یک خبر مهم برای زنانی که شوهرشان معتاد است

یک مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور از طرح جدیدی خبر داده است که هدف آن پیشگیری از اعتیاد زنانی است که شوهران معتاد دارند.

به گزارش ترک باما، همسر معتاد و شوهر معتاد یکی از مشکلاتی است که می تواند بنیان خانواده ها را ویران کند. همسران افراد معتاد باید برای مواجه و رفتار درست با آنها آموزش هایی ببینند که مسئولان سازمان بهزیستی در تدارک فراهم کردن این آموزش ها هستند.

خانم «ماریت قازاریان»رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت: برنامه «پازک» یا پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکانی که در ارتباط با شوهر و پدر معتاد قرار دارند برای تحت پوشش قرار دادن مناطق آسیب خیز از سال ۱۳۹۶ در ۱۲ استان با تربیت و آموزش مربیانی در این زمینه شروع شد که در مجموع این ۱۲ استان در ۵۰۰ محله به اجرا گذاشته شد.

خانم قازاریان بیان کرد: بعد از شیوع پاندمی کرونا اجرای طرح مذکور با محدودیت‌هایی برای اجرا مواجه شد. اجرای این طرح در طول یکسال اخیر دوباره آغاز شده است و پیش بینی می شود با برگزاری آخرین کارگاه آموزش منطقه ای در استان گلستان تا پایان آذرماه امسال در همه استان ها عملا وارد فاز اجرایی شود. در این صورت پیش بینی می شود تعداد محلات زیر پوشش تا ۸۰۰ محله افزایش یابد.

وی با بیان اینکه با پایان برگزاری این کارگاه های آموزشی پیش بینی شده است ۱۴۰ مربی برای اجرای آن تربیت و در استان های مختلف بکارگیری شوند اضافه کرد: این مربیان کاملا ارزیابی می شوند به طوری که پس از شرکت در دوره های آموزشی از آنها آزمون های شفاهی و کتبی گرفته می شود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی یادآور شد: در قالب برنامه «پازک» قرار است محله‌هایی که تحت پوشش این برنامه هستند، طرح‌های مختلف پیشگیری از اعتیاد در راستای توانمندسازی گروه‌های مختلف زنان و کودکان باید انجام شود مثلا برای زنان دارای همسر معتاد ، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست و برای زنانی که همسر بهبود یافته از اعتیاد دارند، برای افرادی که در معرض خطر اعتیاد هستند، طرح‌های مختلفی وجود دارد که قرار است اجرا شود.

خانم قازاریان گفت: در برنامه «پازک» تسهیلگر محلات در جلساتی که در محله برگزار می‌کنند، افرادی که مایل هستند در این جلسات شرکت می‌کنند را گردهم می آورد و در هر دوره‌ای که برگزار می‌شود، ۲۰ تا ۲۵ نفر در هر محله شرکت می‌کنند و در جلسات آموزشی که به صورت هفتگی در ۶ جلسه برگزار می شود آموزش های لازم به آنها ارایه می شود.

وی اضافه کرد: در اجرای این برنامه همچنین نظام ارجاع نیز وجود دارد به آن معنا که هرجا احساس کنیم در جایی نیاز به ارجاع خود فرد یا دیگر اعضای خانواده به بهزیستی یا سایر ارگان ها باشد، به گونه ای که بتواند در روند پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از آسیب خوردن از افراد معتاد کمک کند، ارجاع می‌شود.

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *