افسردگی بعد ترک متادون و هر آنچه درباره آن باید بدانید

معتادان فراوانی از افسردگی بعد ترک متادون رنج می برند اما این بیماری قابل درمان است و با انتخاب روش درمانی مناسب می توان از آن نجات پیدا کرد.

به گزارش ترک باما، افسردگی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از معتادان بعد از ترک اعتیاد خود با آن دست و پنجه نرم می کنند. افسردگی نوعی بیماری روانی است که زندگی را برای فرد بیمار و اطرفیان او بسیار تلخ می کند. معمولا نمی توان امیدوار بود که افسردگی خود به خود درمان شود. خبر خوش این که افسردگی بعد ترک متادون هم مثل بسیاری دیگر از بیماری های روانی قابل درمان است. در ادامه نکات مهمی را که باید در این باره بدانید مرور می کنیم.

افسردگی بعد از ترک متادون چیست؟

افسردگی پس از درمان اعتیاد به متادون یک عارضه جانبی رایج در فرآیند درمان اعتیاد است. بنابراین اگر دچار این عارضه شده اید نگران نباشید چرا که همدردان فراوانی دارید که می توانند به شما کمک کنند. این بیماری مختص معتادان به متادون نیست و کسانی که از متادون برای ترک اعتیاد استفاده می کنند هم در معرض آن قرار دارند.

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد افیونی که با متادون درمان می‌شوند، نسبت به افرادی که با متادون درمان نمی‌شوند، بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را تجربه کنند. افسردگی بعد ترک متادون می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و با ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی قابل درمان است. علاوه بر این، تغییرات سبک زندگی، مانند ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی سالم، می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

آیا بعد از ترک مت باید حتما به روانپزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به روانپزشک برای درمان افسردگی پس از درمان اعتیاد به متادون همیشه و در همه حال به شدت ضروری نیست، اما ممکن است در برخی موارد مفید و در برخی موارد بسیار ضروری باشد. در حالی که بسیاری از افراد بدون کمک روانپزشک هم می توانند از تغییر سبک زندگی برای درمان افسردگی استفاده کنند، برخی ممکن است به درمان فشرده تری زیر نظر روانپزشک یا روانشناس نیاز داشته باشند.

روانپزشکان می توانند در مواردی که افسردگی زندگی فرد را مختل کند به تشخیص این بیماری کمک کنند و مؤثرترین برنامه درمانی را که ممکن است شامل دارو و/یا روان درمانی باشد، توصیه کنند. چنانچه حس می کنید دچار افسردگی بعد ترک متادون شده اید مهم است که از یک متخصص واجد شرایط – روانپزشک یا روانشناس – کمک بگیرید تا مطمئن شوید که بهترین درمان را دریافت می کنید.

مهم ترین شاخصه های این نوع افسردگی؛ احساس غم، احساس پوچی، ناامیدی، خستگی دائم، احساس شکست ، گوشه گیری و انزوا، بی میلی به حرف زدن یا وراجی های گاه و بی گاه، فکر کردن به مرگ و یا خودکشی ، پرخوری یا کم خوری شدید، پرخوابی یا کم خوابی شدید، بی میلی جنسی یا پرکاری جنسی غیرعادی و … است.

چرا بعد از ترک متادون افسرده می شویم؟

پس از درمان اعتیاد به متادون، افسردگی می تواند به دلیل کاهش مقدار مواد مسکن و نشاط آور طبیعی آزاد شده در مغز رخ دهد. این کاهش می تواند منجر به عدم تعادل در سطوح انتقال دهنده های عصبی از جمله سروتونین و دوپامین شود که مسئول تنظیم خلق و خو هستند.

این وضعیت می تواند منجر به احساس غم و اندوه، بی تفاوتی، خستگی و سایر علائم مرتبط با افسردگی شود. علاوه بر این، اعتیاد به متادون می تواند منجر به تغییراتی در سیستم پاداش مغز شود که می تواند به احساس افسردگی منجر شود.

در صورت نیاز به مشاوره با شماره 09194085047 تماس بگیرید

دارو درمانی بهتر است یا رفتار درمانی؟

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که بر تغییر افکار و رفتار افراد به منظور بهبود وضعیت عاطفی آنها تمرکز دارد. مطالعات نشان داده اند که CBT در درمان افسردگی بعد ترک متادون موثر است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که پس از ترک متادون تحت CBT قرار گرفتند، نسبت به کسانی که CBT دریافت نکردند، بهبودی بهتری داشتند.

اثرات CBT شامل کاهش احساس افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد و کاهش میزان احتمال لغزش(بازگشت مجدد به چرخه مصرف متادون) است. علاوه بر این، CBT می تواند برای کمک به افراد در توسعه مهارت های مقابله و ایجاد عادات سالم برای جلوگیری از لغزش استفاده شود.

درمان افسردگی بعد از ترک

انجمن معتادان گمنام (NA) چه کمکی می کند؟

سازمان های غیردولتی مانند معتادان گمنام(NA) می توانند نقش مهمی در درمان اعتیاد به متادون و بهبود افسردگی بعد ترک متادون ایفا کنند. معتادان گمنام محیطی امن و حمایتی را برای افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند فراهم می کند. همچنین منابع آموزشی و نشریات این انجمن، حمایت سایر معتادان در حال بهبودی و برنامه های 12 مرحله ای را ارائه می دهد که می تواند به افراد مبتلا به اعتیاد به متادون کمک کند پاک بمانند و افسردگی بعد ترک متادون خود را مدیریت کنند.

علاوه بر این، معتادان گمنام همچنین خدمات مبتنی بر جامعه مانند مشاوره های تجربی در جلسات پرسش و تجربه و کارگاه های آموزشی در مورد اعتیاد، بهبودی و پیشگیری از لغزش را ارائه می دهد. این خدمات می تواند برای کسانی که پس از درمان اعتیاد به متادون با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند مفید باشد و می تواند به آنها کمک کند تا در مسیر حفظ پاکی خود باقی بمانند.

مطالب مهم را بخوانید:

چه داروهایی برای درمان افسردگی بعد از ترک وجود دارد؟

روانپزشکان ممکن است داروهای مختلفی را برای درمان افسردگی پس از درمان اعتیاد به متادون تجویز کنند. مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs).

در ایران متاسفانه دسترسی به انواع داروها توسط داروخانه‌ها و دارو فروشان به صورت تخلف آمیز به آسانی ممکن است. بنابراین داروهای مذکور را هم می توان بدون نسخه روانپزشک به دست آورد و مصرف کرد. این در حالیست که مصرف هیچ یک از این داروها بدون مشورت با پزشک متخصص توصیه نمی شود.

در صورت نیاز به مشاوره با شماره 09194085047 تماس بگیرید

توصیه های مهم برای معتادان در مسیر بهبودی از اعتیاد به مت

برای کسانی که در مسیر بهبودی از اعتیاد به متادون هستند و از افسردگی بعد ترک متادون رنج می برند جستجوی کمک مناسب و ایجاد یک محیط حمایتی مهم است. حتما به جلسات معتادان گمنام بروید و راهنما انتخاب کنید. بسیار مهم است که به طور مرتب در این جلسات شرکت کنید.

ضمنا مهم است که با راهنمای خود خود صادق باشید و از توصیه ها و راهنمایی های او پیروی کنید. علاوه بر این، اگر افسردگی شما به شدتی بود که نیازمند کمک تخصصی روانشناسان و روانپزشکان بودید مهم است که از روش درمانی آنها پیروی کنید. شرکت در جلسات مشاوره منظم و شرکت در هر برنامه درمانی تجویز شده یا مصرف دارو طبق نسخه روانپزشک بسیار مهم است.

همچنین مهم است که پیشرفت خود را پیگیری کنید و در مسیر بهبودی انگیزه خود را حفظ کنید. در نهایت، داشتن یک شبکه حمایتی از خانواده، دوستان و افرادی که تجربه مشابهی دارند برای تکیه کردن و کمک به شما در مسیر بهبودی بسیار مهم است.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

حجت

من تجربه ترک داشتم متادون نبود موادم ولی افسردگیش تا دو سال ولم نمیکرد
حالا اونایی هم که میخوان متادون رو ترک کنن زیاد گنده اش نکنن بالاخره هر موادی رو بخوای ترک کنی حال بدیش هم باید بکشی گل و بلبل نمیشه ترک کرد ولی ارزش داره
یه دوستی هم دارم که هی بهش میگیم ترک کن میگه ترک متادون خیلی سنگینه و این بهانه ها من بش میکم بگو میخوام بکشم سنگینه دیگه چیه زن و بچه ات رو مسخره کردی

ناشناس

سلام ناپروکسن برای ترک متادون خوبه ؟ من 3 ماهه دنبال بهترین روش ترک متادون بدون درد دارم میگردم هر کی یه چیزی میگه

ناشناس

آقا من یه چیزی میخوام سوال کنم ولی روم نمیشه چند روز پیش یه نفر تو تعمیرگاهمون میگفت ترک متادون با اسپند خیلی جوابه من جلوی صابکارم نتونستم بپرسم چجوری چون اگر بفهمه معتادم بیرونم میکنه شما چیزی می دونید یا شنیدین ؟ الکیه یا خوبه واقعا

نوشین

من مشکل افسردگی شدید دارم راستش خیلی وقته هیچ چیزی حالم رو خوب نمیکنه و مدتی هم هست فکر استفاده از مواد مخدر افتاده به سرم ولی اینکه شما نوشتین بعد از ترک متادون طرف باز هم افسردگی میگیره ترسیدم از چاله خودمو در نیارم بندازم تو چاه خیلی بد کوفتیه این افسردگی تا نکشیده باشی خیلی دست کمش میگیری خیلی

Amiru

سلام ی سوال و تجربه خودم ؟ من ده یازده سال گل می‌کشیدم بدون مشکلی خوب ردیف بعد ی داستانی شد اضطراب استرس داشتم ی مدت و درگیر شدم نکشیدم همین حین ، نمی‌دونم چی شد سرتونین دوپامین آمد پایین با ترشح کورتیزول هورمون استرس یا چی ، ک بعد ی مدت علایم افسردگی پس از ترک مثلا دیگه رانندگی و کارای ک دوسداشتم اصن حال نمی‌داد و بی انگیزه و بی قراری بهم دست داد و این مورد با مسخ شخصیت قاطی شد طبیعی هست ? نمی‌دونم چ کنم الان بعد گذشت دوماه هنوز خوب نشدم و انگار زندگی بدون گل رو یاد ندارم ? کسی اینطوری بوده یا ترک کرده ببینیم نرماله این مورد یا راهکاری پیشنهادی ? می‌خوام برگردم بشم همون آدم قبل پرانگیزن شاد بدون مشکل بکشم دوباره یا نه ? سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *