مسمومیت با شربت متادون چه خطراتی دارد؟

وجود شربت‌های متادون در خانه برخی معتادان یا کسانی که قصد ترک اعتیاد دارند عادی شده اما باید بدانیم مسمومیت با شربت متادون می‌تواند مرگبار باشد.

به گزارش ترک باما، مسمومیت با شربت متادون یک وضعیت پزشکی جدی است که می تواند زندگی را تهدید کند. این نوع مسمومیت زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد متادون بیش از حد، عمدا یا تصادفی مصرف کند. متادون را برخی متخصصان ترک اعتیاد تریاک مصنوعی می نامند که البته باید گفت مکانیزم این دارو با تریاک تفاوت های زیادی دارد. متادون یا آن طور که در ایران مصطلح شده «مت» برای درمان دردهای شدید و یا به عنوان بخشی از درمان اعتیاد به مواد مخدر با کمک دارو استفاده می شود.

چه کسانی دچار مسمومیت با شربت متادون می شوند؟

هرکسی که بیش از مقدار تجویز شده شربت متادون مصرف کند، در معرض خطر مصرف بیش از حد و مسمومیت است، اما افرادی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند، افرادی هستند که درد مزمن دارند یا کسانی که در حال بهبودی از اختلالات مصرف مواد هستند و ممکن است درک نکنند که این دارو در صورت مصرف چقدر می تواند قدرتمند باشد. کودکان نیز به دلیل نا آگاهی از خطرات این دارو در خطر مسمومیت با شربت متادون قرار دارند.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

فقط پزشکان می توانند به مسمومان متادون کمک کنند

اثرات شربت متادون معمولاً در عرض 15 دقیقه پس از مصرف قابل احساس است، اگرچه بسته به اینکه بدن شما چقدر آن را در سیستم شما جذب می کند، ممکن است تا دو ساعت طول بکشد. مقدار مورد نیاز برای مصرف بیش از حد در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، تنها 2 میلی گرم از این دارو هم در مواردی می تواند باعث مرگ شود.

اگر شخصی که می شناسید با شربت متادون مسموم شده است، باید چندین مرحله را انجام دهید: فوراً با اورژانس(شماره 115) تماس بگیرید. آنها را تا رسیدن خدمات اضطراری بیدار و هوشیار نگه دارید.

مطالب مهم و پربازدید را بخوانید:

باید دانست در مسمومیت با شربت متادون مهم نیست که چه قدر خورده شده است، فقط بدنید که آب آشامیدن آن را درمان نمی کند. فقط کمک پزشکی می تواند این مسمومیت را کنترل کند بنابراین فوراً به دنبال کمک باشید! در ادامه ماجرایی را که اخیرا با موضوع مسمومیت متادونی در تهران روی داده است را به روایت خبرگزاری ایلنا می خوانید:

کودکی تا آستانه مرگ رفت

فریبا فرنقی یکی از پزشکان بخش مسمومیت اطفال بیمارستان لقمان حکیم می گوید؛ مشکلی که اخیرا برای دختر پنج ساله این خانواده پیش آمد، مشکلی نسبتا شایع در تهران محسوب می‌شود و به طور متوسط هر شب یک یا دو کودک بر اثر مسمومیت با شربت متادون در بیمارستان لقمان به عنوان مرجع اصلی درمان مسمومیت در تهران بستری می‌شوند.

زیرا بعضی خانواده‌ها که یکی از اعضای آنها با مساله اعتیاد درگیر است یا در مراحل ترک اعتیاد قرار دارد و شربت متادون مصرف می‌کند، نکات ایمنی لازم برای دور کردن این شربت خطرناک از دسترس کودکان را رعایت نمی‌کنند و همین مساله باعث مصرف اشتباه متادون توسط برخی اطفال می‌شود.

ترک شربت متادون

اگر در صورت بروز مسمومیت با متادون ، خانواده‌ها کودکان خود را به موقع به بیمارستان بیاورند و شرح حال اطفال خود را صادقانه به پزشکان بگویند، این مسمومیت کاملا قابل درمان است.  متاسفانه خانواده‌ها به دلیل ترس از مشخص شدن اعتیاد یکی از اعضای خود، از انتقال فرزندان‌شان به بیمارستان خودداری می کنند یا دیرهنگام آنها را به بیمارستان می‌آورند و این مساله باعث می‌شود که درمان کودک مسموم دشوار یا حتی غیرممکن شود.

برای مشاوره رایگان درباره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

همچنین خانواده‌ها بعضی مواقع احساس می‌کنند که چون کودک آنها مقدار کمی شربت متادون مصرف کرده است، نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند، این در حالی است که مسمومیت با متادون حتی به اندازه یک قطره شربت متادون خطرناک است.

مرگ در خواب به علت مسمومیت با شربت متادون

این متخصص کودکان با اشاره به علایم ناشی از مسمومیت با متادون توضیح داد: وقتی یک کودک شربت متادون مصرف می‌کند، کمی بعد دچار استفراغ می‌شود، اما این اتفاق عاملی برای رفع خطر مسمومیت نیست و خانواده‌ها نباید گمان کنند که با استفراغ، عامل مسمومیت از بدن فرزندشان خارج می‌شود. البته ممکن است مسمومیت با متادون در ابتدا با علایم شدید همراه نباشد و تا چند ساعت بعد از مصرف اشتباه شربت، علامت خاصی در کودک بروز پیدا نکند، ولی چند ساعت بعد که کودک به خواب می‌‎رود، ناگهان در حین خواب دچار قطع تنفس، کمبود اکسیژن، تشنج، آسیب مغزی و در نهایت مرگ شود. بنابراین خانواده‌ها باید مراقب باشند که اگر کودک آنها شربت متادون مصرف کرده است، نباید بخوابد.

مطالب مرتبط و پربازدید را بخوانید:

فرنقی ادامه داد: تاثیر مسمومیت با شربت متادون در کودکان طولانی است و حتی اگر یک کودک مقدار کمی شربت خورده باشد، بازهم ممکن است تا 50 ساعت بعد دچار علایم ناشی از این اتفاق باشد. بنابراین خانواده‌هایی که کودک آنها متادون مصرف کرده است، باید برای بهبود وضعیت جسمی فرزند خود صبوری کنند و قصد نداشته باشند که کودک خود را زود از بیمارستان مرخص کنند.

شربت متادون را در شیشه‌های متفرقه نریزید

این فوق تخصص سم‌شناسی بالینی با تاکید کرد: شیشه‌های شربت متادون که توسط مراکز رسمی درمان اعتیاد به افراد در حال ترک تحویل داده می‌شود، دارای علامت مرگ و در مخصوصی است که باز کردن آن برای کودکان بسیار دشوار است. اما متاسفانه برخی افرادی که دچار اعتیاد هستند، برای رد گم کردن یا ترس از دیگران، شربتی را که از مراکز درمان اعتیاد می‌گیرند، در شیشه‌های متفرقه مثل شربت سرفه، شربت استامینوفن یا حتی شیشه دلستر یا بطری آب معدنی می‌ریزند.

انتهای مطلب

دیدگاه ها

خادم

از وقتی شربت متادون اومد هر چی معتاد سن و سال بالا و با کلاس بود از تریاک و شیره رفتن رو این شربت. همه شونم فکر می کردن عوارض این شربت کمتر از تریاکه یا اعتیادشونو با این شربت می تونن بذارن کنار ولی پدر صاحاب همه شون دراومد . نمونه ش داداش خودم که از تریاک رفت رو شربت مت و الان انقدر اعتیادش شدید شده که هفته ای دو تاشربت تموم می کنه . ظاهرش داغون شده تیک میزنه اعصاب نداره یه سره داره چرت میزنه همه چیشو باخته

فرنوش

من حتی یه دررصدم فکر نمی کردم این شربت تا این حد خطرناک باشه مرسی که این چیزارو برای ما میگین واقعا یکی از فامیلای ما سه تا بچه قد و نیم قد داره و همش هم این چیزا تو خونه اشون وله آخه شوهرش و داداشاش معتادن میخورن و میکشن

قاسم

خسته نباشید من میخوام متادون ترک کنم میترسم خیلی سخت ترین روز ترک متادون روز چندمه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *