درمان اعتیاد از روش پرهیز مطلق بهتر است یا کاهش آسیب‌های مصرف؟

برای درمان اعتیاد ، پیروی از پرهیز سفت و سخت از مصرف هر گونه مواد مخدر بهتر جواب می دهد یا کاهش تدریجی مصرف و کنترل و مدیریت آسیب ها روش بهتری است؟

به گزارش ترک باما، برای حل معضل اعتیاد راه حل های گوناگونی ارائه شده است. برخی درمانگران اعتیاد، دارو درمانی را بهترین روش برای درمان اعتیاد می دانند. در کشور ما نیز کلینیک ها و پزشکان فراوانی از این روش برای درمان معتادان استفاده می کنند. بعضی دیگر از مشاوران ترک اعتیاد بهترین روش درمان این بیماری را پرهیز مطلق از مصرف هر گونه مواد مخدر به روش سقوط آزاد می دانند.

به این معنی که از دیدگاه آنها معتادان باید یک دوره سمزدایی را بدون کمک گرفتن از هیچ داروی تسکین دهنده جایگزین و با پشت سرگذاشتن طبیعی دردها و عوارض خماری، سپری کنند و بعد از آن نیز تا پایان عمر از مصرف هر گونه ماده مخدر، داروی اعتیادآور و مشروب الکلی خودداری کنند.

این روشی است که علاوه بر پرهیز مطلق از مواد مخدر ، پیاده سازی و اجرای اصول اخلاقی و معنوی در زندگی را نیز بخش مهمی از درمان اعتیاد می داند.

مطالب جدید را بخوانید:

ناتالی بیکر – درمانگر و محقق اعتیاد از آمریکا در این باره مقاله ای منتشر کرده که در ادامه گزیده ای از آن را می خوانید.

این یک سوال قدیمی است که کاهش آسیب های اعتیاد روش مناسبی برای درمان این بیماری مهلک است یا بهبودی مبتنی بر پرهیز مطلق؟ هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارند اما رویکرد هر یک از آنها به بهبودی کاملا متفاوت است.

از لحاظ تاریخی، درمان اعتیاد بیشتر بر یک مدل مبتنی بر پرهیز مطلق متمرکز شده است. مدلی که مدعی است پرهیز سفت و سخت و بدون کوچکترین لغزش برای بهبودی از اعتیاد ضروری است. یکی از محبوب‌ترین شکل‌های درمان اعتیاد، بازیابی مبتنی بر «فقط پرهیز» از روش انجمن الکلی‌های گمنام (AA) است . این روش توسط انجمن معتادان گمنام(NA) نیز مورد الگوبرداری قرار گرفته است. این برنامه یک برنامه بهبودی اعتیاد مبتنی بر پرهیز مطلق از مواد مخدر و الکل و اصول 12 قدمی است که بیش از 2 میلیون عضو در سراسر جهان دارد.

برآوردها حاکیست برنامه 12 قدمی NA نیز در ایران بسیار شکوفا و موفق عمل کرده و بیش از 200 هزار نفر از معتادان در ایران با پیوستن به این برنامه از اعتیاد فعال رهایی یافته اند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

بر اساس مجموعه ای از “اصول” که در Big Book of AA مشخص شده است، این برنامه ماهیتی معنوی دارد و از اعضای خود می خواهد که زندگی خود را به قدرتی بالاتر- خدایی که خود درک می کنند – بسپارند و همچنین 12 دستورالعمل – یا 12مرحله – را برای بهبود شخصیت خود و مقابله با وسوسه های اعتیادی به کار بگیرند.

برای برخی افراد که با مفاهیم معنوی و مذهبی مشکل دارند، برنامه AA به دلیل تاکیدهای معنوی آن خوش آیند نبوده است. به هر حال، همه مردم با ایده دعا کردن یا تمرکز بر معنویت راحت نیستند. برخی دیگر از معتادان چارچوب های این برنامه را بسیار سفت و سخت می‌دانند، به‌ویژه زمانی که به الزام کامل پرهیز مربوط می‌شود.

منتقدان روش های پرهیزمدار می گویند ننگ برچسب زدن به خود به عنوان الکلی یا معتاد تا پایان عمر باعث می شود بسیاری از افراد پشت برچسب این بیماری پنهان شوند و به دنبال درمان خود و مسئولیت های بهبودی از این بیماری نباشند.

در نتیجه این انتقادات، برنامه هایی با هدف کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد بدون تشویق به پرهیز گرفتن از مصرف مواد و الکل تدوین شده است.

کاهش آسیب مجموعه ای از استراتژی ها و ایده های عملی با هدف کاهش پیامدهای منفی مرتبط با مصرف مواد مخدر و اعتیاد است. این مجموعه شامل طیفی از استراتژی‌ها – از مصرف ایمن‌تر و مصرف مدیریت‌شده تا پرهیز تدریجی – را شامل می شود.

کاهش آسیب مستلزم آن است که سیاست های طراحی شده برای کاهش آسیب به مصرف کنندگان، به نیازهای خاص هر فرد معتاد و جامعه ای که در آن زندگی می کند، توجه کند و این سیاست ها ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد بنابراین هیچ فرمول جهانی ثابتی برای اجرای آن وجود ندارد.

اما در حالی که حامیان رویکرد کاهش آسیب بر این باورند که این رویکرد به شناخت اولیه رفتارهای خطرناک نوشیدن الکل و مواد مخدر کمک می‌کند و با افزایش آگاهی معتادان زمینه درمان اعتیاد آنها فراهم می شود مخالفان معتقدند که این روش به سادگی به معتادان امکان می‌دهد به مصرف مواد و نوشیدن الکل با تمام خسارت های مالی و جانی آن ادامه دهند. این مخالفان همچنین به میزان موفقیت پایین و عدم تمایل آن افراد به دنبال درمان اشاره می کنند زیرا خیلی ساده هیچ معتادی تا به شدت مجبور نباشد، نمی خواهد به طور کامل مصرف خود را متوقف کند.

باید اذعان کرد هر دو روش درمانی مزایا و معایب خود را دارند و هیچ انتخاب مطلقا “درستی” وجود ندارد. به هر حال، اعتیاد یک بیماری شخصی است و بهبودی را می توان به طرق مختلف پشتیبانی کرد. بنابراین، مهم است که آن روشی را که برای درمان اعتیاد شما مناسب است پیدا کنید و سپس به آن پایبند و متعهد باشید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

عسل

سلام در مورد مشکلات روحی مثل افسردگی و سایر مشکلات روانی هم مشاوره دارید؟

ک

روشی که گفتید خیلی سخته یه روش آسون تر سراغ ندارید

مجید

من نمی دونم کی به شما گفته ما اصلا نکشیم ترک کنیم برامون خونه والا من تا شروع میکنم قطع کامل استخون درد میکشه منو یه راهکار عملی بدین جون عزیزاتون

ناشناس

آقا من نمیدونم چرا میرم جلسه ان ای هر بار از یکی رنجش میگیرم برمیگردم چند وقت پیش یه نفر یه زری بلانصبت زد من به ولله میخواستم بعد از جلسه برم چپ و راستش کنم ببخشید بد دهنی کردم ولی بعضیا آدم نیستن بقرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *