ترک اعتیاد زنان باردار با متادون و هر آنچه درباره آن باید بدانید

آگاهی از مراحل ترک اعتیاد زنان باردار می تواند خطر سقط یا آسیب دیدگی جنین و مادر را در فرآیند ترک به حداقل برساند.

به گزارش ترک باما، اگر شما هم جزو آن دسته از زنان و دخترانی هستید که به هر شکل به اطلاعاتی درباره ترک اعتیاد زنان باردار نیاز دارید، در ادامه این مطلب به این اطلاعات دست پیدا خواهید کرد. اگر به عنوان یک زن باردار معتاد، بهبودی از اعتیاد را جدی نگیرید خطراتی مثل سقط جنین و مرده زایی، جدا شدن جفت یا دکولمان، زایمان زودرس، بیماری پرهیز نوزادی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، وزن کم نوزاد هنگام تولد و عوارضی از این دست شما را تهدید می کند.

اعتیاد این دشمن زیرک و مرگبار انسان ها، تفاوتی بین زن و مرد قائل نیست. زنان جوان فراوانی بدون آن که از خطرات اعتیاد به مواد مخدر آگاه باشند، در دام اعتیاد گرفتار می شوند. دروازه ورود به اعتیاد، استفاده از مخدرهای به ظاهر کم خطر مثل حشیش و گل است اما همین مخدرها در حال معتاد کردن دختران و زنان فراوانی در کشور ما هستند.

زنان توانایی بارداری و زایمان دارند و یک زن معتاد هنگامی که متوجه بارداری خود شود، با اضطراب کمرشکنی مواجه خواهد شد. بسیاری از این زنان تلاش می کنند از اعتیاد نجات پیدا کنند و نوزادی سالم به دنیا بیاورند. سوالات فراوانی در زنان معتاد درباره ترک اعتیاد زنان باردار ایجاد می شود که باید برای آن پاسخ مناسبی پیدا کنند.

عوارض مصرف تریاک، گل و حشیش بر مادر

– تپش قلب نامنظم

– پرخاش گری و ترس

– مشکلات ریوی

– اختلالات حافظه

– اضطراب

– افسردگی

– بی خوابی

عوارض مصرف تریاک، گل و حشیش بر جنین

– تولد نوزاد نارس (زایمان زودرس)

– وزن کم هنگام تولد

– مرده زایی

– مشکلات رشدی

– اختلالات رفتاری

– داشتن علائم خماری در جنین

مراحل ترک اعتیاد زنان باردار

بر اساس مطلبی که در سایت مادرشو منتشر شده است اقدامات درمانی برای ترک اعتیاد زنان باردار در دو بخش اقدامات کلینیکی- پاراکلینیکی و روان‌درمانی-اجتماعی تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

اقدامات پزشکی کلینیکی-پاراکلینیکی: آزمایشات روتین خون و ادرار، نوار قلب یا همان تست ekg اولین قدم در اقدامات پاراکلینیکی هستند. نوار قلب به این دلیل انجام می‌شود که مصرف مواد مخدر ممکن است مسمومیت قلبی نیز به وجود بیاورد. تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی هم ضروری است. درمان و کنترل HIV، ارزیابی آزمایشات کبدی، کشت ادراری متعدد، تست PPD skin، کنترل پوست و رگ‌ها از نظر عفونت و سلولیت نیز باید انجام شود. همچنین سونوگرافی برای بررسی‌ شرایط جنین در ترک اعتیاد زنان باردار به خصوص از نظر محدودیت رشد هم لازم است انجام شود.

اقدامات روان‌درمانی-اجتماعی: مشاورهٔ روانی-اجتماعی و نگهداری در وضعیت اقامتی در برخی شرایط در ترک اعتیاد زنان باردار که توان و انگیزهٔ لازم برای جلوگیری از مصرف مواد را ندارند ممکن است مفید باشد. ارزیابی روان‌پزشکی برای تشخیص افسردگی و اختلالات شخصیتی که در این افراد بالاست نیز باید انجام شود و درمان لازم هم همزمان شروع شود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

متادون درمانی تنها روش مورد تایید پزشکان است

در حال حاضر متادون به عنوان تنها داروی انتخابی برای ترک اعتیاد زنان باردار شناخته می‌شود. متادون علاوه بر روش خوراکی از راه تزریق یا مقعدی هم قابل استفاده است. دز خوراکی متادون معادل ۵۰ درصد دز تزریقی اثر ضددرد ایجاد می‌کند. اثر متادون در افراد مختلف به علت جنس و pH ادرار، مدت زمان مصرف آن و اینکه اولین بار مصرف است یا خیر متفاوت خواهد بود. به علت اتصال متادون به پروتئین‌های بافتی بدن، متادون به تدریج در بدن بیماری که به طور منظم از آن استفاده می‌کند، بالا می‌رود و به همین علت وقتی بیماری مصرف متادونش را قطع می‌کند، غلظت متادون در خونش به تدریج کاهش می‌یابد و معمولاً علائم محرومیت مواد و ترک به صورت شدید و ناگهانی بروز نخواهد کرد.

همچنین دو نوع سم‌زدایی با متادون وجود دارد. سم‌زدایی کوتاه‌مدت که بیشتر از ۳۰ روز طول نمی‌کشد و روش سم‌زدایی درازمدت که بیشتر از ۱۸۰ روز و کمتر از یک ماه نیست. سم‌زدایی کوتاه‌مدت شایع‌ترین روش سم‌زدایی است. اما سم‌زدایی دراز‌مدت برای افرادی استفاده می‌شود که قبلاً متادون نگهدارنده‌ را به مدت طولانی گرفته‌اند و حالا می‌خواهند آن را کنار بگذارند یا طی سم‌زدایی کوتاه‌مدت علائم محرومیت از مخدر را به صورت شدید داشته‌اند و یا چند بار روش کوتاه‌مدت برای آنها شکست خورده است. در درمان نگهدارنده‌ بیمار باید حداقل ۹۰ روز یا بیشتر متادون مصرف کند و البته در اغلب موارد بالای یک سال.

در ترک اعتیاد زنان باردار که قبل از بارداری درمان نگهدارنده را شروع کرده بودند، درمان همچنان در بارداری ادامه می‌یابد. اما با توجه به اینکه در بارداری متابولیسم کبدی متادون افزایش می‌یابد، به خصوص در سه ماههٔ سوم بارداری، افزایش دز دارو یا افزایش مصرف دارو به صورت استفادهٔ دو بار در روز تجویز خواهد شد. در بارداری هدف حداقل دز متادون است تا بدین وسیله علائم محرومیت و وسوسه در مادر ایجاد نشود. حداکثر دز دارو در زنان غیرباردار ۸۰ میلی‌گرم در روز است، ولی در اواخر بارداری دو بار در روز مصرف می‌شود.

به علت خطر سقط بهتر است کاهش دز دارو را در بین هفتهٔ ۱۲ تا هفتهٔ ۳۰ بارداری انجام داد و سپس در سه ماههٔ سوم بارداری دز را به حالت تثبیت رساند تا مادر برای زایمان آماده شود. برای کاهش دز، حداقل باید هر دو هفته، ۵ میلی‌گرم را کم کرد تا مادر بدون کمک مخدر یا بروز علائم محرومیت بتواند زندگی طبیعی خود را ادامه دهد. هدف اصلی از کاهش دز متادون کاهش علائم سندرم محرومیت نوزاد است که معمولاً با دز مصرفی کمتر از ۲۰ میلی‌گرم در روز امکان‌پذیر خواهد بود.

در ترک اعتیاد زنان باردار بستری‌شده می‌توان هر ۴ تا ۶ ساعت، ۱۰ میلی‌گرم به بیمار دارو داد. در صورت بروز علائم محرومیت دز اضافهٔ ۵ میلی‌گرمی در ۲۴ ساعت اول داده می‌شود، سپس بیمار برای ۲۴ ساعت آینده تحت نظر قرارمی‌گیرد و در صورت بروز علائم محرومیت یک دز اضافه هم تجویز می‌شود. در بیماران سرپایی می‌توان دز اولیهٔ ۱۵ میلی‌گرم را اول صبح به بیمار داد و بعدازظهر، علائم سرخوشی یا محرومیت را بررسی کرد. در صورت داشتن علائم محرومیت ۱۰ میلی‌گرم دیگر نیز به بیمار داده می‌شود. همچنین ممکن است برای رسیدن به شرایط تثبیت‌شده لازم باشد هر روز ۱۰ میلی‌گرم دارو را اضافه کرد. اغلب مادران باردار ازاین مسئله که با افزایش سن بارداری، علائم محرومیت آنها از مخدر بیشتر می‌شود و آنها درخواست افزایش متادون می‌کنند، برای همین بهتر است، به خصوص در سه ماههٔ آخر دارو را در دو دز جداگانه به بیمار داد.

اما کاهش دز قبل از هفتهٔ ۱۲ تا ۱۴ توصیه نمی‌شود، چون خطر سقط را افزایش می‌دهد و بعد از هفتهٔ ۳۰ تا ۳۲ هم توصیه نمی‌شود، چون خطر محرومیت جنین و بروز دیسترس جنینی افزایش می‌یابد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

نگار نوروزی

بارداری به تنهایی کلی عوارض داره برای مادر دیگه اعتیادم داشته باشی که فقط خدا به داد مادر و بچه برسه
آخه چرا وقتی اعتیاد دارین یه طفل معصومم بدبخت میکنین میارین به این دنیا ؟؟؟؟؟؟؟؟

ن ن

سلام من تو ماه 7 ام میخوام ترک کنم که بچه ام معتاد به دنیا نیاد میشه کمکم کنید هر روز به خودم لعنت میفرستم که این بلارو سر بچه ام آوردم ام توروخدا یه راهی جلوی پام بذارین

نسا

من هفته 16 حاملگیم بودم که ترکو شروع کردم و واقعا دستتون درد نکنه که هر وقت زنگ بتون زدم با دلسوزی و سر حوصله جوابم دادین خداروشکر بچه ام به دنیا اومده و مشکلیم تا الانه نداشته هر روز دعاتون میکنم

ماهینی

اگر بچه معتاد به دنیا بیاد چیکار کنیم؟

بی‌باک

من یه گربه خونگی دارم که معتاد شده چون زمانی که مصرف نمیکنه خیلی بی تابی میکنه این حیوون شما میدونید باید چیکار کنیم ؟ چون بی زبونه دلمم خیلی براش میسوزه
حتما میگین تو که دلسوزی چرا میکشی والا خودم مصرف نمیکنم حریف اونی هم که مصرف میکنه نمیشم میگه تفننیه و خیلی هم شکایت کنم میگه جمع کن برو خونه بابات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *