ترک اعتیاد به قمار ؛ 5 نکته برای جلوگیری از فروپاشی زندگی شما

کسانی که قمار را تجربه کرده‌اند می‌دانند ترک اعتیاد به قمار ،حتی وقتی که زندگی آنها بخاطر قمار در حال فروپاشی باشد، کار آسانی نیست.

به گزارش ترک باما، شاید کمتر کسی از ما بدانیم که در اطرافمان افرادی زندگی می کنند که برخلاف ظاهر منطقی و معقولی که دارند، در حال نابودی خود هستند. این افراد از نوعی اعتیاد رنج می‌برند که خود و اطرافیانشان را به نابودی می‌کشانند. برخلاف انواع دیگر اعتیادها، اعتیادی که آنها را به تباهی سوق می دهد، علائم ظاهری ندارد. آنها اغلب شیک پوش و خوش صحبت هستند و حتی ممکن است در ورزش کردن حرفه‌ای باشند. تصور این که این افراد نیازمند یک کمک فوری و تخصصی برای ترک اعتیاد به قمار باشند، واقعا دشوار است.

برای درک بیماری مهلکی که این افراد در آن دست و پا می زنند و اعتیاد به قمار نام دارد، باید به آنها نزدیک تر شوید و بعد از مدتی خواهید فهمید که آنها برخلاف ظاهر موجه و سخنان منطقی و وسوسه کننده ای که می زنند، در مورد قمار از هیچ منطقی پیروی نمی‌کنند. آنها دیوانه وار همه چیز خود را در یک یا چند بازی می بازند و از دست می‌دهند و با این حال معتقدند در بازی بعدی همه چیز به نفع آنها خواهد شد.

درست مثل کسانی که با مصرف مواد مخدر احساس نئشگی و سرخوشی می کنند، یک برد احمقانه و کوچک در قمار می تواند معتادان به قمار را نئشه کند. ترک اعتیاد به قمار به هیچ وجه آسان نیست چرا که تحقیقات بیان می‌کند مغز این افراد همان واکنشی را به بردن در بازی نشان می‌دهد که مغز معتادان، به الکل و مواد مخدر نشان می‌دهد.

در ادامه 5 نکته مهم درباره معتادان به قمار را می خوانید:

1. معتادان به قمار ریسک پذیری بالایی دارند

افراد معتاد به قمار اهل خطر کردن هستند و می توانند آنچه را که واقعا باارزش است را به امید به دست آوردن چیزی با ارزش تر به خطر بیندازند. بنابراین در روابط خود با افراد ریسک پذیر دقت کنید. اگر خود شما هم فرد ریسک پذیری هستید مراقب باشید در دام این اعتیاد نیفتید.

2. علائمی که نشان می دهد فرد به ترک اعتیاد به قمار نیاز دارد

اگر فردی معتقد است در قمار همیشه برنده است یا برنده بودن هایش بسیار بیشتر از باخت هایش است اما از مشکلات در روابط خود رنج می برد، مشکلات مالی مثل ورشکستگی را تجربه کرده، سر و کارش به دادگاه و زندان افتاده،  در کار خود عملکرد ضعیفی دارد، از مسائل و بیماری های روانی رنج می برد و … چنین فردی نیازمند کمک برای ترک اعتیاد به قمار است.

3. نشانه های یک معتاد به قمار

بر اساس مقاله‌ای که در سایت انجمن تولد دوباره منتشر شده معتادان به قمار را می‌توان از برخی نشانه‌ها شناسایی کرد. این نشانه‌ها عبارتند از؛

  • دروغ گویی و خیالبافی
  • لذت بردن و هیجان زده شدن از بودن در محافل قمار
  • شکست های مکرر برای ترک اعتیاد به قمار
  • وسوسه و بی قراری در مواقعی که فرد قمار نمی کند
  • ادامه دادن به قمار برای فرار از شکست های زندگی یا فرار از احساس درماندگی
  • تلاش برای بازگرداندن پول از دست رفته با قمار بیشتر (تعقیب ضرر)
  • دروغ گفتن برای پنهان کردن باخت های خود
  • به خطر انداختن یا از دست دادن روابط وحرفه به دلیل قمار
  • درخواست مکرر پول از اطرافیان برای جبران ضرر قمار

مطالب مرتبط را بخوانید:

4. ترک اعتیاد به قمار با پذیرش این بیماری آغاز می شود

با وجود این که نجات پیدا کردن از این اعتیاد آسان نیست اما بهبودی از اعتیاد به قمار با همه سختی های آن امکان پذیر است. مهم ترین نکته برای افرادی که درگیر این بیماری هستند این است که بدانند ترک اعتیاد به قمار نیاز به پذیرش و قبول این بیماری دارد و اگر در حال انکار بیماری خود باشند امکان بهبودی وجود ندارد.

5. پرهیز ، روان درمانی و گروه درمانی

درمان اعتیاد به قمار مثل تمام اعتیادهای دیگر با پرهیز آغاز می شود. برای فرد معتاد به قمار، ترک این بیماری به معنای شرکت نکردن در هر نوع قمار است. این پرهیز مطلق است و هیچ استثنایی ندارد. ماندن در چنین پرهیزی آسان نیست و وسوسه قمار ، به این سادگی ها دست از سر معتادان به قمار برنمی دارد.
برای مقابله با این وسوسه لازم است افراد درمان های مکمل را نیز آغاز کنند. شرکت در جلسات گروه درمانی معتادان به قمار که یکی از انواع جلسات 12 قدمی است می تواند کمک بسیار موثری برای باقی ماندن در پرهیز برای این اشخاص باشد. ضمنا ممکن است برخی معتادان به قمار در فرآیند ترک اعتیاد به قمار نیازمند کمک های تخصصی از سوی روانپزشکان و روانشناسان باشند.

تحقیقات نشان داده است که اغلب افرادی که به قمار معتاد می شوند، دارای بیماری های همراه و مشکلاتی از قبیل اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات شخصیتی، افسردگی ، اضطراب ،  اختلال دوقطبی، وسواس (OCD) یا بیش فعالی (ADHD) باشند. بنابراین اگر خود شما دارای مشکل اعتیاد به قمار هستید یا در اطرافیانتان فردی را دارید که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند بدانید که درمان او از مسیر پرهیز مطلق از قمار، گروه درمانی در جلسات 12 قدمی و روان درمانی میسر خواهد بود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

مم

دوست پسر من یه مدت اعتیاد پیدا کرده بود به قمار هر چی بهش میگفتم وابسته شدی قبول نمیکرد میگفت تفننیه ، خدا میدونه چقدر خرج زندگی آینده منو و بچه های نداشته امون رو اینجوری آتیش زده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *