کمپ ارزان و استاندارد ترک اعتیاد چه ویژگی‌هایی دارد؟

بعضی از معتادان خواهان بهبودی مرحله اول ترک اعتیاد خود را در کمپ‌ می‌گذرانند و به دلیل شرایط اقتصادی خواستار کمپ ارزان اما باکیفیت هستند.

هر کس که دچار بیماری اعتیاد باشد و بخواهد برای حل این مشکل کاری انجام دهد می‌تواند روشی متفاوت از دیگران در پیش بگیرد.

ممکن است برخی از معتادان خواهان بهبودی برای برداشتن گام نخست ترک اعتیاد به خدمات مراکز اقامتی ترک‌ اعتیاد که عموما به آنها خانه‌های بهبودی یا کمپ می‌گویند، نیاز داشته باشند.

ضمنا بسیاری از معتادان خواهان بهبودی، به دلیل آشفتگی‌ها و نابسامانی‌هایی که بیماری اعتیاد در زندگی و شغل آنها ایجاد کرده، وضعیت اقتصادی و مالی مطلوبی ندارند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند مرحله اول درمان خود یعنی سم زدایی و مشاوره و آموزش‌های اولیه برای پاک ماندن را در یک کمپ ارزان بگذرانند.

قطعا مطالبه ارزان بودن خدمات یک مرکز درمان اعتیاد از نظر معتادان خواستار بهبودی به معنای بی‌کیفیت بودن خدمات نیست. به بیان دیگر خواست معتادان برای دریافت خدمات ترک اعتیاد به قیمت منصفانه، نباید به بهای نداشتن حداقل‌هایی از استانداردهای کیفی تمام شود.

ارزان بودن خدمات درمان اعتیاد خواسته ای منطقی و قابل تحقق است اما لازم است معتادان خواهان بهبودی از شرایط و ویژگی‌های یک کمپ ارزان و استاندارد مطلع باشند.

در ادامه گروه مشاوران « ترک باما » برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کمپ‌ارزان اما باکیفیت را گردآوری کرده‌اند.

کمپ ارزان

کمپ ارزان بدون مسئولان و پرسنل با تجربه و دارای صلاحیت؟!

کمپ ‌های ارزان باید مسئولان و پرسنل با تجربه و صاحب صلاحیت داشته باشد. در غیر این صورت ارزان بودن کمپ به معنی سپردن سکان بهبودی شما به دست افراد نادانی است که نتایج و پیامدهای اعمال و رفتارهایی را که تحت عنوان کمک به معتاد انجام می دهند، نمی‌دانند.

بستری شدن در کمپی که مسئولان و پرسنل آن فاقد صلاحیت لازم برای کمک به معتادان باشند به صرف آن که آن کمپ هزینه ارزان از شما دریافت می‌کند، هرگز اقدام درستی نیست.

این اقدام نادرست می‌تواند معتادان خواهان بهبودی را دچار رنج‌ها و دردسرهایی کند که به طور کل از بهبودی سرخورده یا حتی بیزار شوند. ضمنا در مواردی ممکن است این اشتباه به قیمت جان آنها تمام شود.

صلاحیت مسئولان و پرسنل کمپ توسط مراجع قانونی همچون سازمان بهزیستی تعیین می‌شود اما معتادان خواستار بهبودی باید علاوه بر جویا شدن مجوزهای قانونی، پرس وجو و تحقیق درباره سوابق مسئولان و پرسنل کمپ را نیز مدنظر داشته باشند.

کمپ‌ارزان بدون فضا و امکانات و بهداشت؟!

ویژگی مهم دیگر یک کمپ‌ارزان و استاندارد دارا بودن فضای کافی و همچنین امکانات و تجهیزات لازم برای سرویس دهی به معتادان خواهان بهبودی است.

اگر در مراجعه به یک کمپ ترک اعتیاد با تعداد انبوهی از معتادان روبرو شدید که در سالن سم زدایی یا محوطه هواخوری یا سایر قسمت‌های آن کمپ در هم می‌لولند، روشن است که مسئولان آن‌کمپ به بهانه ارزان بودن فضای لازم را برای خدمت رسانی به معتادان خواهان بهبودی در نظر نگرفته‌اند.

در این صورت حتی اگر آن مرکز درمان اعتیاد هزینه بسیار پایینی دارد و ارزان به شمار می آید، بهتر است دور آن را خط بکشید.

امکانات و تجهیزات و امور بهداشتی مراکز درمان اعتیاد نیز با یک بررسی و بازدید کوتاه قابل مشاهده است. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به عکس‌ها و فیلم‌هایی که از کمپ در سایت یا صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام آن کمپ منتشر می‌شود، اکتفا نکنید.

توصیه  مشاوران « ترک باما » این است که حتما پیش از آن که برای درمان اعتیاد خود یا عزیزانتان به کمپی که مدعی ارزان بودن است اعتماد کنید، طی یک بازدید کوتاه از فضا، تجهیزات و رعایت امور بهداشتی کمپ اطمینان حاصل کنید.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

سعید

کمپ ارزان یعنی یک اتاق با چند تا پتو و غذا هم آب زیپو و نون خشک

داود

سلام به نظر من شناخت از فرد بیمار وکادر درمانی تخصصی خیلی مهم تر از امکانات رفاهی و به روز هستش

phoenix

دقیقا درسته

مولایی

کاش با گفتن ترک ارزان افراد معتاد که روحیه حساسی دارن رو بیشتر اذیت نکنن😞

phoenix

معتادان خواستار بهبودی باید درباره ترک اعتیاد و سم زدایی آگاه تر بشن تا در دام تبلیغات فریب انگیز افرادی که دنبال سودجویی از بیماری اونا هستن، نیفتن.

مهدیه

من تماس گرفتم با یک کمپ میگن اگه بیمار خودش با پای خودش بیاد که هزینه ترکش میشه ۲ میلیون اما اگه خودش نمیاد بخواید ما خودمون میاییم بیمارتونو میبریم هزینه ش میشه ۳ میلیون. خواستم بپرسم این اضافه پولی که برای بردن معتاد درخواست می‌کنن قانونیه؟

طلا

من شوهرم و داداشمو با هم بردیم کمپ ارزون برادرم خداروشکر پاک موند ولی شوهر پاش به خونه نرسیده رفت بود قرضی تریاک گرفته بود زده بود چند ساله طلاق گرفتیم خبری ازش ندارم ولی راستش همون چندر غازی هم که برای ترکش دادم از شکم بچه ام زدم حلالش نباشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *