ترک متادون در خانه با دارو یا بدون دارو؟ / 3 راهکار برای ترک موفق

من مجبور به ترک متادون در خانه شدم و این کار را در تعطیلات نوروز انجام دادم. این تجربه را می نویسم که به معتادان این ماده مخدر کمک کنم.

به گزارش ترک باما، مصرف روزانه 20 سی سی شربت متادون در 3 سال از من یک معتاد به تمام معنا ساخت. اولین بار این شربت را یکی از دوستانم به من معرفی کرد. من مشکل انزال زودرس یا همان زود انزالی داشتم. همیشه هنگام رابطه جنسی با همسرم این اضطراب آزارم می داد که بی موقع ارضا شوم و نتوانم وظایف زناشویی ام را به خوبی انجام دهم. روزی یکی از همکارانم از روابط جنسی موفق خود با حالتی مغرورانه و پیروزمندانه صحبت کرد.

حرف هایش روی من تاثیر شدیدی گذاشت و از او خواستم راز طولانی شدن زمان رابطه جنسی اش را به من هم بگوید. اینجا بود که او شربت متادون را به من معرفی کرد. از اولین بار مصرف تا زمانی که وادار به ترک متادون در خانه شدم حدود 3 سال طول کشید. مصرف را از 2 سی سی شروع کردم و وقتی به خودم آمدم دیدم یک معتاد کامل با مصرف روزی 20 سی سی متادون هستم.

نزدیک تعطیلات نوروز سال 1400 در حالی که کرونا هم در کشور جولان می داد ناگهان از طرف مدیریت شرکتی که در آن کار می کردم به تمام پرسنل اعلام شد بعد از تعطیلات نوروز از همه آزمایش اعتیاد گرفته می شود. این خبر مثل آوار بر سر من خراب شد.

من چند بار سعی کرده بودم مصرف شربت متادون را قطع کنم اما هر بار بعد از گذشت 48 ساعت بدن درد، آبریزش بینی، کلافگی، بی خوابی و سردرد و پرش اندام های بدن انقدر مرا عذاب می داد که از ترک منصرف می شدم. این بار چاره ای نداشتم و باید این کار را به نتیجه می رساندم. از طرفی من از کلینیک ها و کمپ های ترک اعتیاد به شدت ترس داشتم و می خواستم ترک متادون در خانه را با همه سختی‌هایش انجام دهم.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

برای این که در این کار موفق شوم در گوگل سرچ کردم و یک مرکز مشاوره ترک اعتیاد را پیدا کردم. مشاور آن مرکز مرا راهنمایی کرد که چطور موفق شوم ترک متادون در خانه را انجام دهم. در طول دوره درمانم هم چند بار با او تلفنی صحبت کردم. نهایتا پس از یک دوره حدودا 25 روزه من توانستم از عوارض خماری بهبود پیدا کنم.

در ادامه راهکارهایی که در طول این مدت به من کمک کرد را می نویسم شاید این راهکارها به یک معتاد دیگر هم کمک کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

درمان اعتیاد به متادون در خانه

1. فکر خوردن داروهای جایگزین را از سرتان بیرون کنید

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما در اولین قدم باید هر فکری که در مورد خوردن داروهایی برای کاهش درد به ذهنتان خطور کرد را فراموش کنید. این داروها نمی تواند به بهبودی شما کمک خاصی بکند. این موضوع را مشاور مرکز درمان اعتیاد به من گفت و من آن را طی مدتی که در حال کم کردن مصرفم بودم به خوبی رعایت کردم.

زمانی که در اواسط تعطیلات نوروز به نقطه ای رسیدم که باید قطع مصرف می کردم ترس شدیدی مرا فرا گرفت و دوباره با آن مشاور تماس گرفتم. او این بار هم توصیه اش را تکرار کرد و گفت از این که بلایی به سرم بیاید ترسی نداشته باشم. مصرف من در آن زمان به روزی 3 سی سی رسیده بود و هر روز بدن درد و سر درد داشتم ولی تحمل می کردم. شب ها هم نمی توانستم بخوابم. مشاور به من گفت همین عوارض بعد از قطع مصرف هم ادامه خواهد داشت و فقط کمی بیشتر می شود. حرف او درست بود و بعد از قطع مصرف و ترک متادون در خانه ، دردها و خماری من خیلی بیشتر نشد.

ممکن است در سایت های مختلف بخوانید که می توانید دردها و خماری که ترک متادون در خانه را می‌توان با داروهای غیراعتیادآور مثل استامینوفن معمولی(استامینوفن فاقد کدیین) یا مسکن بسیار مشهور دیگر در ایران یعنی ژلوفن یا ناپروکسن تسکین دهید اما بدانید که این توصیه ها کاربرد چندانی برای شما ندارند.

به بیان دیگر حتی اگر این داروها را بخورید کمک خاصی به رفع خماری شما نخواهد شد.

2. خودتان را در دست و بال روانپزشکان اسیر نکنید

شاید بعد از کاهش مصرف و قطع کامل مصرف متادون احساس غم و پوچی سراغتان بیاید و تصور کنید خیلی افسرده و مضطرب هستید. در این گونه مواقع شاید به این فکر بیفتید که سراغ روانپزشک بروید. توصیه من به شما این است که کمی صبور باشید و تا یک ماه بعد از قطع مصرف به روانپزشک مراجعه نکنید.

این توصیه ای بود که مشاور ترک اعتیاد به من کرد و گفت در برابر غم و حس پوچی که در دوران سم زدایی در من ایجاد می شود صبور باشم و عجولانه به روانپزشکی مراجعه نکنم.

واقعیت این است که غم و ناراحتی که بعد از ترک متادون در خانه تجربه می کنید ربطی به افسردگی شما ندارد و جزو عوارض ترک اعتیاد است. این ناراحتی و افسردگی حدود یک ماه بعد از ترک مرا رها کرد و شادی و خنده به روحیه من بازگشت. متاسفانه روانپزشکان کشور ما یا بهتر است بگویم بسیاری از روانپزشکان ما آشنایی چندانی با موضوع ترک اعتیاد ندارند.

هر معتادی که در دوران کاهش مصرف یا قطع مصرف و سمزدایی به آنها مراجعه کند و از احساس افسردگی شکایت کند با داروهای ضد افسردگی او را روانه خانه می کنند. این داروها در دوران سمزدایی نباید مصرف شوند و اگر معتادی افسردگی داشته باشد باید بعد از 2 ماه کامل که از قطع مصرف و ترک متادون در خانه گذشت به روانپزشک مراجعه کند.

3. ترک متادون در خانه یک همراه صبور و جدی می خواهد

وقتی اولین بار با مشاور از قصدم برای ترک متادون در خانه صحبت کردم او سعی کرد مرا از این کار منصرف کند.پیشنهادش این بود که به یک مرکز سمزدایی بروم و دوره 2 تا سه هفته ای سمزدایی را در جایی غیر از خانه سپری کنم. وقتی از او علت را پرسیدم گفت : حضور شما به تنهایی در خانه برای دو هفته آن هم در حال گذراندن درد و خماری و بی خوابی به هیچ عنوان عاقلانه نیست و باید یک همراه داشته باشید.

من گفتم همسرم کنار من خواهد بود. مشاور به من گفت این یک تصمیم بسیار خودخواهانه است چون شما در طول این مدت عصبی و بی حوصله و بی خواب خواهید شد و همسرتان از همراهی با شما و دیدن این شرایط آسیب خواهد دید. متاسفانه من فهم و درک لازم را برای پذیرش این واقعیت نداشتم و ترک اعتیاد در خانه را با خودخواهی تمام در حالی که همسرم کنارم بود انجام دادم. او با صبوری در کنار من ماند ام برخی شب ها که کلافگی و بی خوابی اذیتم می کرد من به او پرخاش کردم .

حتی یک بار که خماری و دردهایش بی تابم کرده بود از او خواستم و در واقع تهدیدش کردم که به داروخانه برود و برای من قرص های مسکن تهیه کند. همسرم ناچار می خواست این کار را انجام دهد که در آخرین لحظه پیشنهاد کرد با مشاور ترک اعتیاد تماس بگیرم و من این کار را انجام دادم و مشاور از این کار – خرید داروهای مسکن  و مصرف آنها – منصرفم کرد. توصیه من به شما این است که اگر می خواهید ترک متادون در خانه را تجربه کنید یک نفر غیر از همسرتان یعنی یک مرد قوی و سالم و جدی را در کنار خود داشته باشید که خود این فرد باید صبور باشد و تجربه ترک اعتیاد را هم ترجیحا داشته باشد وگرنه ممکن است با شما درگیر شود یا شما را وسط دوران خماری تنها بگذارد.

برای سرگرم شدن خود برنامه ریزی کنید

به عنوان کسی که موفق شدم متادون را در خانه ترک کنم به تمام افرادی که قصد دارند دوره ترک متادون در خانه را با موفقیت سپری کنند توصیه می‌کنم برای سرگرم کردن خود طی دوره سمزدایی برنامه ریزی کنند.

ترک شربت متادون در خانه

این برنامه ریزی به خصوص در شب ها به شما کمک می کند که بی خوابی خود را تحمل کنید. وقتی متادون را ترک می کنید کلافگی وبی حوصله گی خواهید داشت و بهتر است روی این حساب نکنید که با علاقه به کارهایی مثل فیلم دیدن یا کتاب خواندن بپردازید. واقعیت این است که احتمالا اصلا حوصله کتاب خواندن را نخواهید داشت ولی فیلم برای شما قابل تحمل تر است.

مهم این است که ذهنتان را از فکر کردن به درد و کلافگی خود دور و منحرف کنید. شاید کمی پیاده روی بتواند به شما کمک کند اما مسلما ورزش های سنگین شما را خسته و عصبی می کند و بدن دردتان را افزایش می دهد. اگر به استخر دسترسی داشتید بهترین کار این است که کمی در آب راه بروید. شب های سخت ترک متادون در خانه با فیلم و سریال دیدن زودتر سپری می شوند و نهایتا این که آزادی از اسارت متادون ارزش این سختی ها را دارد.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک متادون در خانه چه مدت طول خواهد کشید؟

مدت زمانی که طول می کشد یک نفر خماری های متادون را به آخر برساند برای افراد مختلف در سنین گوناگون و مقدار مصرفی که دارند، متفاوت است. این زمان بستگی زیادی به مقدار متادونی که مصرف می کرده اید و دوره زمانی آن – 6 ماه ، یک سال، 2 سال ، 5 سال یا بیشتر – دارد. آثار خماری متادون می‌تواند ۴ تا ۶ ساعت بعد از آخرین دوز آغاز شود اما این علایم در ساعت های اولیه چندان شدید نیستند.

بعد از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت خماری من بیشتر و بیشتر شد و از روز سوم تا دهم بسیار اوج گرفت. از روز دهم رفته رفته از شدت خماری کم شد اما بی خوابی ادامه داشت. نهایتا سه هفته بعد از تعطیلات نوروز دیگر اثر چندانی از خماری در من نبود در حالی که 13 روز بود که قطع مصرف کامل کرده بودم. از آزمایش اعتیاد هم که دو هفته بعد از آن انجام شد سربلند بیرون آمدم.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

عباس

من دو بار برای ترک متادون اقدام کردم هر دو بارم ناموفق خیلی ماده موذیه این کاش از روز او.ل میدونستم خودمو گرفتارش نمی کردم

نرگس

شوهر من مصرف کننده بود الان اگر راست بگه چند ماهه ترک متادون کرده ولی کاراش همونی که بود هست هنوز بدتر هم شاید شده مثلا هر چی تو خونه میشه میره کف دست همکارا و دوستاش میذاره منظورم از هر چی حتی مسائل خیلی خصوصی مونه ها وقتی هم بهش میگم اینکارو نکن بهش پرخاشگری میکنه بعدشم اینه دوست باز بود دوست باز تر هم شده قبلا هفته ای دو بار می رفت خونه دوستاش الان هر شب میره با دوستاش دور همی به نظر شما به این آدم میشه امید داشت اصلا یا من دارم وقتم رو تلف میکنم باهاش

موسی

تنها راهش انجمن معتادان هست
خانواده های دیگه ای هم هستن که می تونید با اونها رابطه برقرار کنید

مهدی

.تجربه شخصی من برای کسانی که میخواهند متادون راقطع کنند .به جای کشیدن درد خماری در مراحل قطع مصرف کامل که حدود ۷۵ روز طول می‌کشد .باروش کم کردن دوز هر چهار روز نیم سی سی مصرف را به بیست میلی گرم یاچهار سی سی برسانید وبعد هر ۷روز نیم سی‌سی تابه نیم سی سی و۱۵ روز نیم سی سی ادامه میابد تا به صفر برسد دراین روش به جای ۷۵ روز درد ناراحتی شدیدبدون درد وخماری به کارتان پایان می‌دهید.

مهسا

شوهر من میگه متادون رو ترک کرده و خیلی هم خجسته شده این مدت ولی من فکر میکنم این نوع موادش رو تغییر داده میشه علائم ترک متادون رو هم بنویسید طرف بعد از ترک چه جوری میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *