یا کمی گوشت آب پز با اندکی نان یا برنج  غذای مرا در 4 روزه ابتدای خماری متادون تشکیل می داد. اگر اشتها نداشتید به زور غذا نخورید. حتی اگر هم اشتها داشتید به هیچ وجه پرخوری نکنید.

مطالب مهم و مفید درباره بهبودی از اعتیاد را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

قاسم

اطلاعات بر اساس تجربه یک نفر که خودش ترک کرده خیلی خوندنی و جذاب بود برای من. این اطلاعات و مطالب از مقاله‌های خسته کننده و کلیشه ای که تا حالا درباره ترک متادون خونده بودم خیلی جالب تر و مفیدتر بود.

ابراهیم

ممنون از مطالب جالب درباره ترک اعتیاد. در مورد سم زدایی متادون باز هم مطالبی که حاوی تجربیات معتادان باشه منتشر کنید. این تجربه ها خیلی مفیده و امید و آگاهی میده به سایر معتادا که بتونن ترک کنن.

محمد

مفید بود

دریا

سلام من هر دو مطلب شما رو درباره ترک متادون خوندم . هم 48 ساعت اول و هم 48 ساعت دوم. به نظرم مطالب شما خیلی کمک می کنه به کم شدن ترس افرادی که می خوان ترک کنن.

اکبر

سلام ما یک فامیل و دوستی داریم که بعد از ترک با متادون به خود متادون معتاد شده این حاجی ما سخت اعتیاد داره چیز خوبی نیست متادون

حسن

من خودم ترک کردم اطلاعات خوبی نوشتم ولی ادمین سایت دید به ضررشه تایید نکرد .

محدثه

مگه متادون یه ماده مخدر نیست؟ چرا باید عطاریا متادون بفروشن؟ ما تا حالا 10 بار داداشمونو ترک دادیم. چند بار توی خونه چند بارم توی کمپ. ولی وقتی به این راحتی می تونه متادون بخره دوباره شروع می کنه به مصرف

حسن

من خودم ترک کردم اطلاعات خوبی نوشتم ولی ادمین سایت دید به ضررشه تایید نکرد .ن دکتر میخاد ن سم زدایی

ناشناس

بسیار عالیه که تجربه افراد ترک کرده رو می تونیم بخونیم فقط اینم در نظر داشته باشید که تجربه فردی رو نمیشه دستور العمل کامل برای ترک دونست. باید در نظر گرفت فرد معتاد بنیه قوی داشته یا نه ؟ یا اصلا تو چه شرایطی مصرف کننده بوده؟ و مجرده یا متاهل؟ کسایی که کنارت باشن موقع سم زدایی باید از خانواده باشن یا غیره؟

علی رهنما

متادون و چند دارو ی دیگر در روند متوقف کردن بیماری اعتیاد به درمانهای نگاه دارنده گفته میشه یک دوره کوتاه و مصرف ان حتما باید تحت نظر یک متخصص در این امر باشد MMT موثر است فقط در اینصورت. مقاله شما خوب بود امیدوارم جواب را دوستان گرفته باشند

ARMIN ASADI

در نظرها خوندم که دوستی از عطاری ها و فروش متادون در ان انتقاد کرده بود متاسفانه دقیقا درسته فراموش نکنیم در مورد متادون و داروی دیگری بنام b2که هما بوپرونورفین میباشد بسیاری از دوستان برای رهایی از چنگ اعتیاد فعال به این دام وارد شدند اسم رایج در بین دوستان شیطان معصوم نیز میباشد

هادی

تجربیات شما واقعا خیلی به تجربیات من نزدیکه ولی خوب از طرفی درد خماری همینجوری که میدونید در هر شخصی یه نوع شدت داره با این حال میخواستم بگم منم تجربه این درد رو داشتم که خیلی باعث آزار و اذیتم شد مخصوصا در ۴ روز اول

مجتبی

ممنونم از مطالب مفیدتون

محمد

چقدر به من میگفتن برای ترک متادون باید دوش آب سرد بگیرم خدا ازشون نگذره

الهام

بسیار عالی
مطالبتون بسیار کاربردی برای افراد مبتلا و نزدیکان آن هاست

ساناز

ترک با متادون خیلی کار اشتباهیه،خیلی هارو میشناسم که خواستن مواد مخدر رو ترک کنند ولی سالها درگیر متادون بودن

رضا

سلام ممنون از اطلاعات بسیار مفید و راهکارهای خوبی که پست می کنید
امید است با همت و تلاش همه گیر روزی جهان از این مشکل ویرانگر یعنی اعتیاد رها شود

سعیدمیرزایی

بسار مفید خوب

Ramin

این مطلب خوندنی و تا حدودی متفاوت بود با سایر چیزایی که راجع به ترک اعتیاد به متادون خوندم .
می خوام بگم که مطلب كاربردي و مفيدی بود 👌 یه سری باورهای اشتباه درباره ترک اعتیاد وجود داره که باید با استفاده از تجربه افرادی که ترک کردن این باورا اصلاح بشه.

منا

من یه بار تو یه مهمونی بهم قرص ترامادول دادن شب مموقع خواب همش فکر میکردم کرم داره تو پیشمونیم راه میره از همون شب دیگه پشت دستمو داغ کردم که قرصی که نمیشناسم رو از کسی نگیرم بخورم البته من نمیدونستم ترامادول مخدر محسوب میشه اون آدمم بهم گفت داروی مجازه نمیدونم فاز متادون چیه ولی به نظرم کلا قرض فاجعه اس امیدوارم همه مثل من تو همون بار اول مصرف دلزده بشن

اسد

من نمیدونم چجوری تشکر کنم بابت این مطلب من اینقدر از ترک متادون میترسیدم که حاظر نبودم حتی امتحانش کنم اما وقتی حرفای شمارو خوندم و اینکه چقدر دقیق همه چیزو از غذا خوردن تا خواب و حتی تنها بودن با نبودن گفته بودید تونستم اعتماد کنم و امتحانش کردم الان تو 48 ساعت سومم باورم نمیشه

مهدی

ترک متادون باید خیلی با احتیاط و صبورانه انجام بشه و قطع مصرف متادون اگه ناگهانی باشه خطرناکه

علی

عزیزان من اکثر نوشته های سایت ها و حرف ها رو خوندم شما ناخوداگاه مثل بچه ها رفتار میکنید همش از درد و کلنیک ودکتر حرف میزنید من همه مواد مخدر هارو استفاده کردم در زمان استفاده هم حال خوب و نشاط اور و قدرت بسیار بهم میداد ولی در جامعه ما استفاده درست تبدیل به زیاد روی شده خودمون گول نزنیم همه حرف هایی که من میزنم تایید میکنید ناخاسته متادون خوردم همه چیز استفاده میکردم از اکس پارتی گل حشیش تا ترامادول۱۰۰۰ تریاک کوک ماش قارچ ولی انسان و مغزشه که هر کاری میکنه من همرو به خاطر بعضی موضوعات گذاشتم کنار و متادون هم با کم کردن دوز در ۱۰ روز تمام شد ن دکتر رفتم ن خرج کردم چیزای مقوی که میشد تبدیل به اب کرد مثل هویج سیب پرتقال کیوی رو بعد از سه روز مصرف نکردن خوردم مواد ویتامین دار باعث میشه سم هم زودتر و فشار کمی به بدن بیاد درد بدن رو با اسپرین و بیخوابی رو با لورازپام حل کردم بعد دو هفته مصرف نکردن حالت بدن عادی میشه قبلا درد و سرما گرما مریضی رو تجربه نکرده بودم به خاطر این مواد مخدر اما الان دارم تجربه میکنم بدنم سالم .شما هم گول نزنید ن دکتر میخواد ن هزینه نه چیزی دکتر خودت باش بزار کنار الان من حدود ۵۰ سالمه از ۲۰ سالگی استفاده کردم خیلی هم لذت داشت الانم به خاطر مهاجرت گذاشتم کنار برم اون ور زمینه مناسب باشه دوباره شروع میکنم دوره کرونا هم خیلی ها گرفتن من هم گرفتن خیلی ها دکتر هزینه کردن منم با تریاک شیره خودمو خوب کردم استفاده خوبه ولی افراط ن .من با این سن هنوزم بهم میگن تو زمان رو متوقف کردی سن ۲۵ موندی نمیخوره ۵۰ برای همین میگم پول تون تو جوب نریزید لذت ببرید از زندگی و درست استفاده کنید هر وقتم نخواستی دوز کم کن توی دو هفته بعد چهار روز شمال به خاطر شرجی بودن درد متوجه نمیشی اب میوه ویتامین بدن نیاد پایین لاغر شی الانم تمام همین بیخابی داشتی یه دونه لورازپام بدن درد غلظت داشتی اسپرین موفق باشید

حسن

عزیزان من اکثر نوشته های سایت ها و حرف ها رو خوندم شما ناخوداگاه مثل بچه ها رفتار میکنید همش از درد و کلنیک ودکتر حرف میزنید من همه مواد مخدر هارو استفاده کردم در زمان استفاده هم حال خوب و نشاط اور و قدرت بسیار بهم میداد ولی در جامعه ما استفاده درست تبدیل به زیاد روی شده خودمون گول نزنیم همه حرف هایی که من میزنم تایید میکنید ناخاسته متادون خوردم همه چیز استفاده میکردم از اکس پارتی گل حشیش تا ترامادول۱۰۰۰ تریاک کوک ماش قارچ ولی انسان و مغزشه که هر کاری میکنه من همرو به خاطر بعضی موضوعات گذاشتم کنار و متادون هم با کم کردن دوز در ۱۰ روز تمام شد ن دکتر رفتم ن خرج کردم چیزای مقوی که میشد تبدیل به اب کرد مثل هویج سیب پرتقال کیوی رو بعد از سه روز مصرف نکردن خوردم مواد ویتامین دار باعث میشه سم هم زودتر و فشار کمی به بدن بیاد درد بدن رو با اسپرین و بیخوابی رو با لورازپام حل کردم بعد دو هفته مصرف نکردن حالت بدن عادی میشه قبلا درد و سرما گرما مریضی رو تجربه نکرده بودم به خاطر این مواد مخدر اما الان دارم تجربه میکنم بدنم سالم .شما هم گول نزنید ن دکتر میخواد ن هزینه نه چیزی دکتر خودت باش بزار کنار الان من حدود ۵۰ سالمه از ۲۰ سالگی استفاده کردم خیلی هم لذت داشت الانم به خاطر مهاجرت گذاشتم کنار برم اون ور زمینه مناسب باشه دوباره شروع میکنم دوره کرونا هم خیلی ها گرفتن من هم گرفتن خیلی ها دکتر هزینه کردن منم با تریاک شیره خودمو خوب کردم استفاده خوبه ولی افراط ن .من با این سن هنوزم بهم میگن تو زمان رو متوقف کردی سن ۲۵ موندی نمیخوره ۵۰ برای همین میگم پول تون تو جوب نریزید لذت ببرید از زندگی و درست استفاده کنید هر وقتم نخواستی دوز کم کن توی دو هفته بعد چهار روز شمال به خاطر شرجی بودن درد متوجه نمیشی اب میوه ویتامین بدن نیاد پایین لاغر شی الانم تمام همین بیخابی داشتی یه دونه لورازپام بدن درد غلظت داشتی اسپرین موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *