ترک اعتیاد سالمندان مبتلا به آلزایمر و 3 نکته مهم درباره آن

ترک اعتیاد سالمندان وقتی آنها با مشکلات و بیماری های دیگری نیز دست به گریبان باشند دشواری ها و چالش های بیشتری دارد. اگر سالمند معتاد در حال مبتلا شدن به آلزایمر باشد برای رهایی او از اعتیاد نباید تعلل کرد.

به گزارش ترک باما، آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که سرعت پیشروی آن گاهی می تواند غافلگیر کننده باشد. اگر فرد سالمندی در خانواده شما وجود دارد که مواد مخدر مصرف می کند این فرد در معرض ابتلا به آلزایمر است. مطالعات نشان می دهد افراد معتاد نسبت به افراد عادی بیشتر به آلزایمر مبتلا می شوند. نوع ماده مصرفی و میزان سیگارهایی که فرد معتاد می کشد نیز در ابتلا به آلزایمر نقش مهمی ایفا می کنند.

به این معنی که افرادی که از مواد مخدر صنعتی و قرص های روانگردان استفاده می کنند بیش از معتادان به مواد مخدر سنتی در معرض آلزایمر قرار دارند. ضمنا افرادی که مواد توهم زا مثل گل و حشیش مصرف می کنند نیز نسبت به معتادان به موادی مثل تریاک بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند. در ترک اعتیاد سالمندان مبتلا به آلزایمر نکات مهمی را باید مورد توجه قرار داد که در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

1. اهمیت تشخیص زودهنگام آلزایمر در ترک اعتیاد سالمندان آلزایمری

تشخیص به موقع و زودهنگام آلزایمر نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد. آلزایمر هنوز درمان قطعی و شناخته شده ای ندارد . با این حال می توان با داور درمانی و مراقبت و تغییر سبک زندگی سرعت پیشرفت این بیماری را به شدت کاهش داد. اگر فرد سالمند در خانواده شما برخی اشیاء شخصی مثل کلید، عابربانک یا موبایل خود را به تکرار گم می کند. اگر سالمند شما در تشخیص ارزش پول و قیمت کالاها اشتباهات فاحش می کند.

اگر وی خاطرات زمان های دور خود را بارها مرور می کند اما از خاطرات اخیر خود چیزی به یاد نمی آورد. اگر او عصبانیت ها و پرخاشگری‌های بی سابقه از خود نشان می دهد. اگر به شما و دیگر افراد خانواده سوء ظن نشان می‌دهد و شما را متهم به سرقت از خودش می کند و … این ها می تواند علائم آلزایمر باشد.

چنین سالمندی اگر معتاد به مواد مخدر باشد پذیرش رفتارهایش به شدت دشوار می شود. بنابراین در ترک اعتیاد سالمندان مبتلا به آلزایمر هر چه زودتر به تشخیص بیماری فرد رسیدید زودتر می توانید برای درمان و مراقبت از او اقدام کنید. اسکن مغز و معاینه متخصص مغز و اعصاب می تواند این تشخیص را کامل کند.

2. ترک اعتیاد می‌تواند از سرعت پیشرفت آلزایمر کم کند

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه این بیماری از پذیرش بیماری خود خودداری می کنند. وقتی بیماری پیشرفت کند نیز دیگر کار چندانی برای آنها نمی توان انجام داد. در معتادان سالمند که علائم آلزایمر دارند  یک شانس برای پذیرش آلزایمر و در مرحله بعد ترک اعتیاد سالمندان وجود دارد. آن شانس به زبان ساده این است که معتاد سن و سال دار معمولا ذخایر مواد خود را در جاهای مختلف پنهان می کند اما آلزایمر موجب می شود نتواند موادش را پیدا کند! مشکل دیگری که برای معتادان سالمند ایجاد می شود این است که فراموش می کنند طبق روال مصرف خود را انجام داده اند یا نه. به این ترتیب دچار شک می شوند و ممکن است دوباره و دوباره مصرف کنند.

ممکن است بپرسید این وضعیت چه شانسی برای ترک اعتیاد سالمندان مبتلا به آلزایمر ایجاد می کند. پاسخ این است که چنین معتادانی بعد از مدت کوتاهی متوجه می شوند که برای ادامه مصرف دیگر نمی توانند روی توانایی های خود حساب کنند. متکی شدن به دیگران برای مصرف مواد برای یک معتاد به معنی بالا رفتن احتمال خماری است. در چنین شرایطی پذیرش ترک اعتیاد برای معتادان سن و سال دار آسان تر می شود. ضمنا باید به معتادان سالمند یادآور شد که ترک اعتیاد می تواند سرعت پیشرفت آلزایمر را در آنها به شدت کاهش دهد. این موضوع توسط بسیاری از معتادان تجربه شده و درستی آن به اثبات رسیده است.

3. ترک نمی‌تواند آلزایمر را کاملا درمان کند

ترک اعتیاد کمک فراوانی به افراد معتاد مبتلا به آلزایمر می کند اما آلزایمر آنها را درمان نمی کند. بد نیست درباره فرآیندی که در مغز موجب آلزایمر می شود بیشتر بدانید. آنچه سبب بیماری آلزایمر می شود این است که در مغز پلاک هایی ایجاد می شود. این پلاک ها نوعی رسوب به شمار می روند که به نام پلاک های آمیلوئید معروف هستند. با ایجاد این پلاک ها، شبکه های اعصاب مغز دچار اختلال می شوند و  به تدریج همین پلاک ها موجب تخریب سلول های مغز و قطع ارتباط بین آنها می شوند.

با تخریب سلول های مغز، ترشح انتقال دهنده های عصبی که وظیفه انتقال پیام از یک سلول مغزی به سلول دیگر را به عهده دارند، کمتر می شود. این موضوع هم باعث از بین رفتن سلول های مغز و انفصال ارتباط بین آنها می شود. در نهایت تمام این اتفاقات باعث کوچک شدن مغز فرد مبتلا به آلزایمر می‌شود.

ترک اعتیاد سالمندان مبتلا به آلزایمر سرعت تشکیل این پلاک ها را کاهش می دهد اما آن را متوقف نمی کند. یک معتاد مبتلا به آلزایمر وقتی ترک کند می تواند بهتر با بیماری خود مواجه شود و از خود مراقبت کند. اعتیاد وقتی با یک بیماری مثل آلزایمر همراه شود بسیار مشکل ساز تر است بنابراین اگر دچار اعتیاد هستید و علائم آلزایمر را هم در خود مشاهده می کنید هر چه زودتر برای رهایی خود از اعتیاد اقدام کنید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

چرا افراد پیر تشویق به ترک می کنید ؟ پدر من ترک کرده یه غول واقعی شده … هیچی جلودارش نیست … مثل یه بختک افتاده رو زندگی یه خاندان … مواد میزد مثل یه کرم خاکی زیر زمین بود بی آزار بود الان هر روز تن و بدنمونو می لرزونه خونه رو فروخته یه آپارتمان خریده با یه ماشین چینی تا بهش حرف می زنیم میگه از خونه م برید بیرون

متین

چقدر جالب بود گزینه 2 با این اوصاف به شدت مصرفشون میره بالا بدون اینکه خودشون بفهمن چرا

جمیله

یعنی آلزایمر بخاطر اعتیاد هم میشه ؟؟؟

کمال

مهندس در مورد عوارض ترک یکباره تریاک هم اگر یه اطلاعاتی بدین ممنون دارت میشم

خشی

من میدونم نباید زیاد سراغ این موضوع برم ولی فعلا برای سال جدید می خواهم اینجوری پیش برم تا به امید خدا به طور کامل بذارم کنار موادو لطف میکنی بهترین قرص برای ترک تریاک رو معرفی کنی باهاش مصرفم رو کم کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *