اعتیاد به خواب چیست و چه تفاوتی با اعتیاد به قرص خواب دارد؟

اگر از دست پرخوابی خودتان یا شریک زندگیتان کلافه شده‌اید بد نیست درباره یک اختلال ناخوشایند به نام اعتیاد به خواب بیشتر بدانید.

داستان اعتیاد به خواب ماجرایی ناخوشایند است . البته نه برای کسانی که به آن مبتلا هستند بلکه بیشتر برای کسانی که با آنها در رابطه نزدیک باشند. تصور کنید یک روز تعطیل است. شما ساعت 8 از خواب بیدار می‌شوید. شریک زندگیتان را نگاه می‌کنید که مثل یک تکه سنگ خوابیده است!

از ساعت 8 تا 10 چای دم می‌کنید، نرمش می‌کنید، در ایسنتاگرام چرخ می‌زنید. منتظر می‌مانید تا دلداده عزیزتان از خواب بیدار شود و با هم صبحانه بخورید. این انتظار تا زمانی که او را بیدار نکنید تمام نمی‌شود! دلخوری شما بر او اثری ندارد و به نظر می‌رسد جاذبه بالش از شما برایش به مراتب بیشتر است! اعتیاد به خواب یک اختلال رابطه خراب‌کُن است!

اعتیاد به خواب

اعتیاد به خواب از نظر علمی پایه و اساس دارد یا نه؟

فاطمه زاهدی در سایت «چطور» مقاله ای تحت عنوان« اعتیاد به‌خواب واقعا وجود دارد؟» منتشر کرده است. در بخشی از این مقاله می خوانیم: یکی از کارشناسان برجسته در زمینه طب اعتیاد به نام گریگوری پاتر بر این باور است که اعتیاد به خواب را نمی‌توان بیماری به شمار آورد.

وی برای این عقیده خود به آرای انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا استناد کرده است. طبق تعریف این انجمن از اعتیاد، افراد مبتلا به اعتیاد از داروها یا مواد خاصی استفاده می‌کنند که اعتیادآور است. آنها با مصرف این داروها و مواد رفتارهای غیرعادی از خود بروز می‌دهند و زندگی آنها از کنترلشان خارج می‌شود. علاوه بر این، افرادی که علائم اعتیاد دارند با وجود پیامدهای خسارت بار مصرف مواد، دوباره سراغ مصرف می‌روند. طبق نظر انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا خواب چنین ویژگی‌هایی ندارد و یکی از عملکردهای طبیعی بدن است. ضمن این که خواب اصولا مضر  به شمار نمی‌آید.

پس تا اینجای کار می‌دانیم که اعتیاد به خواب تعریفی از نظر علمی ندارد و بیماری نیست.

احتمال ابتلا به برخی اختلالات روانی در افراد پرخواب

پاتر اگرچه اعتیاد به خواب را بیماری تلقی نمی‎‌کند اما احتمال مبتلا بودن افراد پرخواب به برخی اختلالات روانی را رد نمی‌کند. وی در این باره توضیح می‌دهد: افرادی که به برخی از اختلالات‌روانی مبتلا هستند ممکن است زمان زیادی را در رختخواب بگذرانند. به عنوان مثال این رفتار در بعضی افسردگی‌ها بسیار شایع است.

یک پژوهش که در سال ۲۰۱۴ انجام شده است نشان داد کسانی که بیشتر از ۸ ساعت خواب شبانه دارند از افرادی که کمتر از ۸ ساعت خواب شبانه دارند بیشتر در معرض افسردگی هستند.

اعتیاد به قرص خواب داریم اعتیاد‌به‌خواب نه!

در بخش دیگری از این مقاله می‌خوانیم: بسیاری از متخصصان طب‌اعتیاد معتقدند اعتیاد‌ به خواب را نباید بیماری محسوب کرد. در عین حال این احتمال را نباید دست کم گرفت که تمایل به خوابیدن زیاد زمینه اعتیاد به قرص‌ خواب‌ را در افراد فراهم می‌کند.

بر این اساس کارشناسان طب اعتیاد اکیدا توصیه می کنند برای پرهیز از اعتیاد به قرص خواب این داروها فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند. ضمنا دوره مصرف آنها باید کوتاه باشد.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

عالی بود

ناشناس

به به بلاخره یه بهونه عالی برا خوابیدن پیدا کردم
😂😂😂😂😂😂

ناشناس

👍

اکبر

ماشالا الان دیگه انقدر اعتیاد های مختلف اومده باکلاس هاش میشه اینا بی کلاس هاش هم میشه حاجی ما

ماری

بیدار شدن از خواب انگیزه و دلیل میخواد مثلا بخوای بری سرکار، کلاس یا حتی خرید.
وقتی کاری برای انجام دادن نداری میخوابی، زمانش رو هم اونطور ک دلت بخواد و شرایط ایجاب کنه تنظیم میکنی.
اقای پاتر باید اشاره میکردن که اگر کارهای زیادی دارین ولی باز زیاد میخوابین، اون موقع شما معتاد به خواب هستین

داود

سلام وعرض ادب
مشکل خواب مخصوصا زمانی که ترک میکنیم جزءمشکلاتی شایع هستش که طبیعتا تمام افراد باهاش دست و پنجه نرم میکنن وهنوز راه حل مطلوبی براش پیدا نشده به جزء صبر صبر صبر….

ناشناس

خدا رو شکر اسم بیماری کل خاندانمون رو فهمیدم…..اعتیاد به خواب😂😂😂

م

ببخشید ولی فکر نمیکنم مطلبی که منتشر کردید پایه علمی داشته باشه من از بس از اطرافیانم بازخوردمنفی در مورد خوابم گرفتم به مشارو مراجعه کردم حرفای مشاورم که پزشک متخصص اینکار بودن خیلی با مطالب شما متفاوت بود اول اینکه ایشون چند دوره درمان رو من انجام داد و بعد هم که من نتونستم به اون روال برگردم چند سوال خیلی مهم کرد مثل اینکه آیا بخاطر پر خوابی از سر کارت میزنی؟ شده این موضوع باعث شه از برنامه‌های زندگیتون بزنید؟ جواب تمام اینها منفی بود و بعد هم گفتند اینکه تو روز تعطیل یه نفر بخواد زیاد بخوابه مبنی بر مشکل پرخوابی اون فرد نیست چون من حالت عادی فقط 4 ساعت میخوابم !!!! در حالی که اطرافیان بابت این موضوع آزارام دادن که م حاضر شدن حتی قرص مصرف کنم در نهایت اینو گفتن بعضی از افراد بدنشون به صورت عادی به 10 ساعت خواب نیاز داره و جالب بدنید انیشتین هم همینطور بوده

ترلان

اینکه یه نفر یه خاطر کمبود سروتونین و دوپامین کرخت باشه یا افسرده باشه خیلی فرق داره با اینکه به یه نفر لیبل پرخواب، تنبل یا افسرده رو بزنن. افسردگی یه طیف رفتاری وسیع رو شامل میشه و ما ففقط کرخت بودن این آدمارو نشونه افسردگیشون می دونیم در حالی که جالبه بدنید کسانی که شادی و نشاط افراطی از خودشون بروز میدن و ما کیف مکنیم که وای چقدر اینا کول و خوبن از افسردگی شدیدتری در رنجند و آمار خودکشی هم توی این افراد بیشتره حتی !. براساس آمارها ایران افسرده ترین کشور جهانه اینو تسنیم میگه که خبرگزاری رسمیه و 67 دصد مردم ایران با این اختلال دست و پنجه نرم میکنند ولی متاسفانه تو کشور ما به این بیماران یا ترحم میکنند و یا با زیر ذره بین قرار دادن رفتارهاشون آزارشون میدن!!!!! به نظرم بهترین راه برای کسانی که با این اختلال دست و پنجه نرم میکنن اینه که هی حرفی از روند درمانشون به کسی نزنند و فقط پزشکشون رو امین خودشون بدونن

وجیهه

دوست پسر من گاها پیش میاد که علاوه بر اینکه صبح تا دیر وقت میخوابه بعد از ظهر هم کلی وقت میخوابه ولی من این مواقع سعی کردم مراقبش باشم که خواب بهتری هم داشته باشه اتفاقا. حتی گاها رفتم توی حیاط تو هوای گرم خودمو مشغول کردم که صدایی ایجاد نشه و خوابشو بهم بزنه. اگر عاادت هر روزش هم باشه تا زمانی که به زندگیش مشکلی ایجاد نکنه من کنترلش نمیکنم اگر هم مشکل داشته باشه مطمنم اول از پزشک میپرسم . همیشه هم با نقص هاش به این دیده نگاه کردم که اون آدمه اشتباه داره و بیشتر وقتا از خیلی چیزا گذشتم حتی غرورم چون مهم نبوده برام من بازنده باشم این مهم بوده که رابطه برنده باشه.

امیر

یه گزینه ای هست به اسم تموم کردن رابطه وقتی اینقدر اذیتید تو رابطه تون تمومش کنید

ناشناس

مطلب جالبی بود

ب

در مورد اعتیاد به پورن هم مطلب بذارید که چقدر به رابطه‌ها صدمه زده و هر چی هم حنجرهمونو پاره کردیم که بده تاثیر بدی میذاره هیچکس گوش نداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *