اعتیاد به عشق چه شباهت‌هایی به اعتیاد به مواد مخدر دارد؟

قبل از آن که از اعتیاد به عشق بگوئیم داستانی را بازگو می کنیم که برای بسیاری از ما آشناست. یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود! روزی روزگاری در یکی از محلات شهر تهران زن جوانی به نام سارا  زندگی می کرد که دلی از طلا داشت. او مهربان و سخاوتمند بود و ظرفیت عمیقی برای دوست داشتن داشت.
متأسفانه سارا به عشق معتاد بود. او دائماً به دنبال کسی بود که به او عشق و توجهی را که میل داشت، بدهد، و اغلب با افرادی که برای او مناسب نبودند رابطه برقرار می کرد. او کاملاً شیفته آنها می شد، اما آنها بعد از مدتی کم یا زیاد او را ترک می کردند و قلبش می‌شکست. با وجود این، سارا هرگز نمی‌توانست درک کند چرا تا این حد به عشق نیاز دارد و چرا نمی تواند از روابط عاشقانه با تمام رنجی که برای او ایجاد می کنند، دور بماند. او به جستجوی عشق ادامه می داد، به این امید که روزی فرد مناسبی را پیدا کند تا عشق و ستایشی را که آرزویش را داشت به او بدهد اما در این جستجو هر بار عاشق فردی می شد که از فرد قبلی نامناسب‌تر بود.

این داستان برای شما آشنا بود؟ مرد یا زنی را در اطراف خود می شناسید که به عشق معتاد باشد؟ باید دانست اعتیاد به عشق یک الگوی رفتاری است که با نیاز ناسازگار، فراگیر و مفرط به عشق و دلبستگی مشخص می شود. این نوع اعتیاد اغلب با شیفتگی شدید و روابط وسواسی و همچنین تمایل به ناامیدی و ناامنی در روابط مشخص می شود.

اعتیاد به عشق همچنین می‌تواند به صورت یک مشغولیت با احساس عاشق بودن یا یک اجبار وسواسی نسبت به عشق یا یک شریک خاص ظاهر شود . افرادی که به عشق معتاد هستند ممکن است در ایجاد روابط سالم مشکل داشته باشند و ممکن است در تمایز بین عشق واقعی و بی قید و شرط و نیاز ناسالم به عشق و توجه با مشکل مواجه شوند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

روابط وسواسی چیست؟

روابط وسواسی با نیاز شدید به کنترل و مالکیت در رابطه مشخص می شود. افرادی که در یک رابطه وسواسی هستند ممکن است به شکل افراطی درگیر افکار و احساسات شریک خود شوند و دائما نگران این باشند که شریک زندگی خود به اندازه کافی او را دوست نداشته باشد. آنها همچنین ممکن است نیاز داشته باشند که دائماً با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنند تا مطمئن شوند که رابطه ایمن است. در برخی موارد، افرادی که در روابط وسواسی قرار دارند، ممکن است رفتارهای کنترل کننده از خود بروز دهند. مثلا دائم او را چک کنند که چه می کند یا کجاست؟

برای مشاوره مشکلات رابطه و اعتیاد به روابط احساسی با شماره 09194085047 تماس بگیرید

اگر این نشانه ها را دارید، شاید معتاد به عشق باشید!

احساس نیاز همیشگی برای حضور در یک رابطه‌ عاطفی

تعهد سپاری و احساس عشق به کسی، بدون اینکه واقعاً شناختی از طرف مقابل به دست آورده باشید

در جستجوی عشق دائماً از یک رابطه به رابطه دیگر وارد می‌شوید

هرگز در روابط رمانتیک خود احساس امنیت و رضایت نمی‌کنید

وسواس و وابستگی بیش از حد به نسبت به شریک زندگی‌ دارید

در یک رابطه‌  بد و مبتنی بر سوءاستفاده می مانید تنها به این خاطر که تنها نباشید

پس از کات کردن به افسردگی شدید و رفتارهای مخرب  مبتلا می شوید

فداکاری‌های بی مورد برای جلب رضایت پارتنر خود انجام می دهید

اگر اعتیاد به عشق داشته باشید به نیازهای خود بی توجهی می کنید و در مقابل به نیازهای پارتنرتان توجه می کنید

فاصله گرفتن از دوستان و نادیده گرفتن مسئولیت‌های شخصی و مالی، هنگامی که در یک رابطه‌ی عاطفی هستید

احساس حسادت و مالکیت نسبت به شریک زندگی‌اش زمانی که او با افراد دیگر صحبت می‌کند یا وقت می‌گذراند

زمانی که تلاش‌های عاشقانه او و همسرش متقابل نیست، دچار احساس افسردگی می‌شود

تلاش مداوم برای برقراری رابطه‌ عاشقانه حتی با شخصی که می‌دانید برایتان مناسب نیست

ترک روابط ناسالم یا سمی برایتان سخت و کشنده است

تصمیم گیریهای نادرست به دلیل احساساتی که نسبت به شریک زندگی خودش دارد (مثلاً ترک شغل یا قطع رابطه با خانواده).

اگر اعتیاد به عشق داشته باشید تجربیات جنسی را با عشق اشتباه می گیرید

هنگامی که در یک رابطه هستید، مدام از ناراحتی او هراس دارید.

ناتوانی در حفظ یک رابطه‌ی صمیمی پس از از بین رفتن تازگی و هیجان اولیه

احساس تنهایی برایتان غیر قابل تحمل بوده یا از نظر عاطفی دشوار است.

پارتنری برای خود برمی گزینید که از نظر عاطفی سرد است یا در مواقع نیاز در دسترس نیست و یا بددهان و بد رفتار است.

معمولاً پارتنری انتخاب می‌کنید که اصطلاحا لوس است و نیاز به توجه و مراقبت و حتی پرستاری  دارد.

از ترکیب پیچیده سکس، اغوا کردن، و تزریق احساس گناه به پارتنر خود برای حفظ او استفاده می کنید

به روابط غیرقابل کنترل یا دردناک قبلی خود فکر می کنید و وسوسه بازگشت به آنها را دارید یا حتی بارها و بارها به این روابط برمی گردید

اعتیاد به عشق موضوعی برای فیلم سازان

این را هم بدانید که تاکنون فیلم های زیادی درباره اعتیاد به عشق ساخته شده است، از جمله؛ فیلم «عشق و بلایای دیگر» در سال 2006، با بازی بریتنی مورفی، متیو ریس و هیدر گراهام. فیلم «هیچ کس از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» محصول 1388 با بازی نگار شقاقی و اشکان کوشانی نژاد. و فیلم 2011 “Love Addict” با بازی Fabrizio Rongione و Bérénice Bejo. از دیگر فیلم‌های مربوط به اعتیاد به عشق می‌توان به «عشق کافی نیست» (2014)، «اعتیاد به عشق من» (2015)، «معتاد به عشق» (2018)، و «پایان عشق» (2019) .

علل و ریشه های این اعتیاد را بشناسید

مطالعات گسترده و فراوانی توسط محققان علوم روانشناسی در حال پیگیری است تا اطلاعات و داده های دقیق‌تر و قابل اتکاتری در مورد نحوه عملکرد واقعی اعتیاد به عشق در دسترس ما قرار گیرد. امروزه می دانیم ریشه های وراثتی و ژنتیک، تجارب آسیب‌زا و مسائل تربیتی می‌تواند در افزایش خطر بروز اعتیاد به عشق نقش داشته باشد. اما اعتیاد به عشق از عوامل مختلف دیگری مانند اعتماد به نفس پایین یا سایر مشکلات روانی زمینه‌ای نیز ناشی می‌شود.

به عنوان مثال، فردی که از کمبودعزت‌نفس رنج می برد ممکن است بیش از حد به شریک خود تکیه کند تا این مسأله را جبران کند. علاوه بر این، افراد ممکن است اعتیاد به عشق را به صورت ناخودآگاه به عنوان راهی برای پر کردن خلاء ناشی از آسیب‌های دوران کودکی، خود کوچک‌بینی یا نفرت از خود برگزینند.

اعتیاد به روابط عاشقانه

اعتیاد به عشق شبیه اعتیاد به مواد مخدر است؟

شباهت های زیادی بین اعتیاد به عشق و اعتیاد به مواد مخدر و الکل وجود دارد. وقتی عاشق می شوید، اگر مغز شما را در دستگاه های سی تی اسکن یا ام ار آی بررسی کنند نتایج شبیه افرادی است که کوکایین مصرف کرده اند. به بیان دیگر مغزتان وقتی عاشق شده باشید انواعی از پیام‌رسان‌های شیمیایی آزاد می‌کند که به شما احساس لذت و نئشگی می‌دهند، مانند دوپامین. همین الگوها در مورد سوءمصرف مواد و اعتیاد نیز رخ می‌دهد.

می توان گفت هم اعتیاد به عشق و هم اعتیاد به مواد مخدر هر دو شکلی از رفتار اعتیاد آور هستند که شامل جستجوی اجباری یک عمل یا ماده خاص به منظور دستیابی به احساس لذت یا رضایت است. هر دو شامل تکیه بر اثرات رفتار یا ماده برای داشتن احساس خوب هستند و کنترل هر دو بعد از مدتی بدون کمک به طور فزاینده ای دشوار می شود. علاوه بر این، هم اعتیاد به عشق و هم اعتیاد به مواد مخدر/الکل شامل وابستگی فیزیکی و روانی به رفتارها یا مواد است و در هر دو مورد، ترک می‌تواند منجر به خماری و علائم جسمی جدی و دردناک شود.

برای مشاوره مشکلات رابطه و اعتیاد به روابط احساسی با شماره 09194085047 تماس بگیرید

چگونه اعتیاد خود به عشق را درمان کنیم؟

درمان اعتیاد به عشق به سادگی امکان پذیر نیست و فردی که به چنین مشکلی دچار شود معمولا درد فراوانی برای درمان متحمل می شود. یک شکل رایج درمانی که در درمان سایر اعتیادها هم از آن استفاده می‌شود، درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. با این نوع درمان، درمانگر شما برای کشف الگوهای فکری مشکل‌ساز که می‌تواند در تحریک رفتارهای اعتیادآور شما نقش داشته باشد، با شما همکاری خواهد کرد.

از آنجایی که اعتیاد به عشق یک اختلال روانی شناخته شده و فراگیر نیست، در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان آن وجود ندارد. با این حال، اگر همراه با سایر اختلالات مانند اضطراب یا افسردگی یا وسواس باشد، روانپزشک می‌تواند برای درمان علائم بیماری‌های همزمان دارویی تجویز کند.

حضور مستمر در گروه درمانی در جلسات 12 قدمی – در سازمان ها و گروه های مردمی و غیردولتی مثل هموابستگان گمنام(کودا) –  نیز می تواند اثرات درمانی قابل توجهی برای معتادان به عشق به همراه داشته باشد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

علی

ممنونم بسیار عالی بود

Sanaz

افراد خیلی زیادی به عشق اعتیاد دارند و از ایم بابت آسیب می بینند

مژده

با سلام
من سالها درگیر روابط وسواسی بودم و اخیرا با شرکت در جلسات تراپی و کودا در حال پرهیز از این روابط هستم و امیدوارم که بتوانم بعد از دوره پرهیز وارد رابطه درستی شوم، مطلب شما بسیار جالب و اموزنده بود و سپاسگزارم.

رسول

جالب بود عالی.

غزل

من خیلی دوست دارم یه دوره cbt بگذرونم با خوندن مطلبتون بیشتر وسوسه شدم برای گذروندن این دوره قبلا دوره طرح واره رو گذروندم و به نظرم خیلی کمکه برای اینکه متوجه شیم شریک عاطفیمون رو بر چه اساسی انتخاب میکنیم

سحر

این مطلب خیلی آدمو به فکر میندازه البته نمیدونم اعتیاد به عشقه اسم این مشکل یا اعتیاد به رابطه چون اصولا آدمای خیلی کمی مفهوم عشق رو درک میکنند

تیمور

ممنون از تیم حرفه ای و کاربردتون کن از مشاوره هاتون تاثیر خوبی گرفتم 🙏🏻💐

ع .ف

فکر کنم ریشه این مشکل بیشتر از وسواس، وابستگی باشه
تو یه فایلی گوش میگردم که خانوم دکتر میگفت بچه میتونه بخاطر رفتار نامناسب مادر تو ۱۸ ماه اول زندگیش مشکل وابستگی پیدا کنه و به دام روابط اشتباه بی افته بخاطر این اختلال

ناشناس

راستش رابطه خوب داشتن مستلزم رابطه خوب ساختنه و خیلی تلاش میخواد
من به شخصه فکر میکنم زیاد فرقی بین معتاد در حال بهبود یا فرد عادی نباشه ما هممون باید یه جورایی سواد رابطه مون رو بالا ببریم و مهمتر از همه برای رسیدن به ایده آل در رابطه از من بگذریم و به ما شدن فکر کنیم

سمیه

من چند وقت پیش داشتم با یه خانومی صحبت میکردم که یه رابطه 6 ساله رو تموم کرده بود و شاید براتون جالب باشه این تجربه اش
بهم می گفت تا چند وقت از شدت پا درد نمی تونسته راه بره و دوستاش پاشو ماساژ میدادن یعنی دقیقا همون علائمی که یه معتاد داره
یکی از دوستای من همیشه بهم میگه سمیه ما هممون معتادیم فقط نوع موادی که میزنیم با هم فرق داریم خودش اعتیاد به خوردن داره

یادگار

من فکر میکنم ریشه این نوع اعتیادا تنها توی خانواده ناکارمد باشه کسی که از خانواده اش هیچ عشقی نگرفته همیشه دست گداییش به سمت این و اون درازه که شاید یکم عشق و توجه بذارن کف دستش و با اون بتونه بگذرونه
خدا نگذره از پدرها و مادرای ما دلم پره خیلی

ناشناس

سلام پسر من چند سالی هست که درگیر یه رابطه احساسی شده و خیلی داره اذیت میشه
دختره خیلی ازش سواستفاده میکنه ولی من نمیدونم چرا رابطه شون رو تموم نمیکنه پسرم به نظرم شما من مداخله کنم یا به صلاح نیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *