رابطه اعتیاد به مواد مخدر و بیماری های روانی

اعتیاد اغلب با سایر بیماری‌های روانی همراه است و عده زیادی از افراد درحقیقت با هدف فرار از شرایط روانی سختی که در آن قرار دارند به اعتیاد روی می‌آورند. متاسفانه مصرف سو مواد نه تنها مشکل این افراد را برطرف نمی‌سازد، بلکه به سبب وابستگی مغز به مصرف یک محرک خارجی، مشکلات روانی به شکلی حادتر نمود می‌یابد.

به گزارش ترک باما، در این مطلب ما با محمد، فردی که سال‌هاست با اعتیاد دست به گریبان است هم صحبت شدیم، نگاهی به زندگی او که بیش از 9 سال با اختلال مصرف متامفتامین (شیشه) دست‌و‌پنجه نرم می‌کند به خوبی گویای این حقیقت است. او یکی از معدود افراد خوش‎شانسی بود که برای درمان اعتیادش تحت درمان قرار گرفت، اما این کمک ناقص به نظر می‌رسید. مانند بسیاری از افرادی که در تلاش برای بهبودی از اختلالات مصرف مواد هستند، او در نهایت شروع به مصرف دوباره مواد کرد.

در نهایت، او مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD)، یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جوانان تشخیص داده شد. او درمان ADHD را علاوه‌بر درمان اعتیاد به شیشه شروع کرد، و این موضوع بهبودی طولانی‌مدت او را به واقعیت تبدیل کرد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

اغلب مشکل اعتیاد به مواد‌مخدر و الکل با خوددرمانی شروع می‌شود

او گفت: «افزودن آدرال (دارو درمان افسردگی و ADHD) واقعاً زندگی من را تغییر داد. با نگاهی به گذشته، منطقی به نظر می‌رسد که من با مصرف مواد در حال خوددرمانی ADHD بودم که متاسفانه تشخیص داده نشده بود. برای من بسیار دلسردکننده بود که اطرافیانم زندگی خود را سر و سامان می‌دادند، در حالی که من برای انجام وظایف عادی و روزمره‌ام تلاش می‌کردم و شکست می‌خوردم. می‌توانم بگویم این موضوع تا حد زیادی باعث بازگشت من به مصرف مواد می‌شد.»

برای بسیاری از افراد، مشکل اعتیاد به مواد مخدر و الکل با خوددرمانی شروع می‌شود؛ یعنی استفاده از مواد برای مقابله با استرس موقت یا مدیریت علائم مشکلات مزمن سلامت روان انجام می‌شود، در حالی که ممکن است حتی فرد از وجود این بیماری‌های روانی اطلاعی نداشته باشد. استفاده از مواد به ویژه الکل، می‌تواند یک روش پذیرفته‌شده اجتماعی برای مقابله با احساسات منفی باشد.

بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر بسیار دشوار است و شکست در این تلاش اتفاقی رایج. اغلب اوقات، یک عنصر حیاتی نادیده گرفته می‌شود؛ داشتن شرایط بهداشت روانی یا به عبارت ساده‌تر راهنمایی‌های تخصصی، به‌صورت همزمان با ترک اعتیاد. درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، ADHD و سایر بیماری‌ها، با دارو یا سایر روش‎های درمانی، به منظور مقابله با بحران اعتیاد بسیار مهم هستند. مصرف بیش از حد مواد، سالانه جان بیش از 100 هزار نفر را می‎گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف الکل در طول همه‌گیری کووید-19 به‌عنوان ماده‌ای استرس‌زا افزایش یافته است. تحقیقات همچنین، مشکل مصرف الکل در دانشجویان را با خوددرمانی اضطراب اجتماعی مرتبط دانسته است. به طور مشابه، افراد مبتلا به افسردگی درمان نشده ممکن است متوجه شوند که مواد افیونی یا محرک‌ها، به طور موقت خلق‌و‌خوی آنها را تقویت می‌کنند و از این مواد برای این منظور استفاده نمایند.

گاهی دریافت داروهای غیرقانونی آسان‌تر از مراقبت‌های روان‌پزشکی است

زمانی که مراقبت‌های روانی به‎راحتی در دسترس نبوده یا غیرقابل دسترس باشد، افراد مبتلا به این بیماری‌های روانی و اعتیاد حاصل از آن اغلب تحت درمان قرار نمی‌گیرند. در برخی مواقع حتی دریافت داروهای غیرقانونی آسان‌تر از مراقبت‌های بهداشت روان پزشکی است، در حالی که احتمال ابتلا به اعتیاد و سایر بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهد.

اما استفاده از مواد برای درمان بیماری‌های روانی می‌تواند یک چرخه دشوار را ایجاد کند. استفاده از مواد برای مدیریت بیماری روانی می‌تواند منجر به اعتیاد شود و به نوبه خود بیماری روانی اصلی را بدتر نماید. مصرف منظم مواد‌مخدر یا الکل باعث می‎شود مغز با آن ماده سازگار شود که به‎عنوان نوعی وابستگی شناخته می‌شود. به طور موثر، مغز سیستم‌های انتقال‌دهنده عصبی خود را که داروها بر اساس آن‌ها عمل می‎کنند، کاهش می‌دهد. فردی که سعی در تسکین اضطراب از طریق مصرف مواد دارد، در بیشتر مواقع اضطراب بدتری را احساس می‌کند، زیرا مغز او اکنون برای تسکین به دارو وابسته است.

برای درمان بیماری‌های روانی و اعتیاد مشاوره تخصصی بگیرید

تبعیض‌های اجتماعی، انزوا، آسیب‌های دوران کودکی، فقر و عدم دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی، همگی می‌توانند در افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روانی و اختلالات مصرف مواد نقش داشته باشند. انگی که هم به اختلالات مصرف مواد و هم به بیماری‌های روانی وارد می‌شود، این عوامل را تشدید می‌سازد و فرد مبتلا به بیماری روانی و اعتیاد را منزوی‌تر و آسیب‌پذیرتر ساخته و باعث می‌شود کمتر به دنبال درمان ‌رود.

درهم تنیدگی بیماری‌های روانی و اختلالات مصرف مواد، نیاز به اقدام فوری دارد. تلاش برای معکوس کردن بحران اعتیاد و اوردوز باید چند‌وجهی باشد و بیماری روانی را هم  در نظر بگیرد. ما ابزارهای قوی و اثبات شده درمانی برای اعتیاد، به ویژه برای اختلال مصرف مواد افیونی داریم. چنانچه بنا به هر دلیلی به مصرف و مواد گرفتار شده‌اید و نیاز به کمک حرفه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید به صورت کاملا محرمانه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *