ترک شیشه در 21 روز امکان پذیر است؟

دوره های درمانی در کمپهای ترک اعتیاد 21 روزه است اما سوال اینجاست که ترک شیشه در 21 روز با موفقیت انجام شدنی است یا خیر؟

اعتیاد به شیشه یکی از شایع‌ترین انواع اعتیاد در کشور ما است. رهایی از اعتیاد به شیشه با ترک دیگر اعتیادها تفاوت‌هایی دارد که در صورت ناآگاهی از این تفاوت‌ها، تلاش فرد معتاد برای ترک شیشه با شکست مواجه می‌شود.

بسیاری از معتادان به شیشه برای سم زدایی به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می کنند. دوره درمانی در این کمپ‌ها 21 روزه است. البته در پایان یک دوره معمولا به معتادان شیشه به شدت توصیه می‌شود که به یک دوره 21 روزه اکتفا نکنند.

متاسفانه به دلیل عملکرد  غیرحرفه ای و غیر اخلاقی برخی از مسئولان و صاحبان کمپ ها ، اطمینان به صحیح بودن توصیه های آنها از بین رفته است. در نتیجه وقتی در کمپ ها به معتادان شیشه توصیه می‌کنند دوره درمانی خود را تمدید کنند، بعضی از معتادان این توصیه را به منفعت طلبی صاحبان کمپ ها نسبت می‌دهند.

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد به تریاک، شیشه، متادون،
شربت تریاک و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

به هر حال نمی‌توان از این واقعیت چشم پوشی کرد که هر چه معتادان دوره های بیشتری را در کمپ ها سپری کنند، پول و سود بیشتری عاید صاحبان کمپ ها می‌شود. اما پرسش اینجاست که ترک شیشه در یک دوره 21 روزه اصولا امکان پذیر است یا خیر؟

مطالب مهم و مفید درباره بهبودی از اعتیاد را بخوانید:

خماری متفاوت ترک شیشه

در پاسخ باید به تفاوت های اعتیاد به شیشه به عنوان یک ماده محرک شیمیای و اعتیاد به مخدرهای آشنایی همچون تریاک، شیره و هروئین اشاره کرد. باید دانست ترک اعتیاد به شیشه ، دوره سم زدایی بسیار متفاوتی با سم زدایی تریاک و شیره و هروئین دارد.

خماری ترک شیشه هم بسیار متفاوت از خماری ترک شیره و تریاک و دیگر مواد مخدر است. برای مثال هفته اول و دوم بعد از قطع مصرف شیشه، علائم خماری این ماده را می توان کاملا مشاهده کرد و این خماری بیشتر حالت روانی دارد تا حالت جسمانی.

خواب زیاد، احساس گُم کردن شخصیت ، احساس پوچی ، بی حوصلگی و بی حالی، گوشه گیری  ، عصبانیت‌های ناگهانی، بی اشتهایی و … شایع‌ترین نشانه‌های خماری معتادان شیشه در  هفته اول و دوم  بعد از قطع مصرف است.

ترک شیشه

ماه عسل فریب انگیز در هفته چهارم تا ششم ترک شیشه

پس از سپری شدن هفته اول و دوم قطع مصرف شیشه، حال معتاد ظاهرا رو به بهبود می‌رود. در این ایام فرد معتاد به شیشه تصور می‌کند خماری‌اش تمام شده است. این احساس بهبودی حدودا 4 هفته و گاه 6 تا 8 هفته طول می کشد. به این مدت ماه عسل ترک شیشه می گویند که نامی رمانتیک برای حس و حالی فریب انگیز است.

اگر در این مقطع معتاد آگاهی از وضعیت روانی خود نداشته باشد و به حال خود رها شود احتمالا بعد از سپری شدن 4 تا 8 هفته از قطع مصرف شیشه به چرخه مصرف این ماده محرک خطرناک بازخواهد گشت.

برای مشاوره تخصصی رایگان درباره ترک اعتیاد به تریاک، شیشه، متادون،
شربت تریاک و سایر مخدرها با شماره 09194085047 تماس بگیرید

دیواری که گذر از آن برای معتادان به شیشه آسان نیست

علت این اتفاق این است که حدود بعد از یک الی دو ماه از قطع مصرف شیشه، سلول های مغز فرد معتاد به شیشه ترمیم آسیب های وارد شده توسط این ماده را آغاز می‌کنند. با آغاز ترمیم سلول های مغز، حس و حال خوب فرد معتاد به شیشه از بین می رود و علائم ناخوشایند خماری را در خود حس خواهد کرد.

این علائم باز هم جسمی و فیزیکی نیستند اما حالت روانی آنها هم به صورتی نیست که تحمل آن ساده باشد. اختلال خواب، کابوس‌های شبانه، احساس بی‌معنی بودن زندگی، بی حوصلگی و خشم و افسردگی از شایع‌ترین عوارض خماری این مقطع است.

افراد حرفه ای در ترک اعتیاد به این مقطع از ترک شیشه که بعد از مقطع ماه عسل آغاز می‌شود و طولانی مدت است، مرحله دیوار می‌گویند.

متاسفانه باید گفت این مقطع از ترک شیشه یعنی دوره دیوار برای معتادان به این ماده محرک حدودا 3 تا5 ماه به طول می‌انجامد. اینجاست که دوران سخت و دشوار فرد معتاد به شیشه که قصد ترک این ماده جهنمی را دارد، شروع می‌شود.

چنانچه فرد معتاد به شیشه در این مقطع پر از وسوسه، ثابت قدم باشد و دوباره مصرف یا به اصطلاح لغزش نکند سلول های مغز وی فرآیند ترمیم را ادامه خواهند داد و به تدریج در ماه های آخر این دوره علائم خماری شیشه در وی رو به کاهش می‌گذارد.

بهبودی از اعتیاد به شیشه از ماه 5 قطع مصرف شیشه معمولا با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند و فرد معتاد ماه به ماه حال و احساس بهتری را تجربه می کند.

نکته مهم درباره ترک شیشه در دوره 21 روزه کمپ

ثابت قدم ماندن در مسیر ترک اعتیاد به شیشه کار ساده ای نیست اما این امر با حرکت به سوی روان درمانی و خصوصا شرکت در جلسات گروه درمانی همچون جلسات معتادان گمنام (NA) بسیار آسان‌تر خواهد بود.

از مطالب فوق می‌توان نتیجه گرفت که در پایان دوره21 روزه سم زدایی ترک شیشه در کمپ ، معتادان وارد دوره ماه عسل می‌شوند. در واقع فرد معتاد به شیشه بعد از 21 روز دیگر ضرورتی برای قرنطینه شدن در کمپ نخواهد داشت. البته وی باید در پی روان درمانی و گروه درمانی باشد تا بهبودی خود را که با قطع مصرف آغاز شده ، به صورت موفقیت آمیزی ادامه دهد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

اکبر

با سلام کاملا درسته موادهای مخدر و افیونی تنوع بسیار بالایی دارند کمپ های موجود هم استاندارد و روش خاصی برای هر کدوم ندارند همه رو به یک شکل به سمت ترک می برن باید شیوع های جدید و روش های خاص برای مواد مخدر های خاصی مثل شیشه و کراک استفاده بشه

علیزاده

چقدر ترک شیشه سخته….ثبات قدم خیلی زیادی میخواد که متاسفانه همه ندارن😐

علی

بسیار مطالب مفید بود برای اولین بار بود که به بصورت ریز مباحث ترک شیشه بیان شده بود.واقعا عالی بود

R

عالی بود

محمود

ترک شیشه خیلی سخت‌تر از ترک بقیه مواداس. گول اینو نخورید که میگن شیشه خماری نداره. شیشه وقتی بخوای ترک کنی بدن درد نداری ولی مخ‌ درد داری. آنقدر عصبی میشی که میخوای هر کی حرف میزنه خفه کنی. از دو سه هفته بعد از ترک حالت بهتر میشه ولی باز ۲ ماه بعد حال بدیا شروع میشه . بی قراری شروع میشه. خیلی مواد بدیه

phoenix

ترک شیشه هم مثل ترک انواع دیگه مواد مخدر و محرک و اعتیاد آور یک جور فرآینده. برای موفق عمل کردن در این فرآیند باید برنامه و آگاهی داشت. قطعا ترک‌شیشه آسون نیست اما افراد زیادی موفق شدن این ماده را ترک کنن و زندگی خودشونو بازسازی کنن. تجربه این افراد می تونه به بقیه افرادی که خواستار ترک‌شیشه هستن ، کمک کنه

ARMIN ASADI

آسیبهای متاآمفی تامین و آمفی تامین بیشتر بر سیناپس ها هستند به ساختاری که میان دو سلول عصبی شکل می‌گیرد و اجازه می‌دهد یک سیگنال (پیام) از نورون مبداء به نورون مجاور‌ حرکت دوپامینی هم میگویند
مصرف دو محرک بالا باعث میشود در دراز مدت این دوپامین ها واکنش طبیعی برای انتقال را انجام ندهند پس دوره دیوار بدترین و فریبنده ترین زمان برای فردی است که در مسیر بهبودی قرار دارد معمولا حرکات طبیعی در یک بازدهی زمانی 16الی 24هفته شکل میگیرد به این دلیل است که فرد بدلیل نشناختن عامل دوباره و دوباره به مسیر اشتباه باز میگردد

ممد

من تا الان هر کار کردم برای ترک شیشه نتونستم الان زنمم گرفتار شده مصرف نداشته ولی چون خیلی تو‌خونه کشیدم روش تاثیر گذاشته خیلی عذاب وجدان کرفتم میگم بذار برو خیلی کم آوردم دعا کنید برام

مهدی

سلام
خیلی مطالب مفید و آگاهی بخش بود . اگر برای آگاهی خانواده ها از نحوه ی برخورد و مدیریت رفتارشون در همراهی با بیمارشون هم مطلب بگذارید بسیار مفید خواهد بود .
ممنون از مطالب مفیدتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *