اعتیاد به خود ارضایی چه ارتباطی با کمبود عاطفی دارد؟

با وجود آن که اعتیاد به خود ارضایی در کشور ما بسیار شایع است کمتر کسی جرات بیان یا حتی اشاره به این نوع اعتیاد را به خود می دهد.

به گزارش ترک باما، جامعه کنونی ایران با مشکلاتی نظیر افزایش سن ازدواج و افزایش تمایل به زندگی مجردی مواجه است. اعتیاد به روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج و اعتیاد به خود ارضایی وبسیاری از مشکلات دیگر مرتبط با میل و غریزه جنسی نیز از جمله مشکلاتی است که زیر پوست جامعه ما وجود دارد اما تریبون‌های رسمی به این معضلات نمی‌پردازند و چنین مشکلاتی را انکار می‌کنند.

با این حال برخی سایت ها در مورد این نوع اعتیادها اطلاع رسانی هایی انجام می دهند و به افزایش آگاهی عموم مردم درباره این معضلات کمک می کنند.

جوان سی و یک ساله ای که از کمبود عاطفی به خود ارضایی پناه برده است

یکی از مخاطبان خبرگزاری رکنا پرسشی درباره اعتیاد به خود ارضایی مطرح کرده و در این باره نوشته است؛ من جوانی سی و یک ساله ام و هنوز مجرد هستم. ضمنا من تاکنون با جنس مخالف ارتباط صمیمانه ای نداشتم. به همین دلیل چه از نظر عاطفی و چه به لحاظ جنسی و احساسی کمبودهای فراوانی دارم. اعتیاد من به خود ارضایی هم شدید است. لطفا مرا راهنمایی کنید.

پاسخ دکتر شمس الدین کهانی متخصص روانشناسی بالینی را به این پرسش می خوانید.  لازم به توضیح است که انتشار این مطلب توسط سایت ترک باما به معنی تایید هر آنچه این متخصص روانشناسی بالینی به عنوان جواب این پرسش مطرح کرده است، نیست.

پاسخ دکتر روانشناس  به معضل اعتیاد به خود ارضایی

اعتیاد به خودارضایی نوعی عادت است که متاسفانه می تواند به سرعت ایجاد ‌شود. این اعتیاد می تواند بسیار مخرب باشد و آثار زیان باری بر مردان و زنان در تمامی سنین بجا بگذارد. پژوهش ها  و مطالعات علمی حکایت از آن دارد که خود ارضایی آثار منفی غیر قابل انکاری بر جسم و روان دارد.

اگر شما کوشش می کنید تا بر این عادت زیان بار چیره شوید، مطمئن باشید که موفقیت برای شما امکان پذیر است. البته مثل هر عادت دیگری موفقیت در ترک این عادت هم مستلزم  تلاش و صبر است. تصمیم‌گیری برای ترک این عادت اولین قدمی است که باید بردارید. شما باید تصمیم واقعی و جدی بگیرید این اعتیاد را کنار بگذارید. هنگامی که این تصمیم را گرفتید، مشکل شما تا حد زیادی رفع می شود.

خودتان را ببخشید

تصمیم‌گیری شما برای ترک خود ارضایی باید فراتر از یک امید یا آرزو باشد. باید به یاد داشته باشید شما انسان هستید .انسان دچار اشتباه می‌شود و دارای تمایلات جنسی است. هیچ یک از این چیزها شما را به یک آدم بد تبدیل نمی‌کند. خودتان را ببخشید و به خاطر داشته باشید که شما بزرگ‌تر از مشکلتان هستید.

چنانچه مدام در حال تنبیه و سرزنش کردن خود برای اعتیاد به خودارضایی هستید، هم چنان در حال فکر کردن به این مسئله به صورت تمام وقت هستید. به جای سرزنش کردن، به این فکر کنید که این موضوع یک مسئله است و شما تصمیم دارید که برای آن راه حلی پیدا کنید.

عوامل وسوسه زای اعتیاد به خود ارضایی را از زندگی خود حذف کنید

هر چیزی که شما را برای خودارضایی وسوسه می‌کند، حذف کنید. زندگی‌تان را با فعالیت‌های مختلف پر کنید. هیجان کارهای مختلف می‌تواند جایگزین تمایل به خودارضایی شود و باعث شود دفعه بعدی که دچار وسوسه خود ارضایی می‌شوید، روشی برای پرت کردن حواس خود داشته باشید. یاد گرفتن چیزی که نیازمند تلاش و وقت گذاشتن است تمرکز ذهن شما را به جای لذت زودهنگام حاصل از خودارضایی بر لذت تاخیر یافته حاصل از دستیابی به اهداف قرار می دهد.

به هدف خود متعهد باشید

اگر قصد ترک خود ارضایی دارید باید انرژی خود را به کمک به مردمی اختصاص دهید که نیاز به کمک شما دارند. عضویت و فعالیت در گروه‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد و خیریه علاوه بر اینکه در شما حس مفید بودن ایجاد می‌کند، باعث می‌شود در محیط اجتماعی قرار بگیرید و دوستان زیادی پیدا کنید. متوقف کردن اعتیاد به خودارضایی به آسانی خاموش کردن یک چراغ نیست. بلکه فرایندی است که نیازمند تعهد است و ممکن است شما در مراحل مختلف دچار برگشت یا اشتباه بشوید. مهم این است که بر تصمیم و تعهد خود باقی بمانید و در هر نقطه دوباره آغاز کنید.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

اکبر

سلام این حاجی ما خیلی وقته درگیر این مسئله شده چطوری باید ترک کنه راهنمایی کنید

ناشناس

👍مطلب مفیدی بود. جالبه که در کشور ما از معضلی که خیلیا درگیرش هستن چیزی گفته نمیشه و آموزشی داده نمیشه

حسن

راستش دوست من با اینکه تو رابطه هست و تامینه ولی باز خود ارضایی رو ترجیح میده 🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

ناشناس

مطلب بسیار مفید و آموزنده ایی بود.
سپاسگزارم🙏🙏🙏

رضوانه

سوالی این اقا مطرح کردن و جواب دیگری گرفتند. ایشون از غم تنهایی ناله سر کردن و بعد اقای دکتر گفتن چطور اعتیادش به خود ارضایی رو ترک کنه! باید تمام علل و ریشه های این مشکلات موشکافی بشه، چرا تا حالا تنها مونده؟ چرا ارتباطی با جنس مخالف نداشته؟ زندگی خودش رو چطور گذرونده؟ به خودارضایی با چه دیدی نگاه میکنه؟ و… نمیشه که در برابر تمامی این مشکلات بگی درد اعتیادت به خودارضایی مهمتره باید اعتیادتو ترک کنی، باید ببینی چه چیزی باعث این کار بوده

ساناز ابراهیمی

خیلی هم خوبه

شهرام

به نظرم که رفتار اعتیادی با عضویت در خیریه و این صحبتا حداقل حل نمیشه و جدی تره.
یه سیستم فرار از واقعیت.
یه سیستم عمل و هورمون که نوعی شرطی سازیه و خیلی چیزای دیگه در بوجود اومدن اینطور رفتارها دخیله.
خیلی خلا های دیگه هم میتونن باعث رفتار معتادگونه باشن.

علی

متاسفانه فرهنگ عامه از خودارضاییی در ضمن جک ها و مسخره بازی ها داره حمایت میکنه و کسی به عوواقب سو اون توجه نداره

ناشناس

اگر جوان به موقع شرایط ازدواج داشته باشه مرض داره مگه خود ارضایی کنه😐

.....

من وقتی نوجون بودم یه کتابی پیدا کردم که نوشته بود خودارضایی باعث میشه کور بشین من تا چن سال بخاطر این کتابه دست به خودم نمیزدم ولی یه روز که خیلی تنگم گرفت و انجام دادم دیدم چقدر خوبه و انگار تازه چشام باز شد و انگار قبلش کور بودم
از اون روز تا الانم هر روز کارم همینه و پر از خشمم بابت اون چند سالی که منو اونقدر ترسوندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *