پیشگیری از لغزش با پژوهش در زمینه مغز میمون‌های معتاد!

تیمی از محققان ایرانی، ژاپنی و استرالیایی با پژوهش در سیستم مغزی میمون های معتاد به مورفین به دنبال یافتن راهکاری برای پیشگیری از بازگشت به چرخه مصرف یا همان لغزش هستند.

به گزارش ترک باما، لغزش یا بازگشت معتادان به چرخه مصرف مواد مخدر از رایج ترین رویدادها بعد از ترک مواد مخدر است و معتادان فراوانی به این مشکل دچار می شوند. درباره لغزش علل فراوانی برشمرده می شود و کارشناسان ترک اعتیاد این پدیده را اتفاقی و تصادفی نمی‌دانند بلکه بر این باورند که لغزش در اغلب موارد یک انتخاب بسیار ویرانگر است.

لغزش علاوه بر مشکلات فراوانی که برای خود فرد مبتلا به بیماری اعتیاد ایجاد می کند اطرافیان و حتی در برخی موارد درمانگران او را نیز از پیگیری روند درمان اعتیاد دلسرد می کند چرا که آنها هیچ دلیلی برای بازگشت معتاد به چرخه مصرف پیدا نمی کنند و توجیهات وی برای لغزش را صرفا دلیل تراشی برای ادامه مسئولیت ناپذیری قلمداد می کنند. این در حالیست که در فرآیند ترک تریاک یا هرگونه مخدر دیگر ، لغزش یک اتفاق بسیار رایج است که نباید درباره آن داوری اخلاقی کرد.

بازسازی لغزش در مغز میمون های معتاد به مورفین

اکنون پژوهشی در جریان است تا برخی زوایای جدید از  موضوع لغزش را برملا کند. یک مقام مسئول در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان درباره این پژوهش گفته است: طرح مطالعاتی-پژوهشی بررسی راه‌های کنترل و مهار بازگشت به اعتیاد در میان میمون‌های (نخستیان) معتاد به مورفين با همکاری یک تیم تحقیقاتی از محققان ایرانی و محققانی از دانشگاه‌هاي استرالیا و ژاپن در حال اجرا است.

وحید شیبانی که ریاست مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان – یکی از معتادخیزترین استان های ایران – را به عهده دارد می افزاید: لغزش و بازگشت به سوء مصرف مواد بعد از سم‌زدایی یکی از اصلی‌ترین مشکلات ترک اعتیاد در میان معتادان به مواد افیونی است. در این طرح پژوهشی تلاش می‌شود با یافتن مکانیسم‌های دقیق مغزی این پدیده بتوان با تحریک الکتریکی مغزی همراه با ارزيابي فعاليت نوروني مناطق مغزی درگير در پاداش مغزی، با مطالعات رفتار شناختی، نسبت به کنترل و مهار بازگشت به اعتیاد اقدام كرد.

وی ادامه داد: این طرح مطالعاتی بر روی حیواناتی که مغز شبیه‌تری به انسان دارند با همکاری مشترک بين المللی و یک تیم از محققان کشورمان در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان به اجرا در آمده و نتایج طرح نیز با پیشرفت هایی همراه بوده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *