جوانان خطر اعتیاد به گل و حشیش را جدی نمی‌گیرند!

تحقیقات بین‌المللی نشان دهنده این واقعیت است که جوانان خطر اعتیاد به گل و حشیش را جدی نمی‌گیرند!

کافیست برای گشت و گذار سری به بوستان‌های شهر بزنید تا به رواج مصرف گل و حشیش در میان جوانان و حتی نوجوانان پی ببرید. خصوصا اگر در کلان‌شهرهایی مثل تهران دقایقی را در یک پارک سپری کنید به احتمال فراوان بوی مصرف حشیش و گل، که مصرف کنندگان آن غالبا جوانان 18 تا 30 ساله‌اند، مشام‌تان را پر خواهد کرد.

صحبت با این جوانان حکایت از آن دارد که خطری از ناحیه مصرف و اعتیاد به گل و حشیش احساس نمی‌کنند. بعضی از آنها مدعی هستند که 3 سال و حتی بیشتر است که گل یا حشیش مصرف می‌کنند. اما کنترل و اختیار مصرف در دست آنها قرار دارد و هر زمان که بخواهند مصرف نمی‌کنند.

شوخی تلقی کردن اعتیاد به گل و حشیش توسط جوانان

اگر از آنها بپرسید طولانی ترین زمان قطع مصرفشان چقدر است، پاسخ بسیاری از آنها این است که حداکثر2 یا 3 روز مصرف نکرده‌اند! برخی دیگر نیز می‌گویند 2 تا 3 هفته مصرف نکرده‌اند. این قطع مصرف‌ها که درد فیزیکی نداشته اما بی‌قراری و کلافگی و اصطلاحا «نَسَخی» به همراه داشته از نظر آنها چیزی نیست که باید نگرانش باشند.

متاسفانه جوانانی که در دام گل و حشیش گرفتار می‌شوند حتی بعد از سال ها مصرف و محکم شدن ریشه های اعتیاد در جسم و روح شان از پذیرش این که این مواد به شدت اعتیادآور و مضر هستند، تن می‌زنند.

این بزرگترین خطری است که مصرف کنندگان گل و حشیش را تهدید می کند. آنها اعتیاد به گل و حشیش را شوخی تلقی می کنند در حالی که شوخی تلقی کردن این اعتیاد بهای بسیار سنگینی دارد. جدی نگرفتن پیامدهای مخرب گل و حشیش تا جایی است که جوانان مصرف کننده این مواد، با صراحت این مواد را مفید و شادی آور می دانند و مصرف آن را به هر کس که در دایره ارتباطی نزدیک آنها قرار گیرد، توصیه می کنند!

مطالب پربازدید را بخوانید:

گزارش های بین المللی درباره جدی نگرفتن خطرات گل و حشیش

آخرین گزارش سالانه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد که تابستان سال گذشته منتشر شد نیز به این نکته مهر تایید زده است که قدرت اعتیادآوری کانابیس – گیاه شاهدانه و مشتقات آن از قبیل گل و حشیش –  طی بیش از دو دهه اخیر تا 4 برابر افزایش یافته است. این گزارش می افزاید تحقیقات حاکیست مواد موثر در کانابیس که موجب توهم و سرخوشی کاذب می‌شوند در 20 سال اخیر حدود 4 برابر افزایش یافته است.

همچنین تحقیقات نشان می دهد مصرف کانابیس و مشتقات آن مخصوصا در کسانی که مصرف‌کنندگان طولانی مدت این مواد هستند، به سلامت آنها آسیب های جدی وارد کرده است. با این حال گزارش سازمان ملل نیز به این نکته تاکید می کند که سال‌های اخیر از تعداد جوانان و نوجوانانی که اعتیاد به گل و حشیش را مشکل آفرین و خسارت بار می‌دانند، 40 درصد کاسته شده است.

داده‌های استخراج شده از این گزارش نشان می‌دهد طی بازه زمانی سال های  2019-2002 ، میزان ماده اصلی روانگردان موجود در کانابیس و مشتقات آن همچون حشیش و گل در اروپا از 6 درصد به 11 درصد افزایش داشته است. اعتیاد آوری گل و حشیش‌های مورد استفاده در آمریکا نیز بین سال‌های 2019-1995 از 4 درصد به 16 در صد افزایش داشته است.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ترانه

راستش من اصلا جدی نمیکرفتم اعتیاد به گل رو آخراش دیگه چند روز تو توهم می موندم و باعث شد بترسم از طرفی هم اینقدر سرفه میکردم زمان کشیدنش که حس کزدم دارم ریه ام رو نابود میکنم

کیمیا

یکی از هم دانشگاهی های ما ساقی دانشگاه شده بود، بچه ها به راحتی تو حیاط و چمنا ازش گل میخریدن و بعد میکشیدن. انگار مثلا تو تگزاسیم! البته بعدشم عجیب غریب نمیشدن و کار خاصی نمیکردن فقط یکم خوشحال میشدن، برای همین خیلیای دیگه ام که مشکلی نمیدیدن دوست داشتن امتحان کنن

ناشناس

متاسفانه جوانان موادی رو که اصطلاحا خماری جسمی (مثل تریاک وشیره وهروئین)نداشته باشه رو اساسا اعتیاد آور نمیدانند

اکبر

سلام این حاجی ما میگه گل دارو حساب میشه و مواد مخدر نیست همیشه هم استفاده میکنه

Sanaz

گل خیلی اعتیاد آوره بعضی ها شوخی شوخی تو دامش می افتن

علی

متاسفانه کشت قاچاقیش در ایران زیاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *