اعتیاد به قرص ریتالین در کمین دانشجویان شب امتحانی

دانشجویان شب امتحانی در معرض خطر اعتیاد به قرص ریتالین قرار دارند. آنها دسته‌ای از دانشجویان هستند که درس خواندن افراطی در شب امتحان را جایگزین درس خواندن متعادل در طول ترم تحصیلی می کنند.

به گزارش ترک باما، علاوه بر دانشجویان و دانش آموزان شب امتحانی، افرادی که کار آنها به بیدار ماندن های مداوم شبانه نیاز دارد نیز می توانند به سادگی در دام اعتیاد به قرص ریتالین گرفتار شوند.

«ریتالین» در اصل دارویی به شمار می آید که در ابتدای کشف جهت درمان افسردگی تجویز می شد اما بعدها اثر این دارو در درمان اختلال کم توجهی و عدم تمرکز نیز به اثبات رسید.

آنچه این دارو را زیر ذره بین کارشناسان اعتیاد قرار داده سوء مصرف آن توسط دانشجویان شب امتحانی است.

قرص ریتالین مثل کوکایین اعتیاد آور است

روزنامه تعادل درباره اعتیاد به قرص ریتالین گزارشی منتشر کرده و در این باره نوشته است؛ گزارش‌های متعددی وجود دارد که برخی از دانشجویان بدون آگاهی از اثرات زیانبار آن، در شب‌های امتحان از این قرص استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.

مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند، ریتالین دارویی بی‌خطر است در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص‌ها می‌تواند در حد مواد دیگر نظیر« کوکایین و آمفتامین» باشد، بنابراین پزشکان و روانپزشکان با صراحت اعلام می‌کنند، ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین و اکستازی، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است.

برخی از دانشجویان بدون آگاهی از اثرات زیانبار آن، در شب‌های امتحان از این قرص استفاده می‌کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند.عمده‌ترین دلیل گرایش به استفاده از این قرص‌ها الگوبرداری و نقش‌پذیری از گروه دوستان است، تقویت حافظه، افزایش تمرکز و دقت دانشجویان در هنگام درس خواندن به ویژه شب‌های امتحان از دیگر علل گرایش دانشجویان به مصرف این قرص است.

ترک اعتیاد به ریتالین کار ساده ای نیست

از نخستین روز ورود این دارو به بازار سوءاستفاده از آن نیز شروع شد و رایج‌ترین سوءاستفاده توسط دانشجویان پزشکی صورت می‌گرفت. این دانشجویان در طول دوران تحصیل با خواص این دارو آشنا می‌شوند و از طرفی فشار و سنگینی درس و امتحان و کشیک، آنها را مستعد استفاده‌ نادرست از آن می‌کند، غافل از اینکه خیلی زود گرفتار اعتیاد به این دارو می‌شوند و خلاصی از این اعتیاد خانمانسوز کار ساده‌ای نیست.

در واقع ریتالین یک محرک از خانواده آمفتامین‌ها است که باعث ترشح «دوپامین» و در نهایت سرخوشی بدون دلیل می‌شود و ظاهرا مغز فرد مصرف‌کننده گزارشی مبنی بر خستگی بدن و نیاز به خواب را درک و دریافت نمی‌کند و فرد می‌تواند با کمبود خواب تا مدتی سرخوش می‌شود در حالی که این بی‌نیازی به استراحت، کاذب است و همین کمبود استراحت منجر به پرخاشگری در فرد می‌شود.

به‌طور کلی، اگر ریتالین مطابق دستور پزشک مصرف شود، برای افزایش تمرکز و کاهش خواب‌آلودگی مفید است، اما تاثیری در کاهش اضطراب ندارد، حتی ممکن است اضطراب زا نیز باشد و عوارض کلی مصرف آن علاوه بر اعتیادآور بودن، ایجاد روان پریشی نیز هست.

مطالب پربازدید را بخوانید:

مصرف ریتالین با توهم لاغر شدن!

مصرف نادرست و خودسرانه ریتالین می‌تواند فرد را مستعد اعتیاد به محرک‌های خطرناک کند. متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از زنان و دختران بر اثر تبلیغات سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی این قرص را به عنوان یک داروی لاغری مصرف می‌کنند.

همچنین، بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و بیدار ماندن در طول راه به مصرف این دارو می‌پردازند. کسانی که در مراحل اولیه سوء مصرف ریتالین قرار دارند یا هنوز میزان مصرف دارویی آنها حساس نشده، دچار سردردهای میگرنی، اختلالات گوارشی، پرخاشگری مزمن و تپش قلب می‌شوند و با ادامه مصرف و بالا رفتن دز عوارضی همچون سردردهای شدید، اختلال خواب، هذیان گویی، راه رفتن در خواب و حتی در مواردی شوک ناگهانی و مرگ می‌شوند.

بسیاری از زنان و دختران بر اثر تبلیغات سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی این قرص را به عنوان یک داروی لاغری مصرف می‌کنند.در فصل امتحانات مصرف ریتالین ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. این در حالی است که براساس گزارش‌ها کنکور و فصل امتحانات عامل افزایش ۵۰ درصدی مصرف ریتالین است و بر اساس نتایج یک مطالعه بر روی دانشجویان ایرانی، از هر ۱۰ دانشجو، ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند.

واضح است این آمار با توجه به اثر وابستگی به مواد مخدر، بسیار خطرناک است، عارضه‌ دیگر اعتیاد به قرص ریتالین ، ایجاد سوءظن و حملات پرخاشگرانه است، دیده شده است، افراد با مصرف این قرص، حتی روی اعضای خانواده‌شان، چاقو کشیده‌اند.

قرص ریتالین بعد از معتاد شدن نتیجه عکس می دهد

اعتیاد به قرص ریتالین در کشورهای همسایه جرم محسوب می شود یعنی اگر بخواهیم حتی به کشورهای منطقه سفر کنیم، حتما باید همراه داشتن داروی ریتالین همراه با نسخه پزشک متخصص و معالج باشد. متاسفانه جوانان به بهانه افزایش انرژی و تمرکز، شب بیداری، ارتقای تحصیلی به مصرف این دارو رغبت پیدا می‌کنند و در زمان‌های شروع امتحانات شاهد مصرف این دارو از سوی دانشجویان هستیم.

دراوایل مصرف این دارو فرد با افزایش انرژی و تمرکز مواجه می‌شود، اما در طولانی مدت مصرف دارو ریتالین نتیجه عکس می‌دهد و نه تنها تمرکز کافی نمی‌دهد، بلکه سطح هوشیاری را پایین می‌آورد و فرد تمرکزی برای انجام کارهایش ندارد. خواب را کاهش می‌دهد و این علائم می‌تواند همراه با افسردگی باشد. مصرف هر دارویی می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد و در عین حال مصرف خودسرانه دارو یا به توصیه دیگران می‌تواند وابستگی به دارو ایجاد کند که گاهی ترک آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

خیلی مطالب جالب و مفیدی منتشر میکنین. خسته نباشید

علی

قرار بود درس بخوانیم ک معتاد نشیم نه اینکه….

سپهر

متاسفانه بسیاری از این افراد میدونن که قرص ریتالین خطرناکه و عوارض زیادی داره اما باز با این حال اونو استفاده میکنن تا به نتیجه دلخواه برسن. همش هم اینو تکرار میکنن که چون بعد امتحانا قطع میکنم دیگه معتاد نمیشم یا عوارضی روی من نداره.
هرچند هم که بدون نسخه این قرصها فروش نمیره اما اکثر داروخانه ها ورق به ورق میفروشن و کسی ایرادی بهشون نمیگیره

اکبر

ریتالین چیه اینا سوسول بازیه حاجی فقط met میزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *