دانستنی هایی درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد یک فرد

نقش خانواده در ترک اعتیاد ، به عنوان حلقه اول حمایتی از فرد درمانجو، بزرگ و گسترده است. برای بسیاری از افراد در حال بهبودی، حمایت خانواده برای دستیابی و حفظ پاکی آنها بسیار مهم است.

سوء مصرف مواد و اعتیاد می تواند به پویایی و آرامش خانواده آسیب برساند، اعتماد را از بین ببرد و ارتباطات را ضعیف کند. اعضای خانواده ای که یکی از عزیزان آنها در حال مبارزه با اختلال مصرف مواد است، اغلب احساسات دردناکی را تحمل می کنند.

اعضای خانواده ممکن است با دیدن یکی از عزیزان خود در چنگال اعتیاد و سوء مصرف مواد احساس غم کمرشکنی را تجربه کنند. به عنوان مثال، دیدن تصادفی قرص های ناشناخته و یا یک میله فلزی یا قاشق در خانه که روی آن سوختگی هایی مشاهده می شود و یا سرنگ های استفاده شده و یا حتی بسته هایی حاوی گیاهی خشک و ناشناخته در جیب فرزندانمان می‌تواند احساس ترس و شوک فلج کننده ای برای ما ایجاد کند.

با این حال، اعضای آگاه خانواده می توانند به فرد مورد علاقه که دچار بلای اعتیاد شده است در رسیدن به یک تصمیم درست برای ترک اعتیاد کمک کنند.

برای مشاوره ترک اعتیاد با شماره 09194085047 تماس بگیرید

خانواده ای که تحت تأثیر سوء مصرف مواد قرار می گیرد، ناگزیر به یک سیستم ناکارآمد تبدیل می شود. در این سیستم، اعضای خانواده آگاهانه و ناآگاهانه «نقش‌هایی» به عهده می‌گیرند تا از پس کنار آمدن با شرایط اعتیاد عزیزانشان برآیند. نقش هایی که اعضای خانواده بازی می کنند همه غیرواقعی است و کمک خاصی به درمان فرد دچار بیماری اعتیاد نخواهد کرد. در ادامه بعضی از این نقش ها را می خوانید.

مطالب مرتبط را بخوانید:

ترک اعتیاد ارزان ؛ مشاوره رایگان «خط ملی اعتیاد» چیست؟

نقش ناجی یا قهرمان

ناجی یا قهرمان، ستاره ای درخشان در بین اعضای یک خانواده دست به گریبان با معضل اعتیاد است. ناجی ها خوب به نظر می رسند، موفقیت های خوبی کسب می کنند و هرگز خانواده را ناامید نمی کنند. آن‌ها تلاش می کنند شرمی را که خانواده بخاطر عضو معتادشان دارند را با سوپراستار بودن خود کنند. آنها ممکن است به طور سیستماتیک در حال انکار اعتیاد برادر یا پدر خود باشند و مشکلات عمده ای را که نیاز به مداخله حرفه ای دارند نادیده بگیرند.

نقش طنز پردازی و لوده بازی

فرد طنزپرداز می تواند با به سخره گرفتن شرایطی که عضو معتاد برای خانواده ای که درگیر مشکل است، تا حدی تسکین ایجاد کند. البته خود آن فرد از طنزهایی که می گوید چندان دلشاد نیست و رنج خود را در هاله ای از خنده پنهان می کند.

نقش خانواده در ترک اعتیاد ؛ کودک گمشده

The Lost Child  همان عضوی از خانواده معتاد است که به دلیل رنج خانواده از این معضل؛ هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی از دیگران پنهان می شود. آنها از درگیری اجتناب می کنند و احساسات خود را سرکوب می کنند. آنها منابع عاطفی محدود خانواده را تخلیه نمی کنند و خواستار توجه نمی شوند بلکه عمیقاً به انزوا پناه می برند و از درون رنج می برند.

نقش بزغاله قربانی!

نقش بزغاله قربانی در یک خانواده که عضو یا اعضایی از آن دچار اعتیاد است به کسی می رسد که پذیرای سرزنش و ملامت باشد. چنین فردی دائما خود را برای ناکامی های خانواده مقصر قلمداد می کند و حتی معتقد است بخش زیادی از معتاد شدن عضو معتاد خانواده، به دلیل کارهای او و یا حتی وجود او است.

نقش سالم اعضای خانواده در بهبودی از اعتیاد

اعضای خانواده می توانند نقش ها و رفتارهای سالمی را برای تشویق و حمایت از بهبودی به عهده بگیرند. به عنوان مثال والدین ممکن است نقش مراقبت کننده و حمایت کننده ای را بازی کنند که عزیزشان را تشویق می کند تا اقدامات متفکرانه و مثبت  برای ترک اعتیادش انجام دهد. اما در عین حال باید این استحکام و قدرت را داشته باشند که در برابر رفتارهای بیمارگونه فرد معتاد، سر خم نکنند و به وی باج ندهند.

این کار با تلفیق تاب آوری، مهربانی و قاطعیت امکان پذیر است. چنین والدینی باید به طور مستمر از مشاوره درمانگران مجرب، و گروه های حمایتی همتا همچون اعضای انجمن خانواده های معتادان گمنام(نارانا) برای برداشتن گام های اصولی در مسیر کمک به عضو معتاد خانواده، و بهبود حال خویش، بهره مند شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *