اعتیاد به گوشی‌ نوجوانان را افسرده و مضطرب می‌کند؟

شاید تا به حال متوجه شده باشید که نوجوانان امروز تقریباً همیشه یک گوشی هوشمند در دست دارند. گوشی‌هایی که به نظر می‌رسد از دوستان نزدیک آنها هم صمیمی‌تر شده‌اند! اما آیا این وابستگی شدید و اعتیاد به گوشی‌ ، تنها یک عادت ساده است یا اینکه مشکلات جدی‌تری در پس این رابطه وجود دارد؟

تحقیقات جدید از محققان کینگز کالج لندن نشان می‌دهد که نوجوانانی که نمی‌توانند گوشی‌هایشان را زمین بگذارند، احتمالاً دو برابر بیشتر از دیگران با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند. این اختلال، که یکی از عوارض اعتیاد به گوشی است، می‌تواند بر سلامت روانی نوجوانان تأثیرات منفی بگذارد. شاید شما هم از آن دسته والدینی باشید که هر روز نگران این هستید که چرا فرزندتان این‌قدر به گوشی‌اش وابسته است. جواب این سؤال ممکن است بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، اهمیت داشته باشد.

برای مشاوره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید. اولین مشاوره شما رایگان است.

گوشی‌های هوشمند: دوست یا دشمن؟

این روزها، گوشی‌های هوشمند بیشتر از یک ابزار ارتباطی ساده شده‌اند. آنها به بخشی از زندگی نوجوانان تبدیل شده‌اند و در همه جنبه‌های روزمره‌شان دخالت می‌کنند. اما این وابستگی به گوشی می‌تواند جنبه‌های منفی‌ای هم داشته باشد. محققان می‌گویند نوجوانانی که نمی‌توانند استفاده از گوشی‌هایشان را کنترل کنند و دچار «اختلال استفاده از گوشی هوشمند» هستند، بیش از دیگران با مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و حتی بی‌خوابی مواجه می‌شوند.

اعتیاد به گوشی هوشمند چیست؟

شاید برایتان سؤال باشد که این اختلال دقیقاً به چه معناست. به زبان ساده، اگر نوجوان شما وقتی گوشی‌اش در دسترس نیست دچار وحشت و اضطراب می‌شود، نمی‌تواند زمان استفاده از گوشی را کنترل کند و بیشتر وقتش را به جای انجام فعالیت‌های مفید و معنادار، صرف گوشی می‌کند، احتمالاً دچار این اختلال شده است. این وضعیت به نوعی شبیه به نتایج مثبتی است که از یک تست اعتیاد به گوشی حاصل می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که این مشکل شاید هنوز به شدت اعتیاد نباشد، اما اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند به آن سمت حرکت کند. به همین دلیل، ترک اعتیاد به گوشی نوجوانان باید به عنوان یک اولویت مهم در نظر گرفته شود.

چه کسی در معرض خطر اختلال استفاده از گوشی هوشمند و اعتیاد به گوشی‌ است؟

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۴۴٪ از نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله‌ای که اختلال استفاده از گوشی هوشمند دارند، علائم اضطراب را نشان می‌دهند. در حالی که این عدد در نوجوانانی که چنین اختلالی ندارند، تنها ۲۶.۴٪ است. به همین ترتیب، ۵۶٪ از نوجوانانی که با گوشی‌هایشان مشکل دارند، علائم افسردگی دارند، در مقابل ۳۵.۸٪ از نوجوانانی که به طور عادی از گوشی استفاده می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله بیشتر به استفاده از شبکه‌های اجتماعی پرطرفداری مثل تیک‌تاک و اینستاگرام روی می‌آورند، در حالی که استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل واتس‌اپ یا بازی‌های آنلاین بین نوجوانان با اختلال و بدون اختلال تفاوت زیادی ندارد.

چگونه می‌توان در  وابستگی به گوشی‌ به نوجوانان کمک کرد؟

با وجود تمام این مشکلات، خوشبختانه بسیاری از نوجوانان به خطرات استفاده زیاد از گوشی آگاه‌اند و دوست دارند زمان کمتری را به این وسیله اختصاص دهند. در واقع، ۹ نفر از هر ۱۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۶ ساله دست‌کم یک بار سعی کرده‌اند استفاده از گوشی‌شان را محدود کنند؛ مثلاً گوشی‌شان را در حالت بی‌صدا بگذارند یا اعلان‌ها را خاموش کنند. این‌ها اقدامات کوچکی هستند که به عنوان بخشی از برنامه‌هایی برای ترک اعتیاد به گوشی می‌توانند موثر باشند. تقریباً دو سوم نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله هم سعی کرده‌اند استفاده از گوشی را کاهش دهند و حتی یک نفر از هر هشت نفر برای این کار از دیگران کمک خواسته است.

برای گرفتار نشدن نوجوانان به اعتیاد به گوشی‌ چه باید کرد؟

دین برنت، دانشمند علوم اعصاب و نویسنده کتاب «چرا والدین شما تلفن شما را مسدود می‌کنند و چه باید کرد»، معتقد است که بهترین راه برای مقابله با این مشکل، همکاری با نوجوانان و کمک به آنهاست، نه اینکه گوشی‌هایشان را از دستشان بگیرید. او تاکید می‌کند که باید بپذیریم گوشی‌های همراه بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی امروزی شده‌اند و به جای مقاومت، بهتر است راه‌هایی برای مدیریت صحیح استفاده از آنها پیدا کنیم. اگر نوجوانان بتوانند به پاسخ این پرسش در خود دست یابند که «چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم»، می‌توانند تعادل بهتری بین فعالیت‌های مفید و استفاده از گوشی هوشمند برقرار کنند.

به گفته محققان، راهکارهای مؤثری برای مقابله با این اختلال وجود دارد، از جمله خاموش کردن اعلان‌ها، قرار دادن گوشی در حالت «مزاحم نشوید» و حتی گذاشتن آن در اتاقی دیگر هنگام خواب. شاید به نظر ساده بیاید، اما این اقدامات کوچک می‌توانند تفاوت‌های بزرگی در کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند ایجاد کنند.

نتیجه‌گیری: گوشی‌های هوشمند دوست یا دشمن نوجوانان؟

گوشی‌های هوشمند به همان اندازه که زندگی را آسان‌تر و جذاب‌تر کرده‌اند، می‌توانند مشکلاتی نیز به همراه داشته باشند. آگاهی از این مشکلات و همکاری با نوجوانان برای مدیریت بهتر استفاده از این دستگاه‌ها، می‌تواند راهی مؤثر برای حفظ سلامت روانی و جسمی آنها باشد. با در نظر گرفتن این نکات و اعمال راهکارهای صحیح، می‌توان به نوجوانان کمک کرد تا عوارض اعتیاد به گوشی را کاهش دهند و زندگی سالم‌تری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *