پدر معتاد خود را چطور به درمان اعتیاد تشویق کنیم؟

زندگی کردن در کنار یک پدر معتاد فاجعه بار و رنج آور است. کمک کردن به درمان اعتیاد چنین پدرانی برای فرزندان آنها کار آسانی نیست ولی امکا‌ن‌پذیر است.

به گزارش ترک باما، با توجه به شیوع اعتیاد در ایران یکی از بغرنج ترین موضوعاتی که ممکن است برای ما اتفاق بیفتد این است که پدر معتاد داشته باشیم. ممکن است خود ما دچار این مشکل نشویم اما در آشنایان، همسایگان، فامیل و همکاران خود با کسانی سر وکار داشته باشیم که پدر معتاد داشته باشند.

آگاهی فرزندان از ماهیت بیماری اعتیاد پدر می تواند کمک بزرگی به کاهش سردرگمی آنها و کمک بسیار قابل توجهی به درمان اعتیاد پدر باشد. به همین دلیل سایت «ترک باما» مبحث چگونگی کمک به پدران معتاد را در چند نوبت مورد بررسی قرار می دهد. پس اگر پدر معتادی دارید با ما در اولین بخش از این مباحث همراه باشید.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز مطالب مفید دیگری در مورد ترک اعتیاد سالمندان و میانسلان در این سایت منتشر شده است و با توجه به این که بخشی از پدران معتاد ، سالمند و میانسال هستند، خواندن این مطالب می تواند برای فرزندان آنها سودمند باشد.

اگر در مورد اعتیاد پدر یا سایر اعضای خانواده خود نیاز به مشاوره دارید

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

مخفی کاری در مورد پدر معتادتان را پایان دهید

اگر کودکان خردسال یا نوجوانان پدر معتادی داشته باشند واقعا نمی دانند باید چطور با رفتارهای غیرعادی و تغییرات خلق و خو و عصبانیت ها و پرخاش ها و گاهی هم مهربانی های عجیب پدر چطور کنار بیایند. این وضعیت در کنار آشفتگی های مالی و ناامنی و خشونتی که در اغلب موارد از یک پدر معتاد سر می زند، زمینه ساز آسیب های فراوان برای فرزندان این فرد است.

البته چنانچه یک پسر یا دختر جوان که خود دارای شغل و زندگی اجتماعی است هم پدر معتادی داشته باشد، از نظر سردرگمی درباره مواجه شدن با این وضعیت و آسیبی که از بیماری اعتیاد پدر می بیند، دست کمی از کودک خردسال ندارد.

یک موضوع کاملا بدیهی است. اگر پدر معتادی دارید که تحت تأثیر مصرف مواد مخدر دچار توهم یا تغییرات خلق و خو می شود و شما را مورد ضرب و شتم قرار می دهد، نباید این موضوع را از بستگان دیگری که احتمالا می توانند به شما کمک کنند مخفی کنید و باید حتما به دنبال کمک باشید.

دور شدن از پدر معتاد و محیط خانه؛ یک راهکار موقت

ممکن است یک پدربزرگ دلسوز یا عمو، عمه ، خاله و یا فامیل دیگری در این زمینه بتواند کمک و حمایت لازم را از شما انجام دهد تا از رفتارهای خشن پدر معتاد خود دور باشید. دور شدن شما از محیط خانه برای مدتی کوتاه گاهی اوقات لازم است و این دور شدن باید به کمک بستگان دلسوز شما انجام شود. با این حال دوری از پدری که معتاد است راه حل مشکل شما نیست و شما باید به دنبال درمان بیماری اعتیاد پدرتان باشید.

ترک اعتیاد پدر

از انکار اعتیاد توسط پدرتان سرخورده نشوید

واقعیت این است که ذات و سرشت بیماری اعتیاد به این صورت است که فرد معتاد به شکل غیرقابل باور و تکان دهنده ای اعتیاد خود را انکار می کند. یک پدر معتاد در حالی که مواد مصرفی اش را در جیب لباسش دیده اید و رفتار و ظاهرش به شدت نسبت به زمانی که مصرف کننده مواد مخدر نبوده، متفاوت شده، در چشمان شما خیره می شود و می گوید: من معتاد نیستم!

بنابراین تصور نکنید او این گونه انکار و دروغ گویی های ناراحت کننده و غیرقابل درک را از روی بدجنسی انجام می دهد. باید بپذیرید که پدر معتاد شما صرفا دچار یک بیماری شده که بیماری اعتیاد نام دارد. یک بیماری موذی، پیش رونده و مرگ بار که علاوه بر جسم روح و روان او را هم تحت تاثیر قرار می دهد و در برابر کسانی که می خواهند به او کمک کنند مقاومت می کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

باب گفتگو را باز کنید

به عنوان فرزند یک پدر معتاد اولین کاری که باید انجام دهید این است که وقتی او حال مساعدی دارد و هوشیار و متعادل به نظر می رسد پیش او بروید و از او بخواهید که با هم صحبت کنید. صحبت کردن با پدر در فرهنگ ایرانی ما برای بسیاری از فرزندان آسان نیست و شما باید این مانع را با شهامت پشت سر بگذارید. می توانید صحبت خود را این گونه شروع کنید: پدر!( یا بابا  یا آقاجون یا هر عنوان صمیمانه ای که پدرتان را به آن نام می نامید) من می خواهم چند دقیقه راجع به موضوع مهمی با شما صحبت کنم. من متوجه شدم که شما دچار یک بیماری شده اید و نیاز به کمک دارید که این بیماری را درمان کنید. من درباره بیماری شما و رنجی که برای شما ایجاد می کند تحقیق کردم و اطلاعاتی به دست آوردم. این بیماری قابل درمان است. می خواهم از شما خواهش کنم به من بگویید تمایلی به درمان بیماری خود دارید یا نه. اگر شما بخواهید از این بیماری نجات پیدا کنید می توانیم به کمک هم بهترین راه درمان را پیدا کنیم.

اگر پدرتان پرسید منظور شما کدام بیماری است بدون تردید و مستقیما بگویید : منظورم بیماری وابستگی به مواد اعتیاد آور است. دچار شدن شما به این بیماری شرم آور نیست. اگر برای درمان بیماری اعتیاد خود کاری نکنید این بیماری شما را به سمت نابودی می برد. من به عنوان پسر(یا دختر) شما می خواهم در کنار شما باشم و این بیماری را شکست دهیم.

در صحبت با پدر معتاد خود صبور، ملایم اما جدی باشید

می دانیم که گفتن چنین سخنانی با یک پدر معتاد که در حال نئشگی به شما خیره شده یا کم و بیش چُرت می‌زند، آسان نیست. ضمنا می دانیم که ممکن است با اولین جملات گارد این پدر بیمار بسته شود، سگرمه هایش در هم کشیده شود و اجازه صحبت به شما ندهد. مهم است بدانید که هر چقدر بتوانید پدرتان را به سمت صحبت کردن از بیماری اعتیاد سوق دهید ، احتمال آن که او به درمان تمایل نشان دهد بیشتر است. شما باید در این گفتگو صبور، ملایم اما جدی باشید. اگر پدرتان بار اول از صحبت کردن امتناع کردند، دوباره و دوباره تلاش کنید. در نهایت، شما باید از این مانع عبور کنید.

اگر اعتیاد پدر برای شما رنج و ترس و سختی شدیدی ایجاد کرده و کارها و رفتارهای او برایتان شکنجه بار است باید این نکته را همواره به یاد داشته باشید که او بیمار است و بخش زیادی از این بیماری به دلیل شرایط خاص خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی به او تحمیل شده است. هیچ کس نمی نشیند و با خود برنامه بریزد که ، “خب من از امروز، می خواهم معتاد شوم.”

فرآیند شما برای به گفتگو نشستن با پدر معتادتان – گفتگویی که موضوع آن بیماری اعتیاد او و راهکارهای درمان این بیماری باشد – ممکن است بسیار پر فراز و نشیب و طولانی باشد. ممکن است بارها در این گفتگو شکست بخورید اما مهم این است که به آسانی دست از هدف خود که کمک کردن به پدر است برندارید.

برای مشاوره رایگان درمان اعتیاد پدر یا سایر اعضای خانواده

با شماره 09194085047 تماس بگیرید

سوالاتی که می‌تواند در گفتگو با پدران معتاد مفید باشد

ایده اصلی این گفتگو این است که به پدر معتاد خود کمک کنید به این نتیجه برسد که بیمار و درهم و برهم است و به کمک نیاز دارد. ممکن است در حین گفتگو این سوالات به کمک شما بیایند که روند گفتگو را بهتر اداره کنید.

  • وقتی این مواد را مصرف می کنی چه احساسی داری؟
  • فکر می کنی با ادامه مصرف چه آینده ای در انتظار تو و ما (خانواده ات) باشد؟
  • راجع به زندگی سالم و بدون مصرف مواد مخدر چه نظری داری؟
  • دوست داری پاک شوی و دیگر هرگز دوباره مصرف نکنی؟

سوالاتی از این دست پدر را تشویق می‌کند تا درباره سوء مصرف مواد مخدر خود صحبت کنند. بدیهی است که نمی توان یک الگو و قالب خوب برای گفتگو و سوال برای تمام پدران معتاد ارائه کرد مخصوصا اگر پدرمعتاد شما بر اثر مواد مخدر رفتارهای خشنی پیدا کرده باشد اما باید از یکجا شروع کنید. یادتان باشد هدف شما این است که فرصتی برای صحبت با پدر معتادتان فراهم کنید تا تمایل به درمان اعتیاد در او بیدار شود.

مطالب پربازدید را بخوانید:

پایان بخش اول

دیدگاه ها

ناشناس

سلام خدا خیرتون بده این جور اطلاعاتو میذارید تو سایتتون . از ادمین تشکر می کنم. پدر معتاد مصیبته من این مصیبتو دارم خدا می دونه جون به لبمون کرده.

دردکشیده

ترک اعتیاد پدر معتاد تا وقتی یکیشو تو خونه و زندگیت نداشته باشی نمی دونی چیه ما داشتیم 40 سال زجرمون داد و زندگی و دودمان همه مون رو به باد داد الان دستش از دنیا کوتاهه ولی دل هیچکدم از ما هنوز باهاش صاف نشده

ع ی

زندگی با یه آدم معتاد خیلی سخته حتی بعد از ترک هم رفتارای آزار دهنده زیاد دارن و بدتر از همه چون فکر میکنن ترک کردن دیگه همه چی هم با ترکشون درست شده و اصلا نمیشه بهشون فهموند اشتباه می کنند خیلی خودسری دارند تو رفتارشون آدم واقعا کم میاره باهاشون

محبت

سلام ما خیلی در مورد ترک اعتیاد سالمندان تحقیق کردیم بعضی جاها میگن خطرناکه بعضیا میگن نیست جایی نیست تضمین کنه اتفاقی نمی افته؟

ناشناس

خسته نباشید اگر سالمندی بیماری سخت داشته باشه و مواد مخدر به کاهش دردش کمک کنه شکا توصیه به ترک میکنید؟ پدر ما خیلی اصرار داره دیگه شیره نمیخوره ولی خب اگر نخوره خیلی درد میکشه ما نمیتونیم این حالتشو ببینیم

جیران .ا

من میخوام پدرم رو به ترک سیگار تشویق کنم چون دکتر بهش اولتیماتوم داده امدیوارم موفق شم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *