اعتیاد جنسی چیست؟ توضیح جالب درباره تفاوت اعتیادجنسی و خیانت

یک روان درمانگر متخصص در سکس‌تراپی ضمن ارائه توضیحات مهمی درباره اعتیاد جنسی ، تفاوت بین این نوع اعتیاد و آسیب اجتماعی و روانی دیگری به نام خیانت را مورد بحث و بررسی قرار داد.

شهرزاد پور عبدلله روان درمانگر و سکس تراپیست در یک لایو اینستاگرامی که اخیرا در پیج ایران وایر برگزار شد توضیحات درخور توجهی درباره اعتیاد جنسی ارائه کرد. این خانم روان شناس در این گفتگوی اینستاگرامی تلاش کرد بین اعتیاد جنسی و خیانت تفاوت و مرز ایجاد کند.

به گفته خانم پور عبدلله  در موضوع خیانت، وابستگی عاطفی، جنسی یا هر دو از سوی کسی که خیانت کرده مطرح است اما موضوع اعتیاد جنسی تفاوت آشکاری با خیانت دارد.

وی درباره اعتیاد جنسی به نقطه نظرات یک سکس درمانگر  مشهور – خانم پاولا هال – استناد کرد. پور عبدالله با اشاره به آرای خانم هال درباره این نوع اعتیاد چنین توضیح داد: به باور خانم هال اعتیاد جنسی، نوعی رفتار است.

این نوع رفتار یعنی انتخاب راه‌ حلی برای روبرو نشدن با احساسات نامطلوب. این اعتیاد دلایل پنهان و عمیقی در درون افراد دارد. آنها انتخاب کننده دلایل اعتیاد خود نیستند. نمی توان گفت معتادان جنسی چون انتخاب کننده ریشه اعتیاد خود نبوده اند مسوول رفتار خود هم نیستند. چون آنها این رفتار را انتخاب می‌کنند.

بنا به نقطه نظرات خانم هال، وقتی از اعتیاد جنسی صحبت می‌کنیم، مساله ای که در کانون توجه قرار می گیرد سکس نیست. مساله محوری در این نوع اعتیاد، استفاده فرد از سکس برای آرامش خود در شرایط ناآرام است.

اعتیاد جنسی

انواع اعتیاد به سکس

خانم پور عبدلله برای روشن شدن بحث مثالی از  اعتیاد به غذا خوردن  مطرح کرده و گفته است: اعتیاد به غذا خوردن نوعی اعتیاد کاملا شناخته شده است که در آن فرد معتاد به غذا مساله‌اش گرسنگی نیست بلکه فرآیند خوردن آن غذا به او آرامش می‌دهد. مثال دیگر این نوع اعتیادها ، اعتیاد به خرید کردن است.

خانم پورعبدلله در مورد انواع اعتیاد جنسی توضیح داد: دو مدل اعتیادجنسی داریم؛ آن‌لاین و آف‌لاین. آن‌لاین یعنی استفاده بیش از حد از پورنوگرافی، سکس‌چت با افراد مختلف و رندومی و استفاده از وب‌کم برای گرفتن سرویس‌های جنسی.

و اعتیادجنسی آف‌لاین یعنی فرد در فضای واقعی، زندگی و کارش را مرتب رها می‌کند و سراغ افراد مختلف برای ارتباط جنسی می‌رود یا به سمت کارگران جنسی می‌رود و برای این اعتیادش، پول هم می‌پردازد.

پرسشنامه ای که اعتیاد جنسی را آشکار می کند

پولا هال پرسش‌نامه‌ای تهیه کرده است با ۱۲ سوال و می‌گوید اگر پاسخ پنج سوال از این ۱۲ سوال مثبت باشد، افراد باید به این فکر کنند که احتمالا اعتیاد به سکس پیدا کرده‌اند و خیانت مطرح نیست:

۱. آیا رفتار جنسی شما تاثیری در مسایل دیگر زندگی‌ مثل درس، کار و رابطه عاطفی‌تان گذاشته است؟

۲. آیا رفتار جنسی شما با سیستم ارزشی‌تان مغایرت دارد و باعث می‌شود از رسیدن به اهداف‌ خود دور شوید؟

۳. آیا تلاش کرده‌اید رفتار جنسی‌ خود را مهار کنید و موفق نشده‌اید؟

۴. آیا وقتی دچار احساساتی مثل خشم، افسردگی و اضطراب می‌شوید، این رفتارها را بروز می‌دهید؟

۵. آیا رفتار جنسی‌ خود را پنهان می‌کنید؟

۶. آیا وابسته به بروز این رفتار هستید و جایگزینی برای آن پیدا نمی‌کنید؟

۷. متوجه شده‌اید برای رسیدن به برانگیختگی بیشتر، ریسک‌های بیشتری می‌کنید؟

۸. آیا به خاطر افکار و احساسات جنسی‌ خود، تمرکزتان در دیگر زمینه‌های زندگی‌ کم‌تر شده است؟

۹. آیا تا الان فکر کرده‌اید اگر درگیر این رفتار جنسی نبودید، چه قدر بیشتر پیشرفت می‌کردید؟

۱۰. آیا احساس می‌کنید کنترلی بر رفتار جنسی‌ خود ندارید؟

۱۱. آیا تاکنون و در گذشته با اعتیادهای دیگر درگیر شده‌اید؟

۱۲. آیا در خانواده‌ شما افرادی بوده‌اند که درگیر هر مدلی از اعتیاد بوده‌اند؟

پولا هال از کسانی‌ که فکر می‌کنند شریک عاطفی – جنسی‌ آن‌ها درگیر اعتیاد جنسی است، سوال دیگری را هم مطرح می‌کند که باید از خودشان بپرسند:

آیا این رفتارهای شریک من جدید است یا از ابتدا به این رفتارها دچار بوده است؟

اگر این رفتار جدید در فرد است و سال‌های پیش چنین رفتارهایی نداشته است، مساله اعتیاد جنسی است. اما اگر همیشه این رفتار وجود داشته است و ما تازه واقف شده‌ایم، ممکن است طرف مقابل ما «شخصیت مرزی» دارد.

برای خواندن مشروح این لایو ایسنتاگرامی به سایت ایران وایر مراجعه کنید.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

والا کسی گیر نمیاد که سالی یه بار هم یه سکس درست داشته باشیم اعتیاد جنسی رو کجای دلمون بزاریم😂😂😂😂

ناشناس

مطلب خوبی بود

علی رهنما

رفتار‌های متداول در معتادان جنسی عبارت‌اند از: خودارضایی جبری (خودارضایی نه به‌دلیل نیاز جنسی بلکه به‌اجبارِ میل شدید درونی)، تماشای مداومِ فیلم‌های مستهجن (پورن)، عریان‌نمایی (برای جلب‌ِتوجه)، چشم‌چرانی، رابطه جنسی شدید و خشن، و ناتوانی در مهارِ فشارهای جنسی.
مراجعه به مراکز درمانی و گروه‌های خوددرمان (انجمن‌هایی مانند انجمن معتادان جنسی گمنام) در درمان این اختلال مفید هستند.

Kaveh

این مطلب خیلی مفید بود
به نظرم همه باید این مطلب رو بخونن تا بتونن صادقانه از رفتار جنسی خودشون یه شناختی پیدا کنن.

علی

هر دو بده واقعا

محمد

چه خوب که این دوتا موضوع رو از هم تمیز دادید. صدمات و مشکلات اعتیاد جنسی بسیار عمیق تر از بحث خیانت هستن، هر چند که خود خیانت هم نشات گرفته از یک سری کمبود های روانی_ امنیتی هستش.
با این تست حقایق زیادی که کتمانش میکردم برام روشن شد.
با تشکر از شما

ناشناس

واقعا مطلب مفیدی بود👍

جواد

بسیار مفید بود.

Ramin

😋😊

ARMIN ASADI

درود بر شما انتخابهای زیرکانه شما باعث شده من این صفحه را به علاقه مندیهام اظافه کنم
اما اگاهی ها در این مورد مخصوصا ایران کم و حتی کمتر از تصور است
بیش فعالی جنسی وضعیتی است که تواناییِ کنترل و مدیریتِ فعالیت‌های جنسی را از فرد سلب می‌کند. افکار جنسیِ دائمی توانایی کار‌کردن، حفظ ارتباطات و انجام فعالیت‌های روزمره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اعتیاد جنسی را وابستگی جنسی، بیش‌فعالی جنسی و رفتار جنسیِ اجباری نیز می‌نامند. بیش فعالی جنسی در زنان، «نیفومانی» (شهوت شدید زنانه) و در مردان، «ساتیریازیس» (شهوت و نعوظ شدید مردانه) نیز نامیده می‌شود.

ARMIN ASADI

دیدن انحرافات سکسی درک و لمس ان شاید باعث شروع اگاهی شود و تمایل به تغییر شاید و شاید بوجود اید
گاهی افرادی با روابط جنسی سالم و لذت‌بخش نیز دچار وسواس (تکرار افراطیِ افکار و اعمال جنسی) می‌شوند. این افراد گاهی به‌خود می‌آیند و متوجه می‌شوند اعمال و فانتزی‌هایی، که برای دیگران پذیرفتنی نیست (تابو)، آنها را تحریک می‌کند.

در برخی مواقع نیز ممکن است فرد دچار انحرافات (نا‌بهنجاری) جنسی نظیر کودک آزاری باشد. البته این انحراف روانی قابل‌تشخیص است. منحرف جنسی با محرک‌هایی تحریک می‌شود که برای اکثر مردم پذیرفتنی نیست. میل جنسی به کودکان یا قتل‌های شهوانی نمونه‌هایی از انحراف جنسی هستند.
باز هم عرض میکنم عالی بودن مطالب شما نشان دید باز دارد تمام ما باید سعی کنیم به این اگاهی کمک کنیم

نسترن

نظریه این روانشناسا برای من خیلی عجیب و تازه بود چون دائما تاکید بر این داشتن که فردی که معتاد جنسی هست مسئولیتی در برابر رفتارش نداره در حالی که من خودم دوستی دارم که معتاد به خوردنه و در حال حاضر مثل باربی میمونه سلب مسئولیت از این آدما یا هر فردی به اون آدمم این رو القا میکنه که خب تو نیازی نداره برای اصلاح رفتارت کاری انجام بدی و در نهایت میشه فاجعه‌هایی مثل آزار جنس کودکانن و تجاوز

ف

یه موضوعی که برای من جالبه اینه که خیلی از آقایون رو دیدم که سعی داشتن خودشن رو خیلی هات و به قول شما معتاد جنسی نشون بدن در حالی که تو عالم واقعیت حتی به اندازه نرمال و عادی هم نیاز جنسی نداشتن نمیدونم چی باعث میشه بعضی از آقایون بیشتر از حد نیازشون این موضوع رو عنوان کنن و خودشون رو متمایل به این داستانا اعلام کنن

محمد علی

خداروشکر جواب تست مام مثبت بود یه اعتیاد دیگه هم به اعتیادای قبلی مون اضافه شد خخخخخ

ناشناس

سلام من اعتیاد به دیدن فیلم پورن دارم پدر و مادرم اینو نمیدونن و الانم یه مشکلاتی برام پیش اومده چیکار کنم به نظرتون؟

ک

ببخشید کسی که اعتیاد به خود ارضایی داشته باشه واقعا روی بیناییش تاثیر میذاره و کور میشه یا دروغه این حرفا

ناشناس

ببخشید بیماری نیمفومانیاک چیه؟ شوهر من همش به من میگه نیمفومانیاک داری من طبعم گرمه و نیاز جنسیم بالاست ولی نمیدونم واقعا مریضیه این یا نه؟

س

من حس میکنم اعتیاد به رابطه عاطفی دارم اصلا نمیتونم بدون رابطه زندگی کنم حتی اگر طرف مقابلم رو زیاد هم نبینم برام مهم نیست ولی اینکه توی رابطه باشم انگار ذهنم آرومه به محضه اینکه تموم میشه رابطه هام مثل مرغ پرکنده میشم

ارش

من درد مشترکم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *