چگونه معتاد سالمند را به ترک اعتیاد تشویق کنیم؟

یکی از نکات بسیار کلیدی در ترک اعتیاد سالمندان ایجاد و تقویت تمایل به ترک اعتیاد در معتاد سالمند است.

بخشی از خانواده‌هایی که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند با معتادی مواجه‌اند که در سنین سالمندی است. یک معتاد جوان برای ترک اعتیاد انگیزه‌های فراوانی دارد اما شرایط و انگیزه‌های معتاد سالمند به کلی متفاوت است.

تشویق معتاد 60 ساله و بالاتر، به ترک اعتیاد، مهارتی است که اطرافیان این فرد باید آن را بیاموزند. بدون این مهارت امکان موفقیت در فرآیند ترک اعتیاد سالمندان بسیار پایین است.

مطالب و پرسش و پاسخ های پربازدید را بخوانید:

در ادامه نکات ضروری برای تشویق افراد سالمند به ترک اعتیاد را به اختصار مرور می‌کنیم.

1. ترک اعتیاد سالمندان صبر ایوب می‌خواهد!

صبر و شکیبایی لازمه کمک به هر فرد معتاد در مسیر ترک اعتیاد است. وقتی ماجرا به ترک اعتیاد سالمندان برسد، صبر معمولی به شما کمک نمی‌کند و باید صبر ایوب داشته باشید!

تشویق‌هایی که با هدف ترک اعتیاد معتاد سالمند انجام می‌شود مثل بذرهایی است که در ذهن او می‌کارید. ذهن فردی که 30 یا 40 سال به مصرف مواد خو گرفته مستعد شکوفا کردن این بذرها نیست.

باید به ذهن معتادان سن و سال دار زمان بدهید و صبور باشید. اگر به اندازه کافی شکیبایی پیشه کنید روزی فرا می‌رسد که صبر شما نتیجه می‌دهد.

2. به معتاد سالمند نشان دهید که تنها نیست

مهم‌ترین اقدام در فرآیند ترک اعتیاد سالمندان این است که به آنها نشان دهیم در این مسیر تنها نیستند. تشویق موثر یک معتاد سالمند به ترک این است که با چشم خود ببیند معتادان سالمند دیگری هم ترک کرده‌اند.

معتادان سن بالایی که ترک کرده‌اند در جلسات باز انجمن معتادان گمنام(NA) حضور دارند و دسترسی به آنها میسر است. جلسات باز NA فرصتی است که خود شما هم با این افراد از نزدیک ملاقات کنید و برخی تجربه‌های مهم را درباره ترک اعتیاد از آنها بشنوید.

آنها را در برخی مراکز درمان اعتیاد هم می‌توانید ملاقات کنید. عضو سالمند معتاد خانواده خود را تشویق کنید با این افراد ملاقات کند. این ملاقات در اغلب موارد اثر تشویقی بسیار موثری در ترک اعتیاد معتاد سالمند دارد.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد افراد سالمند

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

3. به ترس معتاد سن بالا از خماری بی‌توجه نباشید

ترس معتادان مسن از خماری اغلب بسیار شدیدتر از جوان ها است. آنها در این باور ترسناک گرفتار هستند که قلبشان طاقت خماری را ندارد و سکته می‌کنند. هنگامی که یک معتاد سن بالا به ترک فکر می کند این ترس بزرگ در ذهنش زنگ می‌زند.

اگر می خواهید معتاد سن بالا را به ترک تشویق کنید به این ترس بی توجه نباشید.به آنها اطمینان دهید که پیش از قطع مصرف سلامت قلبشان توسط یک پزشک متخصص بررسی می‌شود.

ضمنا باید این نکته را بارها به معتاد سالمند یادآوری کنید که قرار نیست به یک باره قطع مصرف کنند. وقتی بدانند فرآیند سم زدایی در ترک اعتیاد سالمندان پلکانی است، ترس آنها از خماری کاهش می‌یابد.

علاوه‌ بر این به آنها بگویید که طی مدت سم‌زدایی در صورت لزوم خدمات پزشکی در اختیارشان خواهد بود.

ترک اعتیاد سالمندان

4. تصمیم معتاد سالمند به ترک اعتیاد را جشن بگیرید

می‌دانیم که یک معتاد بالای 60 سال در جاده طولانی و پر پیچ و خم اعتیاد خود خرابی‌های بسیاری ایجاد کرده است. اطرافیان چنین فردی معمولا دل خوشی از او ندارند و حق هم دارند! اما لحظه حساسی که معتاد سالمند تصمیم به قطع مصرف می‌گیرد زمان مناسبی برای مجال دادن به رنجش‌ها نیست.

اینجا نقطه‌ای است که باید او را تشویق کنید و حتی به افتخار این تصمیم جشن بگیرید. قطعا منظور از جشن این نیست که دست افشانی و پایکوبی کنید! یا مجلس و ضیافت آنچنانی برپا کنید. البته اگر یک جشن کوچک بگیرید قدم بسیار مهمی برای تشویق او به ترک برداشته‌اید. همین که اعضای خانواده دور او جمع شوند و او را در آغوش بگیرند یا شاخه گلی تقدیمش کنند، عزم او را برای ترک جزم‌تر خواهد کرد.

5. اهمیت توجه به عادت‌ها و وسواس‌ها در ترک اعتیاد سالمندان

معتادان سن و سال دار مجموعه‌ای عادت های بد و خوب را در خود دارند. متاسفانه عادت‌های بد آنها در برخی موارد بسیار آزاردهنده است. شاید معتاد سالمند وسواس شستشو یا وسواس چک کردن داشته باشد. ممکن است او به شدت سیگاری باشد. ممکن است بسیار پرخور یا نسبت به غذا ایرادگیر باشد.

اگر می‌خواهید در فرآیند ترک اعتیاد سالمندان موفق باشید باید عادت‌ها و وسواس های آنها را دست کم در دوران سم زدایی بپذیرید. ممکن است معتاد سن بالای شما برای ترک اعتیاد شرط و شروطی داشته باشد. مثلا فلان سیگار یا فلان غذا حتما به او داده شود!

به او اطمینان بدهید قرار نیست در دوران سم‌زدایی بر سر عادت‌های ناخوشایند او جر و بحثی دربگیرد.

اگر قرار است در کمپ یا مرکز درمانی بستری شود، شرایط و قوانین آن مرکز یا کمپ را بررسی کنید تا اگر عادت‌ها و وسواس‌های بیمار شما با قوانین آنها ناسازگار است، به توافقی دست پیدا کنید که معتاد سالمند شما تحت فشار مضاعف قرار نگیرد.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

سحر

چقدر نکات این مطلب ریز بینانه و کاربردی بود مناسفانه ما پذیرش رفتارهای افراطی پدرم رو اصلا نداریم و فکر نمیکردم این عدم پذیرش تو روند درمان اعتیادش موثر باشه

منم کاوه

آقا مردم جشن طلاق میگیرن! با این وضع، جشن ترک اعتیاد که جای خود دارد. فقط یه جوری جشن نگیرید که بعدا اگه یکمی برگشت سر مواد، مجبور باشید مراسم ختم بگیرید و همه ی آرزوها بر باد بره!

خلیل

ببخشید تا چه مدت باید نسبت بهش سازش کاری رو پیشه کنیم چون واقعا آستانه تحمل ما هم پایینه

حمیدرضا

پدر من دو ماهه ترک کرده اما باورتون نمیشه همه مارو زائوند تا ترک کنه🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️🤦🏻‍♂️

علی

نمیدونم آیا ترک دادن سالمندها درسته یا نه؟ آیا جسم کشش سختی زمان ترک رو داره یا نه؟

لاله

پدر ما ترک کرده روزی صد بار دنبال مصرفه بعد به بقیه میگه نه من اصلا. وسوسه ندارم😐

وسوسه

بهش بگید وسوسه شدن ایراد نیست، تبعیت از وسوسه اشتباهه. چون وسوسه شدن دست اون نیست اما اینکه به ندای وسوسه گوش بده و ازش اطاعت کنه، دست خودشه.

قمبر

ما یک آقاجون داریم خیلی سال معتاده و همیشه هم میگه از شنبه ترک می کنم! تشویقش کنیم واقعا شنبه ترک می کنه؟

شنبه

اون گفته شنبه. اما نگفته که کدوم شنبه. فقط تشویقش کنید تا یکی از شنبه های عمرش باشه، نه بعد اون.

Samane

بابا سالمندان رو رها کنین بذارین این آخر عمری خوش باشن یا تریاکشون. البته واقعا خوش که نیستن هزار تا بدبختی دارن چه بکشن و چه نکشن

ناشناس

چقدر مسائل ترک اعتیاد سالمندان رو زیبا و شیوا بررسی می کنید. درود بر شما

ناشناس

در ترک اعتیاد سالمندان صبر و شکیبایی حرف اولو میزنه ، خیلی خوب به این نکته اشاره کردید 👌🏼👌🏼

هدیه

کمپ های ترک اعتیاد ناز معتادارو نمیکشن،ممکنه حتی به شما بگن که بله ما همه جوره حواسمون هست به بیمار شما اما در عمل کار دیگری بکنند. کاش میشد مثل بیمارستان ها برای معتادها هم همراه گذاشت.

زینب

سلام ممنون از راهکارهای خوبی که برای همه میگذارید واقعا خیلیهاش جالبه.

ناشناس

چه مطلب مفید و جالبی بود ممنون ادمین جان

عباس

به نظرم اگر میخواین پدراتون ترک کنن در وهله اول ظرفیت شنیدن خالی بندی‌هاشون بعد از ترک رو بالا ببرید چون اون موقع چت میزدن دروغ میگفتن الانم یه جورای دیگه ای چتن و خودشونو سوپرمن جا میزنن

صمد

به نظرم اگر میخواین پدراتون ترک کنن در وهله اول ظرفیت شنیدن خالی بندی‌هاشون بعد از ترک رو بالا ببرید چون اون موقع چت میزدن دروغ میگفتن الانم یه جورای دیگه ای چتن و خودشونو سوپرمن جا میزنن

اکبر

سلام سالمند رو ول کن بزار بزنه اون براش عین دارو میمونه الان حاجی یه روز نزنه با اون سن کارش تمومه

مهسا

تجربه ای که ما از ترک اعتیاد سالمند مون داشتیم خیلی عجیب بود چون هر کاری کردیم پدرم ترک نکرد تا اینکه من بچه دار شدم باورتون نمیشه تا متوجه شد بچه من داره میاد چجووری خودش رفت کمپ خوابید خلاصه اینکه قدرت نوه رو دست کم نگیرید

حامد

یکی از دوستای ما بخاطر مریضی دردناک پدرش ترجیح دادن اعتیاد داشته باشه تا درد بکشه واقعا من نمیدونستم چه توصیه ای بهش بکنم

ناشناس

پدر معتاد ما میگه میخوام ترک کنم ما میگیم ترک نکن چون الان معتاده خیلی راحت تریم

نادی

سلام مشکل من ترک اعتیاد سالمند نیست شوهرم بعد از ترک یه سری رفتارای آزاردهنده داره هر چی هم بهش میگم گوشش بدهکار نیست بهش گفتم بریم پیش مشاور اونم قبول نمیکنه در حالی که هر جا میره به فک و فامیل و دوست و آشنا پیشنهاد میده برن پیش مشاور و از این حرفا ولی من زبونم مو در آورد باید بریم پیش مشاور اصلا گوشش بدهکار نیست با خودم میگم برم طلاقمو بگیرم جونم به لبم رسیده از دستش دیگه، شما چی میگن توروخداا یه راهی بذارین جلو پام من صالا نمیدونستم بعد از ترکشم اینقدر قراره زجر بکشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *