اعتیاد به قرص اکستازی و 5 نکته مهمی که درباره آن باید دانست

اعتیاد به قرص اکستازی جوانان دانشجو و خصوصا پسران و دختران پرشور، ماجراجو و لذتجو را تهدید می کند. اگر می خواهید نکات مهمی را درباره این قرص ها و پیامدهای مصرف آنها بدانید با ما همراه باشید.

به گزارش ترک باما، استفاده از قرص های اکستازی (MDMA) به طور فزاینده ای در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ما ایران رایج شده است. شاید فکر کنید مصرف این قرص ها در اقشار مرفه و ثروتمند جامعه شایع است و نباید نگران دختر و پسر جوان یا نوجوان خود که از قشر متوسط جامعه است، باشیم. این تصور اشتباه است چرا که اکنون این قرص ها به خطری جدی در بین جوانان از هر قشری درآمده و خصوصا دانشجویان و جوانان اهل معاشرت و مهمانی و پارتی را تهدید می کند.

متأسفانه این دارو می تواند عواقب بسیار تلخ و جدی برای کسانی که به آن معتاد می شوند داشته باشد. در ادامه این مطلب، ما هر آنچه درباره این قرص باید بدانید و برخی از رایج‌ترین کشورهایی را که اعتیاد به قرص‌های اکستازی در آن‌ها شایع‌تر است را بررسی می‌کنیم. ضمنا در مورد اینکه چه مدت طول می‌کشد تا اعتیاد به قرص اکستازی را ترک کنیم و همچنین اینکه آیا اکستازی می‌تواند فرد را به سمت خودکشی سوق دهد یا خیر، خواهیم پرداخت.

1. چرا اکستازی پرطرفدار است؟

می دانیم که جوانان شور و نشاط را دوست دارند و اکستازی هم در سال‌های اخیر به دلیل توانایی آن در ایجاد احساس سرخوشی کاذب و افزایش سطح انرژی در هنگام مصرف، محبوبیت پیدا کرده است. این قرص ها به ویژه در بین جوانان 18 تا 25 ساله که در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزلند زندگی می‌کنند محبوبیت پیدا کرده است.

قرص های اکستازی در شرق دور یعنی چین و تایلند نیز پرطرفدار است و روسیه نیز گزارش کرده است که خرده فروشان مواد مخدر این قرص ها را به جوانان عرضه می کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که مصرف این قرص در بین جوانان آن شایع است و اعتیاد به قرص اکستازی در آن رواج دارد. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط DrugScope انگلستان در سال گذشته، بریتانیا نیز اخیرا گزارش داد که یک سوم افراد 16-24 ساله حداقل یک بار در طول زندگی خود از MDMA استفاده کرده اند.

مطالب پربازدید را بخوانید:

درمان اعتیاد به قرص اکستازی

2. ترک اعتیاد به قرص اکستازی از نظر فیزیکی چقدر طول می‌کشد؟

هنگامی که فردی معتاد یا وابسته به هر نوع ماده ای مانند اکستازی می شود، ممکن است از نظر جسمی و ذهنی برای ترک اعتیاد به قرص اکستازی تلاش کند. بسیاری از افراد علائم ترک و خماری این قرص اعم از اضطراب، افسردگی، بی خوابی، خستگی و غیره را تجربه می کنند که ترک را دشوار می‌کند.

این علائم معمولاً در عرض 7 روز فروکش می کنند، اگرچه بهبودی کامل از نظر فیزیکی و جسمانی بسته به شرایط فردی ممکن است 4 هفته طول بکشد. قطعا ترمیم آسیب‌های روانی ایجاد شده توسط این قرص ها بسیار طولانی مدت تر است و لازم افراد معتاد به این قرص ها تا سال های طولانی در جلسات گروه درمانی شرکت کنند.

3. اکستازی در مغز چه می‌کند؟

اثر اولیه اعتیاد به قرص اکستازی در مغز بر روی نورون ها یا همان عصب های مغزی است که از ماده ای به نام سروتونین برای برقراری ارتباط با سایر نورون ها استفاده می‌کنند. سروتونین نقش ویژه ای در تنظیم خلق و خو، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب و حساسیت به درد دارد.

جوانان از این قرص ها برای کاهش احساس شرم و خجالت و تقویت احساس سرخوشی (شادی زیاد، هیجان، “بالا بودن”)، احساس نزدیکی، همدلی و افزایش تمایلات جنسی استفاده می‌کنند.

4. مهم‌ترین عوارض اعتیاد به قرص اکستازی

احساس خستگی

اضطراب و بی قراری

بی اشتهایی

افسردگی

بی خوابی و اختلال خواب و کابوس دیدن

عدم توجه و تمرکز و گیج بودن

فراموشی های موقت

ضعف اعصاب و پرخاشگری

رفتارهای پرخطر و خشونت بار جنسی

تپش قلب

5. قرص‌های اکستازی چگونه مصرف می‌شوند؟

قرص‌های اکستازی معمولاً به شکل قرص یا کپسول و پودر به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. اثرات دارو معمولاً بین ۳ تا ۶ ساعت بعد از خوردن قرص‌ها طول می‌کشد. اگر مصرف این قرص‌ها در یک بازه زمانی چند هفته ای(4 تا 8 هفته ای) هر هفته چند بار (4 تا 7 بار) تکرار شود، فرد وابستگی و اعتیاد به قرص اکستازی را به شدت کم یا حتی زیاد احساس خواهد کرد و ترک این اعتیاد هم به آسانی امکان پذیر نخواهد بود.

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *