ترک شیره معتاد 68 ساله به صورت پلکانی (قسمت دوم / داستان واقعی)

پدرم در 68 سالگی به دلیل مبتلا شدن به فراموشی های گاه و بیگاه و عوارض متعددی که اعتیاد برایش ایجاد کرده بود پذیرفت برای ترک شیره اقدام کند.

برای پدر من پذیرش این که دیگر نمی تواند معتاد بماند به صورت فرآیند و کم کم اتفاق افتاد. او به زندگی با مصرف مواد مخدر به شدت خو کرده بود. کار و زندگی اش را بر اساس مصرف مواد مخدر تنظیم کرده بود.

اگر بیماری دمانس – نوعی بیماری مغزی که ازعوارض آن فراموشی است – نبود پدرم به احتمال فراوان هیچ وقت رنگ پاکی از مواد مخدر را نمی دید.

او حتی وقتی متوجه شد بعضی اوقات فراموشی چنان بر او غلبه می کند که موادش را در گوشه و کنار خانه جا می گذارد باز هم برای ترک شیره تردید داشت.

نیاز بود که یک پزشک متخصص به او هشدار بدهد اعتیاد شدید به شیره تریاک و سیگارهای متعددی که در زمان نئشگی مصرف می‌کند، بیماری‌اش را تشدید خواهد کرد و به زودی روزی فرا می‌رسد که به یک سایه تبدیل می‌شود.

من دو هفته بعد از آن که پدرم برای بار دوم موادش را در توالت جا گذاشت او را برای معاینه نزد پزشک مغز و اعصاب بردم. دکتر بعد از دیدن نتیجه ام آر آی از مغز و پرسش های دقیقی که از پدرم کرد، هشداری را که شنیدنش برای پدرم لازم بود را به او داد.

دکتر به پدرم گفت نام بیماری او دمانس است. ضمنا راه کنترل این بیماری تغییر سبک زندگی و خودداری از مصرف هر نوع مواد مخدر و دخانیات است.

راهکار پدرم برای ترک شیره به صورت تدریجی

وقتی از اتاق پزشک خارج شدیم به پدرم گفتم: شما شیره را به عنوان یک داروی آرامبخش مصرف می کردید ولی این دارو دیگر برایتان مفید نیست. باید حتما آن  را ترک کنید.  پدرم با تزلزل گفت : کم کم ترکش می کنم!

روشی که پدرم در آن روز برای ترک از آن صحبت کرد همان روشی بود که سرانجام با آن اعتیادش به شیره را ترک کرد. به این معنی که اون اعتیادش را به صورت پلکانی ترک کرد. البته ماجرای ترک اعتیاد پدرم و به عبارت بهتر سم زدایی بدن او از شیره تریاک به صورتی که او فکر می‌کرد به پایان نرسید.

من مدت 2 ماه هر هفته به او یادآوری می کردم که باید اعتیادش را ترک کند و او هم هر بار می گفت الان آمادگی اش را ندارم! مثل همه معتادانی که به انتهای خط رسیده اند و گاهی به ترک فکر می کنند او هم هر بار که از ترک اعتیاد با او صحبت می کردم وعده هفته بعد را می داد!

راهکار پدرم برای ترک اعتیاد موکول کردن این کار از این هفته به آن هفته بود اما در این بین اتفاقات بد و ناخوشایند همچنان می افتاد و ادامه مصرف را برای او دشوار می کرد.

یک روز که در خانه یک جشن کوچک تولد برای تنها نوه خانواده گرفته بودیم، از پدرم کارهایی سر زد که همه خانواده ما را نگران کرد.

این داستان ادامه دارد …

مطالب مرتبط را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

علی

خیلی خوب بود عالی

ARMIN ASADI

تزریق امید ایجاد تمایل و در نهایت میل به تغییر اینگونه رفتار باعث حرکت صحیح میشود البته برای همه کاربرد ندارد اما میسر است

محبی

ترک اعتیاد به نوبه خود پروژه سختی هست چه برسه حالا اون فرد پیر باشه و مشکل آلزایمر داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *