بعد از ترک گل و حشیش چگونه دوباره به مصرف برنگردیم؟

ترک گل و حشیش یک دوره سم زدایی کوتاه مدت دارد اما مراقبت هایی که لازم است فرد انجام دهد تا به چرخه مصرف بازنگردد طولانی مدت است.

برخلاف آنچه بسیاری از مصرف کنندگان گل و حشیش می‌پندارند این مواد اعتیاد آورند. مصرف کنندگان این دو ماده به خصوص مصرف کنندگان گل مشکلات فراوانی برای ترک دارند و ترک این مواد را نباید آسان فرض کرد.
برخی مراقبت ها توصیه شده است که فرد معتاد به حشیش پس از ترک باید به آن ها توجه داشته باشد تا بتواند سلامت خود و خانواده خود را تضمین کند و به دوران مصرف باز نگردد. همین ابتدای امر باید تاکید کنیم که بهترین مراقبت برای افرادی که گل و حشیش را ترک کرده اند حضور در جلسات انجمن معتادان گمنام است.

ترک گل و حشیش چه عوارضی ایجاد می‌کند؟

اعتیاد گل و حشیش بیشتر از نظر روانی بر افراد اثر می گذارد. مصرف  این مواد معمولا اعتیاد جسمی  خفیفی را ایجاد می‌کند و مصرف آن برخلاف مواد محرک دیگری مانند کوکائین، عوارض جانبی جسمی جدی به دنبال ندارد. البته افرادی که مدتی طولانی مثلا یکسال به مصرف گل به صورت مداوم ادامه دهند با اختلال در حافظه و پرخاشگری و ضعف اعصاب مواجه می شوند.

افرادی که به سوءمصرف گل و حشیش روی می‌آورند، عموماً متقاعد شده‌اند که مصرف حشیش آسیب چندانی به زندگی‌شان وارد نمی‌کند، چون حتی اشخاصی که مصرف سنگین دارند، می‌توانند حشیش را با تحمل چند علامت خماری انگشت‌شمار کنار بگذارند.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به گل با شماره 09194085047 تماس بگیرید

ترک گل

هر نوع ماده مخدری پس از ترک، با علائم و نشانه هایی در بدن فرد پدیدار خواهد گشت که به منظور مقابله با آن روش های مختلفی توسط خود فرد و همچنین روانشناس و روانپزشک او انجام خواهد شد. مهم ترین عوارض بعد از ترک گل و حشیش از این قرار است:

اختلال در خواب

اختلال در اشتها

حالت تهوع

بی‌قراری و اضطراب

عصبانیت و پرخاشگری‌های شدید بدون علت

افسردگی

مراقبت های مورد نیاز

مراقبت هایی وجود دارد که فرد معتاد پس از ترک گل و حشیش باید به آن ها توجه داشته باشد تا بتواند سلامت خود و خانواده خود را تضمین کند و به دوران مصرف باز نگردد. این موارد هرچند ساده و ابتدایی شاید به نظر برسند اما بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهند بود. توجه به این موارد می تواند مهر تاییدی بر پاکی شما باشد، بنابراین این موارد را جدی بگیرید و سعی در اجرای آن داشته باشید تا بتوانید این پروسه درمانی پس از ترک را نیز به خوبی پشت سر بگذارید.

تقویت مهارت کنترل استرس و احساسات که به فرد آموزش داده شده

آموزش شناخت محرک‌ها و پیشگیری از بازگشت به اعتیاد

آموزش به حداقل رساندن آسیب های ناشی از بازگشت به اعتیاد در صورت لغزش

دسترسی به گروه ها و افراد پشتیبان که به شخص در دوره ترک اعتیاد کمک می‌کنند

حمایت از بیمار برای داشتن انتخاب سالم و درست در زمینه روابط، فعالیت و سبک زندگی

توجه به سلامت رفتاری و روانی فرد معتاد

بررسی مشکلات سوءمصرف مواد و وضعیت روانی بیمار

آزمایش اعتیاد به مواد اعتیاد آور و آزمایش ابتلا به بیماری عفونی و hiv

آموزش لازم برای حفظ سلامتی روانی و جسمی و مقابله با سوء مصرف مواد

درمان دارویی اعتیاد مانند سم زدایی و اختلالات روانی

آموزش های لازم به منظور حضور در منزل

از دیگر مراقبت های لازم از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک گل و حشیش ، آموزش های لازمه ای است که درمانگران اعتیاد در اختیار فرد معتاد به گل و حشیش قرار می دهد تا بتواند پس از ترک، در محیط های عاطفی و حمایت گونه ای همچون خانواده حضور فعال و پررنگی را داشته باشد.

مطالب مهم و مرتبط را بخوانید:

آموزش های لازم برای معتادان بعد از ترک گل

برنامه هایی از سوی درمانگران به منظور حضور فرد پس از ترک گل و حشیش در جامعه وجود دارد. این برنامه ها زمینه ساز ایجاد ارتباط با سایر افراد دیگر می شود. هدف از این آموزش ها موارد زیر است:

ایجاد شبکه اجتماعی جدید

بهبود روابط فعلی

ایجاد روابط سالم

تبدیل شدن به فردی سالم و مفید در اجتماع

نکات مراقبتی از فرد معتاد به حشیش بعد از ترک

آموزش های فوق، از دسته ای از آموزش هایی بود که توسط درمانگران اعتیاد در اختیار فرد معتاد قرار می گیرد تا پس از ترک بتواند با استفاده های آموزش های لازم، حضور پررنگی در خانواده و جامعه داشته باشد اما در برخی از موارد فرد از حمایت هم نوعان و خانواده خود برخوردار نیست و این موضوع می تواند زمینه ساز بروز شرایط مجدد مصرف به حشیش شود اما در این بخش نیز مراقبت هایی وجود دارد که با بهره گیری از آن می توان هوس مصرف مجدد مواد اعتیاد آور را به خوبی مدیریت نمود.

برای مشاوره رایگان ترک اعتیاد به گل با شماره 09194085047 تماس بگیرید

استفاده از خدمات مشاوره ای بعد از ترک

افزایش آگاهی خانواده درباره اعتیاد، حل مناقشات خانگی، استرس شغلی و غلبه بر محرک‌های احساسی قدیمی از مهم ترین مزایای استفاده از خدمات مشاوره ای پس از ترک است. خانواده و خود فرد تا زمان بهبودی کاملا به صورت هفتگی یا ماهانه باید جلسات مشاوره ای خود را ادامه دهند.

حمایت خانواده:

خانواده عنصر بسیار مهمی در تعیین مسیر فرایند پاکی در فرد معتاد است. عدم حمایت و دلگرمی خانواده می تواند شرایط ترک را برای فرد معتاد سخت کند. همواره به عنوان خانواده سعی کنید پس از ترک، مراقبت های لازمه را انجام دهید.

به صورت گروهی ورزش کنید:

ورزش می تواند با ایجاد هورمون های شادی در فرد معتاد، باعث ثبات رفتاری شود. اگر بتوانید به صورت گروهی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید علاوه بر تجربه لذت بخشی شادی پس از ورزش، با ارتباط با سایر ورزشکاران دیگر روحیه شادی را در خود افزایش خواهید داد.

برنامه منظم و سالم غذایی:

برنامه غذایی پس از ترک، از مهم ترین اقداماتی است که فرد و یا خانواده باید به منظور حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد بیمار، انجام دهد. یک تغذیه درست و اصولی می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن را فراهم کند تا مشکلات ظاهری پس از مصرف حشیش به مرور زمان درمان شود.

 مصرف نکردن داروی های آرامبخش:

خانواده باید توجه ویژه ای به این مورد داشته باشد تا فرد بیمار برای رهایی از علائم پدیدارشونده پس از ترک حشیش، به سراغ مصرف داروهای آرامبخش نرود.

باز هم تاکید می کنیم که بهترین و موفق ترین راهکار برای پاک ماندن و ترک گل و حشیش برای همیشه حضور مرتب در جلسات انجمن معتادان گمنام است. این جلسات توسط یک انجمن غیردولتی ارائه می شود و به صورت رایگان در اختیار معتادان قرار دارد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

بیاتی

ترک گل اولش آسونه ولی بعد که وسوسه ش میاد خیلی سخت میشه. اگه 2 سال گل نکشی کم کم از سر آدم میفته

سعید

ترک اعتیاد به گل به نظر من آسون نیست چون تا وقتی زنده ای ممکنه بازم مصرف کنی چون مزه ش رفته زیر دندونت معتادی هم یک ریشه کلفتش بخاطر لذتجوییه من دنبال نئشگی و فاز گرفتن و لذت بردن بیشتر از بقیه آدما هستم به لذت سالم و عادی که بقیه بهش راضی میشن من راضی نمیشم. واسه همین دائم در خطر برگشت به مصرف گل هستم. در نتیجه شخصیت ما باید عوض بشه تا بتونیم ترک کنیم و در ترک باقی بمونیم. همون طور که در این مقاله گفته شده راه تغییر شخصیت هم شرکت در جلسات گروهی انجمن معتادان گمنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *