چگونه بی خوابی بعد از ترک متادون را کاهش دهیم؟

جای تبریک و تشویق دارد که متادون را ترک کرده‌اید اما همین ابتدا بدانید بی خوابی بعد از ترک متادون به سادگی دست از سرتان برنمی دارد.

به گزارش ترک باما به نقل از سایت Verywellmind ، مشکلات خواب معمولاً در بین افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد رخ می‌دهد، اما این مشکلات می‌تواند در طول ترک و بهبود نیز رخ دهد. مشکلات خواب می تواند بهبودی را پیچیده‌تر کند.

بی خوابی بعد از ترک متادون فقط گریبان گیر معتادان به این دارو نمی شود. مشکل خواب یکی از علائم ترک رایج برای تمام افراد معتاد به مواد مخدر و الکل است. این معضل می تواند نگران کننده باشد و منجر به افزایش اضطراب شود. خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که بهبودی طولانی‌مدت می‌تواند به معکوس کردن مشکلات خواب ناشی از مصرف مواد کمک کند. در حالی که بی‌خوابی قطع مصرف رایج است، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با آن مقابله کنید و سعی کنید خواب بهتری داشته باشید.

چگونه اعتیاد و بهبودی بر خواب تأثیر می گذارد

پیشتر توضیح دادیم که مشکلات خواب ممکن است با هر نوع اعتیادی رخ دهد. بنابراین تصور نکنید که ادامه مصرف می توانست برای شما خواب خوب به همراه داشته باشد. ممکن است برخی اوقات مصرف متادون یا هر مخدر دیگر خواب را به شما هدیه دهد اما این هدیه به زودی از شما با تاوان سنگین یعنی مشکلات بی خوابی از شما پس گرفته می شود. بی خوابی بعد از ترک متادون شبیه به مشکلات خواب بعد از ترک اعتیاد به مواد زیر است:

الکل

داروهای ضد اضطراب

حشیش و گل

مواد افیونی

آرام بخش ها

محرک ها

از آنجا که هر فرد و هر اعتیادی متفاوت است، ماهیت و درجه مشکلات خواب متفاوت است.

بی خوابی بعد از ترک متادون در دوران ریکاوری به این دلیل اتفاق می افتد که بدن شما از ریتم طبیعی خود خارج شده است. زمانی که صرف مصرف مواد مخدر یا نوشیدن بیش از حد می کنید، نحوه عملکرد بدن شما را تغییر داده است و این معمولاً شامل الگوهای خواب می شود.

در طی بهبودی، بدن شما یک بار دیگر در حال تغییر است و سعی می کند به عاری از این ماده عادت کند. طبیعی است که خواب شما دوباره مختل شود.

بی خوابی بعد از ترک متادون چقدر طول می کشد؟

افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند ممکن است به مدت شش ماه یا بیشتر به الگوهای خواب عادی خود برنگردند. با این حال، چند روز ابتدایی بعد از ترک – حدود 14 تا 21 روز – می تواند این بی خوابی نگران کننده و آزاردهنده باشد.

بی خوابی بعد ترک از قرص

چگونه بی خوابی بعد از ترک متادون را کاهش دهیم

خبر خوب این است که برای اکثر افراد، بی خوابی ترک فقط موقتی است. این یکی از عوارض جانبی پاکسازی بدن و بازگشت به زندگی بدون مواد است.

هرچه در پیروی از دستورالعمل های بهداشت خواب خوب نظم بیشتری داشته باشید، بی خوابی بعد از ترک متادون شما سریعتر از بین می رود. اغلب اوقات، ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید بهترین هستند.

مطالب مهم را بخوانید:

تشریفات خواب را برقرار کنید

بخش اعظم بهبودی مربوط به جایگزینی عادات بد با عادات سالم است. وقتی نوبت به خواب می رسد، سعی کنید:

  • هر روز در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید
  • با فعالیت‌های آرام مانند مطالعه قبل از خواب، آرام شوید
  • یک محیط خواب آرام ایجاد کنید
  • از وسایل دیجیتالی که می توانند خواب را قبل از خواب مختل کنند، خودداری کنید

بهداشت خواب خوب می تواند نقش اساسی در کیفیت خواب داشته باشد. هر چیزی که قبل از خواب شما را آرام کند به شما کمک می کند. برای برخی این تجربه شامل یک دوش آبگرم و برای برخی دیگر گوش دادن به یک موسیقی با ریتم ملایم است.

ریتم شبانه روزی خود را دوباره برقرار کنید

اعتیاد می تواند در چرخه طبیعی خواب شما دشوار باشد و بدن شما ممکن است به بیدار ماندن بیشتر شب عادت کرده باشد. یکی از راه‌های مقابله با آن، قرار دادن چشم‌های خود – بدون عینک آفتابی – در معرض نور روز در اوایل روز است. مستقیماً به خورشید نگاه نکنید.

ابتدا رویکردهای طبیعی را امتحان کنید

قبل از خواب یک فنجان چای تسکین دهنده و بدون کافئین گرم بنوشید، مدیتیشن را امتحان کنید و در طول روز فعال بمانید. اینها تنها چند روش طبیعی برای بهبود خواب شما هستند. همچنین می‌توانید از داروها و برخی دمنوش های گیاهی خواب‌آور که در ادامه معرفی می شوند برای بهبود بی خوابی بعد از ترک متادون استفاده کنید.

ملاتونین: ملاتونین یک هورمون خواب طبیعی است که در تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن نقش دارد.

ریشه سنبل الطیب: ریشه سنبل الطیب یک مکمل گیاهی است که گاهی به عنوان درمان بی خوابی استفاده می شود. یک بررسی در سال 2020 نشان داد که این گیاه می‌تواند یک درمان موثر باشد، اگرچه نتایج ممکن است بسته به کیفیت عصاره‌های گیاهی متفاوت باشد.

L-theanine: L-theanine یک اسید آمینه است که ممکن است به مبارزه با استرس، تقویت آرامش و کاهش اضطراب کمک کند. به طور طبیعی در چای سبز یافت می شود، اما می توان آن را به شکل مکمل نیز یافت. برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند. البته فراموش نکنید که این دم نوش چای سبز را 2 ساعت قبل ازخواب مصرف کنید.

ضمنا اگر بیماری زمینه ای دارید قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی برای خواب، با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که چنین مکمل هایی ممکن است “طبیعی” باشند، اما همچنان می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، به ویژه هنگامی که با مواد و داروهای دیگری که برای شما تجویز شده ترکیب شوند.

پس به طور خلاصه راهکارهایی که می توانند به بهبود خواب شما کمک کنند عبارتند از ایجاد مراسم خواب، بازیابی ریتم شبانه روزی و استفاده از داروهای خواب طبیعی و گیاهی. البته از این راهکارها انتظار معجزه نداشته باشید.

اقدامات احتیاطی داروهای خواب

اگر به دنبال راه حلی برای بی خوابی بعد از ترک متادون هستید به یاد داشته باشید اعتیاد می تواند منجر به سایر رفتارهای اعتیادآور شود. اجازه بدهید صریح باشیم. برای خوابیدن به سکس و خودارضایی پناه نبرید. این رفتارها خود اعتیادآور هستند و می توانند مشکلاتی در ادامه برای شما ایجاد کنند.سعی کنید تا زمانی که در حال ترک هستید از خود درمانی با سایر داروهای خواب آور هم خودداری کنید. این شامل داروهای خواب بدون نسخه (OTC)، داروهای حاوی ماری جوانا و الکل است.

اگر پزشک برای شما داروی خواب آور تجویز کزد با پزشک خود در مورد اینکه آیا استفاده کوتاه مدت از داروهای تجویز شده ممکن است به شما کمک کند در چند روز اول بخوابید یا خیر صحبت کنید.

قبل از مصرف این داروها عوارض جانبی احتمالی را با پزشک خود در میان بگذارید و مطمئن شوید که دستورالعمل های پزشک خود را به طور کامل دنبال می کنید. تحت هیچ شرایطی نباید بیشتر از مقدار تجویز شده یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کنید. ممکن است بیمار شوید یا به سادگی یک اعتیاد جایگزین ایجاد کنید.

مطالب مهم را بخوانید:

چرا خواب خوب کلید بهبودی است؟

سعی کنید از همان ابتدای بهبودی وقتی از بی خوابی بعد از ترک متادون رنج می برید به دنبال خواب طبیعی باشید . اگر صبور باشید و به صورت خودسرانه به داروهای خواب آور پناه نبرید خواب طبیعی شما بعد از 20 تا 30 روز به شما لبخند خواهد زد. هر چند ممکن است دشوار باشد، ایجاد عادات خواب خوب در اوایل بهبودی می تواند شانس شما را برای جلوگیری از عود افزایش دهد. این توصیه را از معتادان سابق، الکلی های در حال بهبودی، و به احتمال زیاد، پزشکان و مشاوران خود نیز خواهید شنید.

به گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA)، محرومیت از خواب باعث کاهش حساسیت گیرنده های دوپامین می شود. در نتیجه، افراد بیشتر مستعد رفتارهای تکانشی هستند که می تواند به عود و لغزش بینجامدد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که نوسانات کیفیت خواب با تغییرات در میل به مواد مخدر مرتبط است. در روزهایی که شرکت‌کنندگان کیفیت خواب پایین‌تری را گزارش کردند، میل بیشتری به مواد نیز داشتند. چنین نتایجی نشان می‌دهد که محافظت از خواب در طول بهبودی ممکن است به کاهش خطر  لغزش کمک کند.

این یک فرضیه منطقی است زیرا خواب یکی از کلیدهای بدن سالم است.

انتهای مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *