تریاک افغانی با فتوای رهبر طالبان حرام شده است؟

یک ماه از فرمان رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت خشخاش و خریدوفروش تریاک و سایر مواد مخدر می‌گذرد. اما آیا این ممنوعیت یک فتوای شرعی است؟

به گزارش «ترک باما»، از حدود یک ماه پیش با صدور فرمان ملا هیبت الله آخوندزاده رهبر طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان شوک روانی به بازار مواد مخدر ایران وارد شده است. این شوک افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت تریاک در ایران را به دنبال داشته و احتمال افزایش بیشتر قیمت تریاک در هفته ها و ماه های آینده نیز وجود دارد.

این افزایش قیمت موجب تشدید مشکلات معتادان در تامین مواد مصرفی خود می شود و می تواند دو گزینه 1) رفتن به سوی مواد جایگزین یا 2) ترک اعتیاد را در بین معتادان فعال کند.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد اگر قیمت تریاک در ایران افزایش یابد در کوتاه مدت شاهد تمایل معتادان به ترک اعتیاد نخواهیم بود و معتادان مواد دیگری را جایگزین تریاک خواهند کرد.

به این ترتیب بازار مخدرهای صنعتی که با قیمت های پایین تر در دسترس باشند رونق خواهد گرفت. در بلند مدت بخشی از معتادان به دلیل افزایش قیمت تریاک از چرخه اعتیاد خارج می شوند اما تعداد آنها در برابر معتادانی که با وجود افزایش قیمت تریاک همچنان در چرخه اعتیاد باقی می مانند، قابل توجه نخواهد بود.

ممنوعیت تریاک در افغانستان جدی است؟

موضوعی که اکنون در برخی محافل کارشناسی از آن سخن گفته می شود جدیت طالبان در مبارزه با مواد مخدر است. پرسش اینجاست که آیا فرمان رهبر طالبان حقیقتا به کاهش شدید کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان می انجامد؟ به بیان دیگر آیا این فرمان صرفا یک بازی روانی برای افزایش قیمت تریاک به عنوان منبع درآمد مهم طالبان و یک بازی سیاسی به منظور ایجاد مقبولیت برای طالبان نزد جامعه بین اللملی و نهایتا به رسمیت شناختن طالبان نیست؟

بد نیست یک بار دیگر فرمان ملا هیبت الله آخوندزاده را مرور کنیم. وی در این فرمان به تمام هموطنان خبر داده است کشت کوکنار (خشخاش) از تاریخ این فرمان در تمام کشور افغانستان به گونه مطلق منع است و از این پس هیچ‌ کس نمی‌تواند برای کشت این بوته تلاش کند.

تفاوت فتوای ملاعمر با فرمان هیبت الله 

رهبر طالبان در فرمان خود تصریح کرده است: اگر  کسی تخلف کرد، کشت او از بین برده می‌شود و با متخلفان از روی شریعت اسلامی برخورد می شود. همان گونه که در این فرمان مشاهده می شود رهبر طالبان سخنی از ممنوعیت شرعی کشت خشخاش به میان نیاورده است.

نکته جالب توجه این که در سال 2000 وقتی طالبان حکومت افغانستان را در دست گرفت رهبر وقت این گروه نیز کشت خشخاش را ممنوع کرد.

اما فرمان ملا عمر با فرمان ملا هیبت الله آخوندزاده تفاوت اساسی داشت. ملا عمر در پیام خود که به صورت شفاهی از رسانه های افغانستان منتشر شد اعلام کرده بود: کشت و کار کوکنار، غیر اسلامی است و کشتکاران به‌شدت مجازات می‌شوند.

ملاعمر به تریاک پشت کرد و پای حرف خود ایستاد!

ملاعمر رهبر پیشین طالبان در عمل هم نشان داد موضوع ممنوعیت و حرمت کشت خشخاش را با جدیت اجرا می کند. بررسی های کارشناسان بین‌المللی حکایت از آن داشت که ظرف یک سال بعد از حرام اعلام کردن کشت خشخاش توسط ملاعمر، نشان میزان برداشت خشخشاش و تولید تریاک در مزارع ولایات افغانستان در سال ۲۰۰۱، نسبت به سطح تولید این ماده در سال ۲۰۰۰، با کاهش ۹۵ درصدی مواجه شده  و سطح زیر کشت خشخاش در کل افغانستان نیز حدود ۹۰ درصد کم شده است.

مشکلات اجرایی در مسیر فرمان هیبت الله 

این در حالیست که با گذشت یک ماه از فرمان ملاهیبت الله آخوندزاده مبنی بر ممنوعیت کشت خشخاش، هنوز برخورد جدی با کشاورزانی که اقدام به کشت خشخاش کرده بودند دیده نشده است.

از سوی دیگر سهم عمده کشت و کار خشخاش و همچنین تولید و تجارت تریاک، حشیش، هرویین و سایر مواد مخدر در افغانستان، در کنترل سران پرنفوذ قبایل و اقوام این کشور است. طالبان اگر در ممنوع کردن کشت و تجارت مواد مخدر جدی باشد باید راهی برای کسب رضایت سران قبایل بیابد.

برآوردها نشان می دهد در سال گذشته میلادی – سال ۲۰۲۱- در زمانی که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بود بیش از 175 هزار هکتار از زمین‌های زراعی افغانستان زیر کشت خشخاش بوده است.

ضمنا تخمین زده می شود حدود 2 میلیون افغانی در کشت خشخاش و تولید تریاک و هرویین و حمل و نقل و تجارت این محصولات شاغل به کار باشند که در صورت جدی شدن فرمان رهبر طالبان، این افراد شغل خود را از دست خواهند داد. در این صورت طالبان باید برای تامین زندگی این افراد نیز شغل جدید تعریف کند که این کار در کشوری همچون افغانستان کار ساده ای نیست.

مطالب پربازدید را بخوانید:

انتهای مطلب

دیدگاه ها

ناشناس

همش بازیه

ناشناس

ای بابا از این شر وورها زیاد میگن. مهمترین منبع درآمدی که طالبان برای بقای خودش بهش نیاز داره همین کشت خشخاش هست،اینا از این پول به سادگی نمی‌گذرند…این حرفها رو هم میزنند تا وجه جهانی شونو درست کنند🤗

علی

برادران قاچاقچی داخلی هم به فنا رفتن با این فتوی

نادان

همش فیلمه
باید یجوری پازل رو بچینن دیگه هم دنیا باور کنه هم خودشون . دستهای پشت پرده میگه ما چکاره ایم و اونا چکاره اند و بقیه چطوری بازی کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *