درمان اعتیاد سالمندان به تریاک با متادون بی خطر!

یک روانپزشک، دارو درمانی را بهترین روش برای درمان اعتیاد سالمندان به تریاک دانست و متادون را ماده‌ای بی‌خطر برای جایگزینی با تریاک اعلام کرد!

به گزارش ترک باما، کار اظهارنظرهای عجیب و غریب در حوزه درمان اعتیاد کم کم به جای باریک می کشد. چندی پیش بود که یکی از فعالان حوزه درمان اعتیاد اعلام کرد برخی معتادان باید تا پایان عمر به مصرف مخدر یا داروی جایگزین ادامه دهند چرا که مغز آنها دوپامین کافی تولید نمی کند!

اگر تصور می کنید این اظهارنظر عجیبی است بد نیست به نقطه نظرات دکترجمال شمس توجه کنید که سایت سلامت نیوز وی را روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معرفی کرده است. او معتقد است متادون ماده ای بی خطر است که می توان از آن برای جایگزینی تریاک و شیره استفاده کرد و با نظر پزشک تا پایان عمر به مصرف آن ادامه داد!

مطالب جدید را بخوانید:

این اظهارات نادرست افرادی را که قصد قطع مصرف متادون را دارند دچار تردید می کند. این درحالیست که اگر تجربه معتادان در حال بهبودی را جویا شوید آنها ترک متادون را از ادامه مصرف آن به مراتب بهتر می دانند. ضمنا متادون قطعا یک ماده بی خطر نیست و مصرف این داروی اعتیاد آور آثار زیان بار فراوان جسمی و روانی به دنبال دارد.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

اعتیاد سالمندان

درمان اعتیاد سالمندان به تریاک خطرناک نیست

البته این روانپزشک در ابتدای اظهارات خود را صحبت های منطقی و صحیحی مطرح کرده است. برای مثال او در پاسخ به پرسشی با این مضمون که  درمان اعتیاد سالمندان به تریاک سخت و خطرناک است، می گوید: افراد و بیماران فراوانی وجود دارند که فکر می کنند ترک اعتیاد سالمندان فرآیندی بسیار پرریسک و همراه با خطر و عوارض جانبی مخرب است . تصور آنها این است که درمان اعتیاد سالمندان احتمال سکته های مغزی ، قلبی و حتی فوت آنها را در پی دارد. باید دانست که این تصور کاملا اشتباه است.

دکتر شمس درباره شباهت های موجود در درمان اعتیاد سالمندان با درمان اعتیاد با جوانان  نیز نکته درستی اشاره کرده و گفته است؛ ترک اعتیاد سالمندان هم مثل جوانان به دو بخش تقسیم می شود؛ مرحله اول درمان اجبار به مصرف جسمی که اصطلاحا به آن سم‌زدایی می گویند و مرحله دوم درمان وابستگی روانی.

مطالب مرتبط را بخوانید:

اظهار نظر عجیب درباره بی خطر بودن متادون !

متاسفانه این روانپزشک در ادامه دارو درمانی با کمک متادون را به عنوان روشی بی خطر برای درمان اعتیاد سالمندان ذکر می کند و پا را از این فراتر گذاشته و این ماده را قابل مصرف تا پایان عمر معرفی می کند. وی در این باره می گوید:  درمان وابستگی جسمی، به وسیله پزشک در مراکز ترک اعتیاد و با ترکیب های متادون و شبیه به آن انجام می شود. این روش ممکن است بعد از مدتی طبق نظر پزشک قطع شود یا تا پایان عمر ادامه یابد. متادون ماده‌ای بی خطر و جایگزین خوبی برای موادی مانند تریاک و شبه تریاک است.

دکتر شمس در این مصاحبه اشاره ای به اعتیادآور بودن متادون و عوارض جسمی و روانی این ماده نکرده است. ضمنا وی درباره درمان وابستگی روانی به مواد مخدر نیز اشاره ای به جلسات NA که موثرترین و موفق ترین روش درمان اعتیاد در ایران است اشاره ای نکرده و به ذکر این نکته اکتفا کرده که درمان روانی به وسیله روان پزشک و مشاور انجام می گیرد.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

دارو درمانی از روش پلکانی برای ترک اعتیاد بهتر است!

وی در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما بهترین روش برای ترک اعتیاد سالمندان چیست می گوید: به دلیل این که روش پلکانی برای درمان اعتیاد سالمندان به تریاک یعنی همان روش کم کردن تدریجی مواد باید با برنامه‌ریزی خاصی انجام شود و این شیوه سمزدایی گاهی استرس زیادی به فرد سالمند وارد می کند، می تواند باعث ترس او و انصراف از ادامه مسیر شود. بنابراین بهترین شیوه برای ترک اعتیاد سالمندان استفاده از داروهای ترک اعتیاد است.

این اظهارات دکتر شمس درحالیست که تجربه افراد فراوانی که اعتیاد خود را در جلسات انجمن معتادان گمنام ترک کرده اند نشان می‌دهد دارو درمانی روش چندان موفقی در ترک اعتیاد به شمار نمی آید.

مشروح این مصاحبه در سایت سلامت نیوز در دسترس است.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

Sanaz

چه عجیب

ناشناس

سلام، بشخصه دلیل ترک افراد در رنج سنی ۶۰ به بالایی که بازنشسته هستند ودرامد کافی هم دارند واز تغذیه وفعالیت بدنی قابل قبولی هم برخوردارند را درک نمیکنم وبهذنظرم بهتر است به مصرف تریاک ادامه بدهند ….به عنوان کسی که بالای ۱۰ سال است در مسیر بهبودی هستم با این قسمت از صحبتهای دکتر شمس که اشاره به استرس بالای ترک برای افرادسالمند میکنند کاملا موافقم،البته ببخشید این نظر کاملا شخصیه وزنده در مقام اظهار نظر در این زمینه نیستم

بازم منم

ترک باید انقلابی باشه
یا ترک یا مرگ
بقیش سوسول بازیه کاوه

ناشناس

ممنون از این همه تلاش و اطلاع رسانی

سهیلم

این حرکت اقای روانپزشک یک جور تله از نوع علمی هستش، که میاد یه توضیح درست و علمی از موضوع ترک اعتیاد بیان میکنه و در ادامه توضیحاتی میده که خلاف واقعه هستن و در اخر هم ممکنه باز توضیحی اضافه کنن که علمی باشه. اونوقت خواننده گمان میکنه چون اول و اخرش درسته پس حتما کاملا هم درسته و شبه ای در این حرف بوجود نمیاد!

علی

واقعا باید دست از سر سالمندان برداشت….یه عمر کشیدن این اخر عمری هم بکشن خب

ساناز محمدی

ممنون از مطالب خوبتون.

فرهاد

این تیتر غلط انداز چیه زدید من فکر کردم متادون بی خطر‌ تولید شده مخصوص ترک اعتیاد سالمندان

ظفر

حالا سالمندان چند تا پک بزنن طوری نمیشه ، میشه !؟ نه اینکه فکر کنید میخوام خودمو توجیه کنم ولی من دیگه بچه‌هامو داماد و عروس کردم

قاسم

من اینقدر که برای ترک متادون اذیت شدم برای ترک تریاک اذیت نشدم لعنتی خیلی بد کوفتیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *