ترک اعتیاد به الکل برای مردان سخت‌تر زنان است

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد عوارض خماری ترک اعتیاد به الکل در آقایان از خانم ها شدیدتر است.

آمارها در سراسر جهان نشان می‌دهد شمار مردان معتاد به الکل و مواد مخدر همواره از زنان بالاتر است. ۱۱ درصد افراد مذکر بالای ۱۲ سال در جهان دارای مشکلات سوء مصرف مواد مخدر هستند که این رقم برای افراد مونث 4/6 درصد است.

نکته جالب این که زنان با وجود آن که تقریبا نصف مردان دچار اعتیاد به مواد مخدر و الکل می‌شوند احتمال بیشتری دارد که در اثر سوء مصرف مواد مخدر کارشان به بیمارستان یا اوردوز – مرگ بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر –  کشیده شود.

دلیل اصلی تفاوت تاثیر مواد مخدر بر خانم‌ها و آقایان، تفاوت فیزیک بدنی و متغیرهای اجتماعی است. یکی از متغیرهای اجتماعی اثر گذار بر بانوان را با مسئولیت‌های فرزند آوری و نگهداری از فرزند می‌توان توضیح داد.

دانشگاه هاروارد اخیرا در تحقیقی بحث اعتیاد را برای خانم ها و آقایان را در سه متغیرشامل؛ 1. احتمال استفاده از مواد مخدر2.  بهبودی از اعتیاد و 3. احتمال لغزش و بازگشت به چرخه اعتیاد بررسی کرده است.

بر اساس این تحقیق احتمال استفاده از مواد مخدر در مردان بیشتر از زنان است.  ضمنا مردها تمایل بیشتری به مصرف مواد به دلیل داشتن دوست یا آشنای معتاد دارند. آنها همچنین تمایل بیشتری از خود نشان می دهند که جزئی از یک گروه مصرف کننده موادمخدر باشند.

زنان زودتر از مردان معتاد می‌شوند

این تحقیق نشان می‌دهد احتمال اینکه خانم‌ها سوء مصرف مواد را به وابستگی مواد تبدیل کنند و سریعاً به عنوان معتاد شناخته شوند، نسبت به مردان بیشتر است. ضمنا احتمال اینکه خانم‌ها به صورت خود درمانی به سمت مصرف مواد مخدر سوق پیدا  کنند بیشتر از آقایان است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که مردان شرایط سخت‌تری را در ترک الکل نسبت به خانم‌ها متحمل می‌شوند و در واقع خماری سخت‌تری دارند.

ماندگاری مردان در ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر بیشتر است

نکته جالب توجه دیگر در این تحقیق این که ریسک لغزش و بازگشت به چرخه اعتیاد چه در مورد الکل و چه مواد مخدر در آقایان بسیار کمتر از خانم هاست و آقایان پرهیز خود از مصرف مواد مخدر و الکل را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

موضوع حائز اهمیت دیگر در این تحقیق این که خانم ها تمایل بیشتری به مصرف قرص‌های ضد افسردگی بر پایه مواد مخدر دارند و این امر خطر اعتیاد آنها به این قرص ها را افزایش داده است. ضمنا خانم ها تمایل بیشتری به خود درمانی برای تسکین درد یا افسردگی دارند.

این تحقیق همچنین حکایت از آن دارد که مردان  سه برابر زنان ماریجوانا مصرف می‌کنند. علاوه بر این خانم هایی که ماریجوانا مصرف می کنند با احتمال بسیار بالای حمله های عصبی و اختلالات افسردگی مواجه‌اند.

منبع: Addiction center
مترجم: علی عربی

مطالب مهم و مفید درباره بهبودی از اعتیاد را بخوانید:

انتهای مطلب

 

دیدگاه ها

Kaveh

سلام
دقیقا با تمام نتایج این تحقیق موافقم.
نکته مهم این تحقیق اینکه چه خانوم چه آقا از خطرات و ضررهای فراوان مصرف مواد حتی به صورت تفریحی در امان نیستیم و هرگز جنسیت یا قوای جسمی دلیلی بر مصونیت از سو مصرف مواد مخدر و الکل نیست.

اکبر

الکل هم ترک کردنش بد خماری و استخوان درد میاره به نظرم فرقی ندارن زن و مردش

ناشناس

گل با ماریجوانا فرق داره؟

هانیه

حساسیت بیشتر خانم ها در مواجه با مواد مخدر به چه علتی هستش؟ ایا عوامل فیزیکی بیشتر دخیل هستن یا روانی؟
و از نکات بالا میشه اینطور برداشت کرد که تمایل خانم ها برای استفاده از مواد بخاطر تسکین دهنده بودنشون هست.

محمد

عالی

محمد

عالی بود

نظری

خانوم ها در مصرف داروی اعصاب خیلی سرخود دارو میخورن و واسه همدیگه دکتری می‌کنن. همین مصرف سرخود قرصای اعصاب باعث وابستگی و اعتیاد میشه

ستیا

دلایلی که خانم ها به نسبت آقایان کمتر اعتیاد داشته باشن قابل بررسی تر هستش، و کلی به این موضوع پرداخته شده ولی تا همین حد هم اینکه به این موضوع ها می پردازید جالب توجه هستش .

داود

استفاده کردم خوب وکامل توضیح داده شد
ممنون از اینکه وقت میزارید ومطالب رو انتشار میدید

بهزاد

احتمالن یک روند طبیعی هست که خانم‌ها از نظر آماری کمتر درگیر اعتیاد میشوند، چون خطر بیشتری تهدیدشون میکنه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *